زمان به ضرر اسرائیل می‌گذرد

تهران- ایرنا- شاید عجیب به نظر برسد که بگوییم گروهی از نیروهای مسلح نامنظم، که تعداد آنها به ده‌ها هزار نفر می رسد، محاصره شده و با دسترسی اندکی به تسلیحات پیشرفته، همتای یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان است که توسط ایالات متحده حمایت و مسلح شده است.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ جنگ رژیم صهیونیستی با مردم غزه درحالی به صدمین روز خود رسیده است که این رژیم در سردرگمی محض کشتار مردم بی دفاع غزه را ادامه داده، در افکار عمومی در جهان منفورتر شده و مورد پیگرد و محکومیت کشورهای جهان قرار گرفته است.

روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی مصادف با ۱۵ مهر ۱۴۰۲ روز ویژه‌ای در تاریخ معاصر جهان و بالاخص در تاریخ منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید. عملیات طوفان الاقصی، این روز را بیش از هر روز دیگری در تاریخ مقاومت فلسطین علیه اشغالگری رژیم آپارتاید صهونیستی برجسته ساخته است. با وقوع این عملیات موفق آمیز و متمایز که برای اولین بار مقاومت فلسطین را از نقطه واکنشی به کنشگری و آفند در برابر اشغالگران صهیونیستی فلسطین متبادر کرد، ارتش و دستگاه های اطلاعاتی این رژیم، عملیات نسل کشی خود را در نوار غزه آغاز کردند.

اسرائیل که در طی چندین دهه گذشته سیاست موسوم به «چمن زنی» را در قبال فلسطینیان اتخاذ کرده و به فواصل کوتاه با حمله به غزه اقدام به کشتار این مردم کرده و در کرانه باختری نیز با سرکوب شدید اقدام به قتل مبارزین فلسطینی می‌کرد، این بار با شدت بسیار بیشتر و جنایات جنگی وسیع مردم نوار غزه را هدف جنایت های خود قرار داد.

در ساعات پس از این عملیات سردمداران جنایتکار اسرائیل که از وقوع این عملیات با وجود استحکامات متعدد در اطراف نوار غزه و با وجود اشراف کامل دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم شوکه شده بودند، با سردرگمی از این شرایط و با قساوت تمام به نوار غزه از هوا و زمین و دریا حمله ور شدند.

اسرائیل که در طی چندین دهه گذشته سیاست موسوم به «چمن زنی» را در قبال فلسطینیان اتخاذ کرده و به فواصل کوتاه با حمله به غزه اقدام به کشتار این مردم کرده و در کرانه باختری نیز با سرکوب شدید اقدام به قتل مبارزین فلسطینی می‌کرد، این بار با شدت بسیار بیشتر و جنایات جنگی وسیع مردم نوار غزه را هدف جنایت های خود قرار داد.

بنابر اظهارات اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت غزه در روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه)، آمار شهدای فلسطینی به ۲۳۸۴۳ نفر و تعداد مجروحان ۶۰۳۱۷ نفر رسیده است.

تاریخ از ۷ اکتبر شروع نمی‌شود!

با شروع طوفان الاقصی در روز ۷ اکتبر، قاطبه بنگاه‌های خبری، رسانه‌های معروف غربی و رسانه‌های وابسته به جریان صهیونیسم، آتش بمباران تبلیغاتی خود را بر دروغ‌پردازی علیه مردم غزه و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس و جهاد اسلامی فلسطین آغاز کردند. این خط خبری که با پشتیبانی مقامات سیاسی در غرب نیز همراه بود، منجر به نوعی دیکتاتوری رسانه‌ای و خبری در جهان غرب شد که علی رغم شعار آزادی بیان در ادبیات غربی کوچکترین حمایت از مردم فلسطین با برخوردهای قهر آمیز و شکلی جدید از دادگاه‌های تفتیش عقاید روبرو می شد.

ترجیع بند خبرهای رسانه‌های غربی تکیه بر معرفی طوفان الاقصی به عنوان جنایت علیه یهودیان، چشم پوشی از جنایتکاری صهیونیست‌ها نسبت به مردم فلسطین و به طور خاص غزه در روزهای بعد از ۷ اکتبر، تهدیدات مکرر علیه کشورها و هسته‌های مقاومت که برعلیه جنایت جنگی اسرائیل در غزه صحبت کرده یا عملی انجام داده اند و مظلوم نمایی از صهیونیست‌ها و شهرک نشینان مسلح اسرائیلی بود. در این روایت تاریخ برای افکار عمومی از طریق رسانه های غربی از ۷ اکتبر شروع شده و از تمام ظلم و ستم اسرائیل به مردم فلسطین که فقط در سال ۲۰۲۳ به بازداشت و دستگیری صدها زن و کودک فلسطینی تا پیش از عملیات ۷ اکتبر منجر شده بود، چشم پوشی می‌شود. این روایت سابقه ۷ دهه اشغالگری رژیم اشغالگر قدس را سانسور کرده و عملیات رهایی بخش مردم غزه در برابر سرکوبگران صهیونیست را جنایت می داند.

زمان به ضرر اسرائیل می‌گذرد

در برابر موج خبری تبلیغاتی جریان اصلی رسانه ای غرب، شبکه های اجتماعی به سرعت تبدیل به مرجعی در برابر اهداف دول غربی حامی اسرائیل بدل شد و وحشی گری بیش از حد این رژیم منجر به ایجاد تنفر بیشتر از اسرائیل در بین افکار عمومی جهان شد. این پدیده که شاید برای اولین بار در تاریخ مقاومت مردم فلسطین در وقایع پس از طوفان الاقصی نمود یافت خط پمپاژ خبری غرب در حمایت از اسرائیل را به چالش کشید.

منطقه و جهان در چه وضعیتی است؟

جنگ ۱۰۰ روزه غزه پس از طوفان الاقصی از حیث تاثیرات جهانی و منطقه ای پدیده متمایزی در تاریخ منازعه فلسطین و اشغالگران صهیونیست به شمار می آید.

مجله فارین پالیسی در یادداشتی از استفن والت نظریه پرداز و دانشمند روابط بین الملل در روز ۸ نوامبر عنوان می دارد: جنگ کنونی غزه علی رغم وسعت کوچک، در تاثیرگذاری بر جهان استثناء است.

در این یادداشت فارین پالیسی با اشاره به طرح عادی سازی آمریکا بین برخی دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی، عنوان شده است: نادیده گرفتن موضوع فلسطین و چشم پوشی از اقدامات خشن فزاینده دولت اسرائیل در اراضی فلسطینی، خطر انفجار نهائی را در پی دارد. ۷ اکتبر فرا رسید. این تراژدی ادامه دار برای ژئوپلیتیک و سیاست خارجی ایالات متحده است.

زمان به ضرر اسرائیل می‌گذرد

فارین پالیسی در همین راستا به شکاف در میان اتحادیه اروپا اشاره کرده و تصریح می کند: جنگ در غزه باعث شعله ور شدن مجدد اختلافات اروپایی‌ها شده است، به طوری که برخی از کشورها بدون قید و شرط از اسرائیل حمایت می کنند و برخی دیگر همدردی بیشتری با فلسطینی‌ها نشان می دهند. شکاف جدی بین اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نیز به وجود آمده است و گزارش شده است که حدود ۸۰۰ کارمند اتحادیه اروپا نامه‌ای را امضا کرده اند که از فون درلاین به دلیل جانبداری بیش از حد نسبت به اسرائیل انتقاد کرده است. هرچه جنگ طولانی تر شود، این شکاف ها بیشتر می شوند.

شدت جنایت گری و آپارتاید و نژادپرستی رژیم صهیونیستی در طی ۱۰۰ روز گذشته باعث اتخاذ مواضع محکم و صریح بر ضد این رژیم از جمله محکومیت بین المللی اقدامات اسرائیل در قاره‌های مختلف به شکل تظاهرات، جنبش‌های اعتراضی، محکومیت‌های دولتی و رسمی و از همه مهم تر پیگیری‌های حقوقی بین المللی شد که در راس آن آفریقای جنوبی در دیوان کیفری بین المللی در لاهه اقدام به طرح دعوا علیه نسل کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی کرد.

به همین منوال، جنگ اسرائیل و غزه اثرات بلند مدت و وسیعی را بر خاورمیانه وارد ساخت. تاثیرات این جنگ تا حدی است که برخی از صاحب نظران، عملیات ۷ اکتبر و پس از آن حمله وحشیانه اسرائیل به غزه را سرآغاز دوره ای جدید در تاریخ خاورمیانه می دانند.

خاورمیانه پیش از طوفان الاقصی

برای بررسی تاثیرات این بحران بر منطقه خاورمیانه باید شرایط منطقه را تا قبل از آغاز این جنگ مورد بررسی قرار داد.

شدت جنایت گری و آپارتاید و نژادپرستی رژیم صهیونیستی در طی ۱۰۰ روز گذشته باعث اتخاذ مواضع محکم و صریح بر ضد این رژیم از جمله محکومیت بین المللی اقدامات اسرائیل در قاره‌های مختلف به شکل تظاهرات، جنبش‌های اعتراضی، محکومیت‌های دولتی و رسمی و از همه مهم تر پیگیری‌های حقوقی بین المللی شد که در راس آن آفریقای جنوبی در دیوان کیفری بین المللی در لاهه اقدام به طرح دعوا علیه نسل کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی کرد.

تاپیش از جنگ اخیر اسرائیل و غزه، ایالات متحده برای مقابله با حضور چین در منطقه و رغبت احتمالی اعراب به چین، با وعده اعطای امتیازات اقتصادی و فناوری‌های خاص به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آنان را به شرکت در طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تشویق می‌کرد. خبرها در ماه‌های نیمه اول سال ۲۰۲۳ حاکی از توافق قریب الوقوع عربستان سعودی با رژیم صهونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم توسط حکام عرب حوزه خلیج فارس بود.

عملیات طوفان الاقصی درست در زمان انفعال و سکوت خجالت‌آور جهان عرب در برابر این طرح شیطانی، روند عادی سازی را با مشکلات جدی روبرو کرد. این عملیات و بالاخص جنایت‌های جنگی و نسل کشی اسرائیل در غزه منجر به ضعیف‌تر شدن بیش از پیش روند عادی سازی شد. در معادله ای مستقیم شدت جنایت‌گری اسرائیل با شدت تنفر از این رژیم و فشار بر حکام عرب برای واکنش در برابر این جنایات مترادف شد و اکنون پس از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ غزه، کمتر کسی در جهان عرب صحبت از ادامه روند عادی سازی دارد.

به سوی ناتوی ضدصهیونیستی

جنگ غزه در وجهی دیگر باعث وحدت آفرینی و همبستگی در هسته‌های مقاومت در منطقه بر ضداسرائیل و همچنین حامیان غربی این رژیم شد. رسانه های غربی از این موضوع با عنوان وحدت جبهه‌ها در بین هسته‌های محور مقاومت در منطقه یاد می‌کنند.

در همین راستا رادیو ملی آمریکا عنوان می دارد: شاید پیش از آن که صحبت از «وحدت جبهه‌ها» در میان گروه‌های مقاومت شود، اتاق فکر و عملیات مشترک با هدف اقدام ائتلافی علیه تل‌آویو تشکیل شده است؛ می‌توان گفت که وحدت جبهه‌های گروه‌های مقاومت نوعی ناتوی ضدصهیونیستی توسط بازیگران مسلح مقاومت در منطقه است که آینده ژئوپولیتیک منطقه را تعیین می‌کنند.

در طی ۱۰۰ روز گذشته تمامی هسته‌های مقاومت در منطقه با توجه با اقتضائات و توانایی‌های خود اقدام به حملات مستقیم و غیرمستقیم بر رژیم صهیونیستی یا اقدام به فشار بر حامیان و رگ‌های حیاتی این رژیم داشتند.

حزب الله لبنان با ورود خود حدود یک سوم از توان ارتش اسرائیل را در شمال مشغول به خود کرده و سرتاسر نوار مرزی لبنان و اراضی اشغالی فلسطین را هدف حملات هوشمندانه خود قرار داد.

مقاومت اسلامی عراق با فشار بر حامی اصلی جنایت های اسرائیل یعنی رژیم آمریکا، هزینه‌های این حمایت را برای آمریکا بالا برده و از این طریق حضور آمریکا در منطقه را خدشه‌دار کرد.

انصار الله یمن به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مقاومت علیه اسرائیل با فشار بر رگ حیاتی اقتصاد غرب یعنی حمل و نقل و کشتیرانی جهانی، به حامیان این رژیم این نکته را گوشزد کرده است که حمایت از ادامه جنایات اسرائیل مساوی با هزینه‌های اقتصادی و سیاسی بیشتر برای آنان است.

زمان به ضرر اسرائیل می‌گذرد

کیش و مات اسرائیل

در بازی شطرنج کیش و مات شرایطی است که در آن یک بازیگر با هر حرکتی شکست خواهد خورد و توان فرار از فشار حریف مقابل را ندارد. عملیات ۷ اکتبر منجر به کیش و مات اسرائیل در بازی سیاست جهانی و در بین افکار عمومی جهان شد.

در همین راستا نیشن (The Nation) قدیمی‌ترین هفته نامه آمریکا، در یادداشتی از تونی کارون و دنیل لوی در روز ۸ دسامبر عنوان می دارد: اسرائیل در این جنگ شکست می خورد. اسرائیل علیرغم خشونتی که علیه فلسطینی ها به راه انداخته است، در دستیابی به اهداف سیاسی خود ناکام است.

در شرایط جدید پس از صد روز از آغاز جنگ غزه، نه وحشی گری بی حد و مرز این رژیم منجر به کوچکترین دستاورد تاکیتکی و راهبردی برای آن شد و نه این میزان از جنایات جنگی که در دکترین نظامی اسرائیل به دکترین ضاحیه (حمله هدفمند به غیرنظامیان برای وادار ساختن نظامیان به تسلیم و عقب نشینی) معروف است به ایجاد ترس و واهمه در بین مقاومت فلسطین منجر شد.

این هفته نامه آمریکایی می افزاید: شاید عجیب به نظر برسد که بگوییم گروهی از نیروهای مسلح نامنظم، که تعداد آنها به ده‌ها هزار نفر می رسد، محاصره شده و با دسترسی اندکی به تسلیحات پیشرفته، همتای یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان است که توسط ایالات متحده حمایت و مسلح شده است.

نیشن خاطر نشان می کند: حماس به دنبال نتایج سیاسی بلندمدت است. حماس پیروزی را نه در یک یا پنج سال، بلکه درگیر شدن با چندین دهه مبارزه می بیند که توامان با افزایش همبستگی فلسطینی ها، انزوای اسرائیل را نیز افزایش می دهد. کشورهای عربی به شدت از عادی سازی فاصله می گیرند، جنوب جهانی به شدت با آرمان فلسطین همسو می شود، اروپا از افراط در حمایت از ارتش اسرائیل عقب نشینی می کند، و بحث آمریکایی‌ها بر سر اسرائیل شروع می شود و حمایت دو حزبی که اسرائیل از اوایل دهه ۱۹۷۰ در اینجا از آن برخوردار بوده را نابود می کند.

در شرایط جدید پس از صد روز از آغاز جنگ غزه، نه وحشی گری بی حد و مرز این رژیم منجر به کوچکترین دستاورد تاکیتکی و راهبردی برای آن شد و نه این میزان از جنایات جنگی که در دکترین نظامی اسرائیل به دکترین ضاحیه (حمله هدفمند به غیرنظامیان برای وادار ساختن نظامیان به تسلیم و عقب نشینی) معروف است به ایجاد ترس و واهمه در بین مقاومت فلسطین منجر شد.

درست برخلاف تلقی ابتدایی مقامات اسرائیلی این حجم از جنایات جنگی منجر به ایجاد تنفر بیشتر در جهان و اعتراضات شدیدتر از سوی دیگر کشورها شد.

آمریکا تا کجا برای صهیونیست‌ها هزینه خواهد داد

یکی از اساسی ترین موضوعات در بین افکار عمومی در غرب و در جهان این است که حمایت از اسرائیل تا کنون چه سودی برای ایالات متحده داشته و این کشور تا چه زمانی هزینه‌های سرسام آور سیاسی و اقتصادی حمایت از اسرائیل را تحمل خواهد کرد.

نکته اساسی این است که منطق هزینه فایده که در مکاتب نظام سرمایه‌داری و تجارت آزاد اساس درست و غلط بودن هر عملی را مشخص می کند، حمایت های آمریکا از این حجم از ظلم و تعدی و جنایت اسرائیل را غیر عقلانی نشان می‌دهد.

آمریکا برای حمایت از اسرائیل بنیادی ترین شعارهای خود که نظم لیبرال خود را بر پایه این شعارها معرفی کرده بود کنار گذاشت. لیبرال سرمایه داری آمریکا که دهه‌ها از آزادی بیان در این کشور سخن می گفت روسای دانشگاه‌های معروف هاروارد و پنسیلوانیا را فقط به جرم عدم برخورد با تجمعات ضد اسرائیل مجبور به استعفا کرد، حقوق بشر غربی که در جنگ اوکراین روسیه را متهم به جنایات جنگی می کرد و از این کشور یک شر مطلق ساخته بود در برابر نسل کشی وحشتناک اسرائیل سکوت مرگ در پیش گرفته و صلح طلبی ادعایی آمریکایی منجر به هولوکاست در غزه شده است.

گرچه اسرائیل با در پیش گرفتن تئوری و ایده امنیتی ـ نظامی فرد دیوانه (Mad Man) سعی در ایجاد رعب و وحشت در بین دشمنان خود و خرید زمانی بیشتر برای عمر نکبت بار خود دارد. دست و پا زدن این رژیم به خصوص در عصر فعلی که سانسور خبری از سوی رسانه های جریان سلطه دیگر ممکن نیست، بیش از پیش امواج جهانی مقاومت و مبارزه با اسرائیل را ایجاد کرده است. اکنون پس از گذشت صد روز از جنگ غزه گوشه گوشه جهان و حتی در قلب آمریکا مردم دنیا، علی رغم دیکتاتوری غرب در موضوع اسرائیل، این رژیم را محکوم می کنند.

زمان به ضرر اسرائیل است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha