تنها مرکز تکثیر میگوی آب شیرین کشور در قصرشیرین فعال است

قصرشیرین- ایرنا- رییس اداره شیلات قصرشیرین با اشاره به فعالیت تنها مرکز تکثیر میگوی آب شیرین کشور در این شهرستان گفت: سالانه حدود یک قطعه «پُست لارو» (بچه میگو) در این مرکز تکثیر می‌شود.

«شاهین کُردرستمی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه این مرکز در سال ۱۳۸۲ راه اندازی شده است، افزود: پست لاروهای تولید شده در این مرکز برای رها سازی به سایر استان ها انتقال می یابد و در کنار تکثیر بخش جزیی تولید میگو نیز انجام می شود به طوریکه سال گذشته در مجموع ۱۵ تُن در این خصوص تولید داشتیم.

وی قصرشیرین را با ۷۰ مزرعه فعال در مجتمع شیلات شهدا بزرگترین تولید کننده ماهیان گرمابی کشور دانست و گفت: سال گذشته پنج هزار و ۶۰۰ تُن انواع ماهی در این شهرستان تولید شد و پیش بینی برداشت امسال نیز پنج هزار و ۸۰۰ تُن است.

تنها مرکز تکثیر میگوی آب شیرین کشور در قصرشیرین فعال است

رییس اداره شیلات قصرشیرین در ادامه گفت: برداشت ماهیان گرمابی در قصرشیرین از مهرماه شروع و تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد و هم اکنون ۶۰ بهره بردار در مزارع پرورش ماهی اشتغال دارند و در مجموع این مجتمع برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی، انواع ماهیان گرمابی تولید شده در این مجتمع را شامل فیتوفاک، کپور نقره ای، کپور علف خوار و کپور معمولی نام برد و گفت: ۵۰ درصد تولیدات ما به عراق صادر و مابقی نیز به مصرف استان کرمانشاه و سایر استان ها می رسد که از گونه های پرورشی این مجتمع کپور معمولی و کپور علف خوار صادراتی است که پیشتر ماهی از مرزهای پرویزخان و شلمچه صادر می شد که به تازگی صادرات ماهی از مرز خسروی نیز فعال شده است.

کُردرستمی، با بیان اینکه عمده زیرساخت‌های مربوط به فاز دوم مجتمع شیلات شهدا ایجاد شده و هم‌اکنون پروژه به دلیل عدم تخصیص مجوز آب راکد مانده است، ادامه داد: فاز دوم مجتمع شیلات شهدا با ۵۰ استخر آماده واگذاری به دانش آموختگان بخش کشاورزی و شیلات است و در صورت تامین آب از محل سامانه گرمسیری این مجتمع وارد مدار چرخه تولید خواهد شد که با راه اندازی آن سالیانه چهارهزار تُن ماهی گرمابی به تولیدات این مجتمع اضافه می شود.

وی اظهار کرد: همچنین طرح مطالعاتی ایجاد مجتمع پرورش ماهی در دشت «خان لیلی» در سطح یک هزار هکتار انجام شده که قابلیت تولید چهار هزار تُن ماهیان گرمابی را دارد و در صورت تامین زیرساخت و آب مورد نیاز از محل سامانه گرمسیری نیز این مجتمع می تواند در تولید آبزیان گرمابی و ایجاد اشتغال و رونق منطقه تاثیرگذار باشد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با برخورداری از مجتمع شیلات شهدا در مساحت هشت هزار هکتار قطب آبزی پروری غرب کشور و بزرگترین تولیدکننده ماهیان گرمابی کارنامه درخشان نظام برای توسعه مناطق مرزی است که این شهرستان در غرب کرمانشاه به واسطه تولید آبزیان، کرمانشاه را پس از استان های ساحلی به چهارمین استان فعال و پیشرو در این زمینه تبدیل کرده است.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha