۲۲ دی ۱۴۰۲، ۳:۱۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85351316
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مقام آمریکایی: حملات هوایی در یمن مشکل را حل نخواهد کرد/ دولت بایدن کنگره را مطلع کرده است

نیویورک – ایرنا- روزنامه آمریکایی هافینگتون پست به نقل از یک مقام آمریکایی با بیان اینکه دولت بایدن ساعاتی پیش درباره حملات هوایی در یمن به کنگره اطلاع داده است، گفت: «حملات هوایی در یمن مشکل را حل نخواهد نکرد.»

به گزارش ایرنا، روزنامه آمریکایی هافینگتون پست پنجشنبه شب به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را بیان نکرده است، با تایید اخبار مبنی بر حملات آمریکا و انگلیس به یمن به زودی، درباره موثر بودن سیاست حملات هوایی ابراز تردید کرد و گفت: دولت بایدن در اوایل روز پنجشنبه در این باره به کنگره اطلاع رسانی کرده است.

هافینگتون پست به نقل از این مقام آمریکایی نوشت: «حملات هوایی مشکل را حل نخواهد کرد و این رویکرد، جایگزین راهبرد منسجم نخواهد شد.»

به نوشته این رسانه آمریکایی، این حملات حوثی ها ( انصارالله ) را در یمن هدف قرار خواهند داد که کنترل بخش بزرگی از یمن را در دست دارند و کشتی‌های بین‌المللی را به دلیل ناامیدی از وضعیت غزه هدف قرار داده‌اند.

پیش از این، روزنامه وال استریت ژورنال با بیان اینکه آمریکا بین امشب تا فردا به یمن حمله می کند، گزارش داد: سایت‌های پرتاب موشک و پهپاد، رادارها و انبارهای سلاح در اطراف شهرهای حدیده و حجه و زیرساخت‌ها در صنعا در بین اهداف احتمالی هستند.

خبرنگار اسرائیلی تارنمای آکسیوس نیز که به تازگی به عنوان تحلیلگر مسایل منطقه به ویژه اسرائیل به سی ان ان پیوسته است، به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی اعلام کرد که به زمان حمله آمریکا به حوثی ها در یمن نزدیک هستیم.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نیز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد: پنتاگون گزینه هایی را برای حمله به سایت های پرتاب موشک و انبارهای تسلیحاتی حوثی ها آماده کرده است.

تایمز نیز نوشت که ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس پنجشنبه شب کابینه وزرا را از مداخله نظامی قریب‌الوقوع در این زمینه مطلع کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل،  شورای امنیت سازمان ملل شامگاه چهارشنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ و ۲۰ دی ماه جاری، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری کشتی باری گلکسی لیدر است که اگرچه تحت نظارت شرکت ژاپنی فعالیت می‌کرد اما فعالیت اصلی آن برای شرکتی اسرائیلی است. این کشتی از ۱۹ نوامبر در اختیار انصارالله یمن است.

این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

پیش از این، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد: حوثی‌ها (انصارالله) روز ۹ ژانویه، تقریباً ساعت ۹:۱۵ شامگاه به وقت صنعا در حمله‌ای پیچیده‌، خطوط کشتیرانی بین‌المللی و ده‌ها کشتی تجاری در حال تردد را هدف قرار دادند.

سنتکام با تکرار ادعاهای ضد ایرانی، مدعی شد: «حوثی‌ها در این تهاجم به طور همزمان از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران، موشک‌های کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی استفاده کردند اما همه ۱۸ پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضدکشتی با تلاش مشترک ناوگان دریایی ایالات متحده و انگلستان سرنگون شدند و هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های تجاری و ناوهای جنگی وارد نشد.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، این حملات را بیست و ششمین حمله نیروهای مسلح یمنی به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ از ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) عنوان کرد.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha