خراسان جنوبی رکورد دار ثبت آثار در فهرست میراث جهانی است

بیرجند - ایرنا - وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: خراسان جنوبی رکورد دار ثبت آثار تاریخی و طبیعی در فهرست میراث جهانی است و قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا عزت الله ضرغامی ظهر شنبه در حاشیه بازدید از مسجد جامع تاریخی قاین در جمع خبرنگاران افزود: ثبت جهانی به این معناست که همه مردم در پاسداشت یک اثر سهیم می‌شوند و یک تمدن جهانی است.

وی گفت: قاین هم به لحاظ گردشگری کشاورزی به واسطه محصولاتی همچون زعفران و هم از نظر آثار تاریخی ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: سرداران بزرگی مانند سردار شهید محمود کاوه فرزند قاین هستند و قاینات در این زمینه شناسنامه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به قدمت مسجد جامع قاین گفت: در کنار مسجد آتشکده‌ای مربوط به دوره ساسانی وجود داشته با این معنا که اگر مسجد ساختند به آتشکده نیز احترام گذاشته و با صلح و صفا زندگی می‌کردند.

ضرغامی افزود: زمانی که غرب بویی از تمدن نداشت در ایران ادیان مختلف با همدلی در کنار هم زندگی می‌کردند.

وی گفت: اگر گردشگران خارجی از این آثار بازدید کنند، ایران هراسی که توسط غرب ایجاد شده گمرنگ می‌شود و نگرش مردم جهان به ایران تغییر خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: برای جاذبه‌های گردشگری قاین اعتبارات ملی در کنار اعتبارات استانی مد نظر قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: گاهی حریم ابنیه تاریخی برای مردم مشکلاتی ایجاد می‌کند که تلاش ما بر رفع این مسائل در کنار حفظ و حراست از هویت ابنیه است لذا حریم مسجد جامع قاین بازنگری خواهد شد. ‌

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در آغاز سفر به خراسان جنوبی از بافت تاریخی، مسجد جامع قاین و بازارچه صنایع دستی خضری دشت بیاض در شهرستان قاینات بازدید کرد.

سید عزت‌ الله ضرغامی روز شنبه از راه زمینی وارد شهرستان قاینات شد و مورد استقبال مسئولان استانی و شهرستان قرار گرفت.

وی در اولین اقدام از بازارچه صنایع دستی خضری دشت بیاض بازدید کرد و درباره مسائل آن با غرفه‌داران، فرماندار قاینات و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی به گفت و گو پرداخت.

همچنین وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در بازدید از مسجد جامع قاین؛ وضعیت این بنای تاریخی و ماندگار، مشکلات و درخواست هیات امنای مسجد جامع را از نزدیک بررسی کرد.

مسجد جامع قاین به شماره ۲۹۵ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

شهر خضری دشت بیاض در ورودی خراسان جنوبی از سمت مشهد مقدس قرار دارد و مسیر تردد مسافران زیادی بین خراسان رضوی و استان‌های دیگر است.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در ادامه سفر یکروزه به خراسان جنوبی از محل پروژه احداث موزه بزرگ استان در بیرجند، ارگ کلاه فرنگی، باغ اکبریه و باغ رحیم آباد بازدید می‌کند و در شورای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی حضور می‌یابد.

شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

خراسان جنوبی ۹ اثر ثبت جهانی و هزار و ۳۷ اثر در فهرست میراث ملی دارد همچنین ۱۲۰ رشته صنایع دستی در این استان فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha