داغ تر شدن تنور انتخابات در مازندران؛ صلاحیت نمایندگان چه شهرهایی تایید نشد؟

ساری- ایرنا- تنور انتخابات مجلس دوازدهم در مازندران با اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها از سوی هیئت نظارت بر انتخابات کشور و تایید نشدن صلاحیت ۲ نماینده کنونی مجلس داغ‌تر شده و فضای انتخاباتی این استان را وارد مرحله جدیدی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رقابت نامزدهای حضور در مجلس دوازدهم که ۵۴ روز دیگر به مرحله پایانی‌اش می‌رسد با اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان تنگاتنگ‌تر و فشرده‌تر از هفته‌های گذشته شده است.

ستاد انتخابات مازندران اعلام کرده که از مجموع ۷۴۸ نفری که قصد شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم و نشستن روی یکی از صندلی‌های ۱۲ گانه مازندران در بهارستان را داشتند، در نهایت ۳۷۷ نفر در رقابت باقی ماندند. البته هیات اجرایی انتخابات در استان، پس از بررسی شرایط مقدماتی نامزدها از بین ۷۴۸ نفری که نام‌نویسی کرده بودند صلاحیت ۵۲۹ نفر را تایید کرد که از بین این ۵۲۹ نفر اکنون ۳۷۷ نفر از حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه مازندران به دور نهایی رقابت انتخاباتی راه یافتند.

رئیس ستاد انتخابات مازندران در این باره اظهار کرد که بر اساس ماده ۶۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از پایان مهلت ۵۰ روزه بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات نظارت اسامی تایید یا رد صلاحیت شده‌ها اعلام شد و بیش از نیمی از داوطلبانی که ثبت‌نام کرده بودند تعیین صلاحیت شدند.

به گفته قاسم عزیززاده گرجی صلاحیت ۱۵ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم در مازندران احراز نشد و صلاحیت ۲۱۸ نفر نیز تایید نشده است. ۳۲ نفر نیز از ادامه حضور در چرخه انتخابات انصراف دادند.

یکی از نکات قابل توجه و پرمخاطبی که طی روزهای اخیر در فضای انتخاباتی استان دنبال می‌شد و مورد توجه قرار می‌گرفت، تایید صلاحیت نمایندگان کنونی مازندران در مجلس شورای اسلامی است که زمزمه‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی در این باره طی روزهای اخیر مطرح شد. اکنون با اعلام نظر هیات نظارت بر انتخابات مشخص شده که صلاحیت ۲ تن از نمایندگان استان در مجلس یازدهم احراز نشده است.

داغ تر شدن تنور انتخابات در مازندران؛ صلاحیت نمایندگان چه شهرهایی تایید نشد؟

بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران، کمال علیپور نماینده حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ و رضا حاجی‌پور نماینده حوزه انتخابیه آمل هنوز تایید نهایی برای ماندن در عرصه انتخابات را دریافت نکردند و طبق قانون سه روز فرصت دارند تا اعتراض خود را ثبت کنند.

هرچند که احراز نشدن صلاحیت این ۲ نماینده مجلس با توجه به فرصت قانونی برای بررسی دوباره پرونده آن‌ها به معنای حذف کامل و قطعی‌شان از رقابت انتخاباتی مجلس دوازدهم نیست، اما مطرح شدن همین موضوع می‌تواند معادلات انتخاباتی در این ۲ حوزه انتخابیه را تغییر دهد. ضمن این‌که گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره برخی نمایندگان کنونی مازندران و احتمال احراز نشدن صلاحیت‌شان تا حدودی عرصه رقابت‌ را در حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه مازندران داغ‌تر کرد.

با این حساب رقابت انتخاباتی برای حضور در مجلس دوازدهم که از ماه‌ها پیش به صورت چراغ خاموش توسط تعدادی از نامزدها و البته نمایندگان کنونی مازندران در مجلس آغاز شده بود، از همین امروز وارد مرحله جدی‌تر و جدیدی می‌شود.

تعدادی از نامزدهای حضور در مجلس دوازدهم از مازندران ماه‌هاست که فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی غیررسمی خود را با حضور در نشست‌ها و محافل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی شب‌نشینی‌های کم‌تعداد آغاز کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا توجه بیشتری را نسبت به رقبا جلب کنند.

به گزارش ایرنا، مازندران ۹ حوزه انتخابیه شامل ساری و میاندورود، قائمشهر، ‌سوادکوه، سوادکوه شمالی، ‌سیمرغ و جویبار، نکا، گلوگاه و بهشهر، تنکابن، ‌رامسر و عباس‌آباد، نور و محمودآباد، نوشهر، چالوس و کلاردشت، بابل، آمل و بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی است که از این ۹ حوزه در مجموع ۱۲ نماینده راهی بهارستان می‌شوند.

طبق برنامه زمانبندی ستاد انتخابات کشور، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می شود.

استان مازندران بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۶۱ شهر و حدود سه هزار روستا سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha