بومی سازی دستگاه تشخیص تومورهای سرطانی به همت فناوران ایرانی

تهران- ایرنا- دانش بنیان های کشورمان موفق به بومی سازی دستگاه تشخیص فوری و به هنگام تومورهای سرطانی شدند؛ دستگاهی که نیاز حیاتی بیمارستان ها و مراکز درمانی است.

یوسف هنرزاد مدیر عامل شرکت دانش بنیان دیده سبز در حاشیه یادهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ایران ساخت در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با بیان اینکه، فعالیت تولیدی این شرکت فناور درزمینه تولید تجهیزات پاتولوژی است، افزود: این شرکت با سابقه ۳۰ سال بصورت تخصصی در زمینه تشخیص سرطان و بافت شناسی فعالیت می کند.

وی با اشاره به بومی سازی دستگاه کرایوستات و رونمایی از این محصول در یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت با بیان اینکه، اسم کامل این دستگاه کرایوستات یا فروزن سکشن است افزود: این دستگاه ابزاری است که برای فریز کردن نمونه‌های بافت انسانی و برش میکروسکوپی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بومی سازی دستگاه تشخیص تومورهای سرطانی به همت فناوران ایرانی

این فعال حوزه دانش بنیان با بیان اینکه، کرایوستات یک وسیله برش بافت انجمادی است که در بیمارستان های دولتی و خصوصی و مراکز تحقیقاتی کاربرد دارد، تاکید کرد: این دستگاه یکی ازاساسی ترین تجهیزات تشخیصی فوری ضایعات در اتاق عمل است که به پزشکان متخصص و جراح کمک شایانی خواهد کرد.

وی گفت: تولید دستگاه کرایوستات به عنوان انقلابی در صنعت پاتولوژی تاثیر شایانی در تشخیص و درمان زودهنگام و به‌موقع بیماری‌ها دارد و این امکان را به جراح می دهد که در حین جراحی به کمک پاتولوژیست تشخیص را در خصوص توده ها و تومورهای سرطانی انجام دهد و از آسیب های جسمی و روانی بیشتر به بیمار جلوگیری می کند.

بومی سازی دستگاه تشخیص تومورهای سرطانی به همت فناوران ایرانی

هنرزاد ادامه داد:کرایستار همچنین به منظور استفاده از برش انجمادی برای مطالعات ایمونوفلورسانس و ایمونوشیمی آنزیمی نیز بکار می رود و کاربرد مفید دیگر این دستگاه در رنگ آمیزی برخی کربوهیدرات‌ها و لیپیدهای موجود در بافت است.

وی با بیان اینکه، سرعت و زمان تشخیص توده و تومور با دستگاه کرایوستات از یک هفته به زیر ۲۰ دقیقه کاهش یافته است افزود: همچنین دقت و کیفیت تشخیص را به میزانی افزایش می دهد که شکل بافت به هم نمی ریزد و ساختار پروتئینی بافت حفظ می شود و این دستگاه تشخیص را با دقت و کیفیت بالاتری انجام می دهد.

مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به استقرار کارخانه تولیدی این دستگاه در شهر ارومیه در ادامه، در خصوص هزینه ساخت نمونه اولیه دستگاه کرایوستات نیز تصریح کرد: هزینه برای نمونه سازی داخلی این دستگاه حدود پنج میلیارد تومان بوده است.

بومی سازی دستگاه تشخیص تومورهای سرطانی به همت فناوران ایرانی

وی افزود: قیمت نمونه مشابه خارجی آن حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است و پیش بینی ما تولید آن با یک سوم نمونه خارجی و حدودا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان دیده سبز همچنین تصریح کرد: دستگاه کرایوستات تست های بالینی و فنی خود را گذرانده و پروانه ای ساخت خود را از وزارت بهداشت اخذ کرده و ما درصدد تولید انبوه این دستگاه هستیم.

وی در بخش دیگری با اشاره به بومی سازی و تولید باراول دستگاه میکروتوم تمام اتوماتیک هوشمند توسط این شرکت دانش بنیان در کشورمان در سال ۱۴۰۱ یادآور شد: بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمارستان و مرکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی در کشور برای استفاده از این دستگاه تحت پوشش خدماتی این شرکت فناور هستند.

هنرزاد در توضیح کاربرد دستگاه میکروتوم تمام اتوماتیک هوشمند نیز با بیان اینکه، در برش بافت از دستگاهی به نام میکروتوم استفاده می شود افزود: در گذشته میکروتوم ها دستگاهی کاملاً مکانیکی بود که با تجربه بودن و مهارت کاربر یا جراح، برش کار برای حصول برش های با کیفیت، یک اصل اجتناب ناپذیری بود.

بومی سازی دستگاه تشخیص تومورهای سرطانی به همت فناوران ایرانی

وی افزود:خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی این دستگاه های مکانیکی به دستگاه های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تبدیل شده اند و مراکز آزمایشگاهی و اپراتورهای برش حسب نیاز خود می توانند از بین دستگاه های کاملاً مکانیکی، نیمه اتوماتیک و کاملاً اتوماتیک انتخاب صحیحی داشته باشند.

این فعال حوزه نوآوری با بیان اینکه، در گذشته از چاقو و یا تیغ دائمی بر روی میکروتوم ها برای برش استفاده می شد خاطرنشان کرد: با گذشت زمان به دلیل اینکه تیز کردن آنها بسیار کار سختی بود و این چاقوها جای خود را به تیغ های یکبار مصرف دادند و در حال حاضرامکان تهیه میکروتوم های حسب نوع ابزار برش (تیغ دائمی و یا تیغ یکبار مصرف) توسط این شرکت فناور وجود دارد.

«یازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ایران ساخت» متشکل از ۳۶۶ شرکت فناور به همت معاونت علمی ریاست جمهوری از ۱۲ تا ۱۵ دی ماه جاری به مدت چهار روز و با ارائه ۱۰ هزار و ۵۰۰ محصول نوآورانه در سالن های ۳۱، ۴۰ و ۴۴ نمایشگاه بین المللی میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و هیات‌هایی از کشورهای خارجی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha