اشتباه محاسباتی غرب در برابر مسکو/ال‌پائیس: غرب انعطاف‌پذیری اقتصاد روسیه را درک نکرده بود

تهران – ایرنا – روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس در گزارشی از مسکو با اشاره به تلاش‌های شرکت‌های خصوصی روسیه برای دور زدن تحریم‌ها، نوشت که غرب با دولتی و انعطاف‌ناپذیر دانستن اقتصاد این کشور، دچار اشتباه شد.

به گزارش ایرنا، خبرنگار ال‌پائیس به‌نقل از گفت‌وگو با ولادیسلاو اینوزمتسف (Vladislav Inozemtsev)، موسس مرکز مطالعات پسا صنعتی مسکو نوشت: اشتباه اصلی کارشناسان و سیاستمداران غربی این بود که با افسانه‌سرایی کل اقتصاد روسیه را دولتی دانستند.

وی افزود: تحریم‌ ها با این فرض اعمال شدند که اقتصاد روسیه دولتی و انعطاف‌ناپذیر است و در نتیجه به سرعت فرو می ‌پاشد. اما این یک اشتباه بود، زیرا اقتصاد روسیه تا حد زیادی یک اقتصاد بازارمحور است.

اینوزمتسف خاطرنشان کرد: شرکت‌ های خصوصی روسی در مواجهه با تحریم ‌ها راه‌هایی را برای بقا پیدا کرده و شروع به ایجاد کانال‌های فروش و زنجیره ‌های تامین جدید و واردات از طریق کشورهای غیر غربی کرده اند.

سازمان رتبه ‌بندی روسیه (آکرا) پیش‌ بینی کرده که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ در محدوده ۰.۵ درصد تا ۱.۳ درصد در مقایسه با ۱.۴ درصد پیش ‌بینی شده توسط دولت، خواهد بود که یکی از دلایل آن ناتوانی در یافتن کارگر – نرخ کنونی بیکاری ۲.۴ درصد است - به دلیل بسیج نظامی و مهاجرت ناشی از جنگ روس هاست. دلیل دیگر تورم و نرخ سود بالای بانک مرکزی است. این سازمان هشدار داده که "به احتمال زیاد، پس‌انداز خانوارها افزایش خواهد یافت."

یانیس کلوگه (Janis Kluge)، کارشناس اقتصاد در "موسسه امنیت و امور بین‌الملل آلمان" گفت: سال ۲۰۲۴ پس از ۲ سال - ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ - نظام روسیه محک جدی خواهد خورد. در ۲ سال اخیر به لطف ذخایر ارزی انباشته شده پیش از جنگ و درآمد مازاد ناشی از شوک قیمتی به نفت و گاز در آغاز تهاجم به اوکراین، نظام روسیه (از بحران اقتصادی) در امان بود.

ال پائیس با اشاره به کاهش ارزش روبل در ماه‌های اخیر نوشت: مشکل کرملین آن است که کاهش ارزش پول گرچه ممکن است به نفع بودجه نظامی آن باشد، اما در عین حال فشار بر مردم را افزایش می‌دهد.

اینوزنتسف در این زمینه توضیح داد: سی‌وپنج درصد کالاهای موجود در بازار روسیه یا مواد اولیه آنها وارداتی است. دیگر امکان عدم افزایش تورم همزمان با کاهش ارزش روبل وجود ندارد. مسئولان اقتصادی تمام تلاش خود را برای حفظ ارزش روبل در سطح فعلی انجام خواهند داد مگر آنکه خواهان تورم جدی باشند، یعنی همان چیزی که از آن در هراسند.

ال پائیس به نقل از کارشناسان نوشت: گرچه برخی تحریم‌ ها مانند تحریم ‌های مربوط به صنعت هوانوردی تاثیرگذار بوده اند با این حال برخی دیگر مانند تحریم‌ های حوزه انرژی، تا حدی به اهداف خود دست یافته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha