توسعه روابط ایران و ترکیه با تکیه بر خواهرخواندگی تبریز و استانبول

تبریز- ایرنا- در دیدار شهردار تبریز و سرکنسول جدید ایران در استانبول بر توسعه روابط ایران و ترکیه با تکیه بر ظرفیت‌های خواهرخواندگی تبریز و استانبول تأکید شد.

به گزارش ایرنا، سرکنسول جدید ایران در استانبول روز دوشنبه در دیدار با شهردار تبریز اظهار کرد: آماده همکاری با شهرداری تبریز در توسعه مراودات و ارتباط با تجار و سرمایه‌گذاران ترک هستیم.

«احمد محمدی» با ابراز خرسندی از حضور در تبریز افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری می توانیم با تمام ایرانی های مقیم ترکیه و استانبول ارتباط برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه کنسولگری ایران در استانبول به عنوان دفتر شهرداری تبریز می تواند عمل کند، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در آذربایجان شرقی، پی گیر برنامه‌های مد نظر این استان در شهر استانبول و به عنوان سرکنسول ایران خواهم بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ بزرگ ایرانی‌های مقیم ترکیه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اضافه کرد: می توانیم با ایجاد همبستگی و هماهنگی لازم از ظرفیت بزرگ ایرانی های مقیم ترکیه در عرصه های مختلف استفاده کنیم.

سرکنسول جدید ایران در استانبول با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز خاطرنشان کرد: با شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در ترکیه و سرمایه‌گذاران ترک رایزنی و آنها را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران و استان‌های مرزی می‌کنیم.

محمدی با اشاره موضوع خواهرخواندگی تبریز و استانبول نیز یادآور شد: تبریز و تهران ۲ شهر خواهرخوانده ایران با استانبول ترکیه هستند که تلاش می‌کنیم از این ظرفیت خواهرخواندگی در توسعه روابط استفاده کنیم.

شکوفایی ظرفیت های تبریز می تواند به نفع کل کشور باشد

« یعقوب هوشیار» شهردار تبریز هم در این دیدار، با اشاره به اینکه تبریز از جایگاه ویژه ای برخوردار و این موقعیت به ویژه در حوزه اقتصادی مشهود است، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ نیز این شهر پنج بار پایتخت ایران شده است.

وی با بیان اینکه شکوفایی ظرفیت‌های تبریز می‌تواند به نفع کل کشور احصاء و جریان یابد، افزود: برخی مسائل در تبریز وجود دارد که می‌توان به کل کشور تعمیم داد تا گره گشای اقتصادی کشور باشد.

هوشیار اظهار کرد: جایگاه تبریز نه برای این شهر بلکه برای بهره مندی کل کشور باید در سطح جهان تبیین شود.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه سرمایه گذاران ترک به سبب زبان مشترک، علاقمند به حضور در تبریز هستند، گفت: با ایرانی‌های مقیم استانبول نیز ارتباطاتی برقرار کرده‌ایم که می‌توان این افراد را علاقمند به حضور دوباره و سرمایه گذاری در تبریز کرد.

هوشیار افزود: ظرفیت های قدیمی مثل بازار تبریز و ظرفیت‌های گردشگری این شهر در دنیا بی نطیر است، مزیت‌های صنعتی همچون فولاد، تراکتور و مزیت‌های غذایی همچون آجیل، شکلات و مزیت‌های معادن این خطه قابل توجه است.

به گفته وی، تبریز در قطعه سازی و خودروسازی پیشرفت کرده و تلاش برای خودکفایی در تولید اتوبوس هدفگذاری شده است.

شهردار تبریز این موارد را اشتراکات و مزیت‌هایی برای مراودات بین تبریز و استانبول دانست و گفت: اوایل دهه ۹۰ شهروندان ترکیه و جمهوری آذربایجان برای درمان به تبریز می آمدند که بعد از اعمال تحریم ها این موضوع کمرنگ شده است و در وضع کنونی می توان دوباره این موضوع را گسترش داد.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری با هیات‌های تجاری و اقتصادی ترکیه، گفت: خواهرخواندگی تبریز و استانبول و نزدیکی زبانی و فرهنگی مردم بین این شهرها می‌تواند زمینه ساز ارتباطات خوبی باشد.

هوشیار با بیان اینکه حوزه گردشگری تبریز اکنون قدرتمند شده است ولی نسبت به ظرفیت گردشگران اندکی به تبریز سفر می کنند، گفت: نیاز به خلاقیت، فکر و مشوق هایی داریم که اگر سفارت اعلام کند، آماده همکاری برای پذیرش گردشگران تُرک هستیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز خاطرنشان کرد: در همایش سرمایه‌گذاری که بخش علمی آن برگزار شد تلاش داریم در بخش عملی آن نیز که سال آینده برگزار می شود، سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای را جذب کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha