شهرهای ترکیه و تبریز در زمینه های مختلف امکان همکاری دارند

تبریز - ایرنا - سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی بین ۲ کشور، گفت: شهرهای ترکیه و تبریز در زمینه های مختلف امکان همکاری دارند.

چتین تانر، روز دوشنبه در دیدار با شهردار تبریز با بیان اینکه این اشتراکات مردمان ۲ کشور را به هم نزدیک‌تر کرده است، افزود: پیش از این بین تبریز و شهرهای ترکیه از جمله ارزروم، استانبول و غیره قرارداد خواهرخواندگی امضا شده، اما با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از فعالیت های مشترک متوقف شد که امید است در آینده این فعالیت ها احیا شود.

وی با بیان اینکه در زمینه ورزش قدم های خوبی برای تبادل تجربیات بین ۲ کشور برداشته شده است، اظهار داشت: در زمینه سرمایه گذاری نیز ما منتظر ارایه ظرفیت های پروژه های تبریز هستیم.

سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز گفت: شهرداری های هر ۲ طرف می توانند از طریق کنسولگری در ارتباط باشند و پروژه های زیرساختی مشخصی از جمله انبوه‌سازی، مترو و غیره اجرا کنند.

تانر، با بیان اینکه تبریز می تواند قطب ارتباطی ایران و ترکیه باشد، ادامه داد: ۲ کشور برادر ایران و ترکیه باید ارتباط نزدیک‌تری با هم داشته باشند.

تبریز ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری دارد

شهردار تبریز گفت: این شهر ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری دارد که می‌تواند محل اشتراک تجربیات و فعالیت بخش خصوصی ترکیه باشد.

یعقوب هوشیار، با بیان اینکه حوزه حمل و نقل به عنوان عرصه‌ای زودبازده در امر سرمایه‌گذاری می‌تواند به  بخش خصوصی ترکیه معرفی شود، افزود: در حوزه حمل و نقل ظرفیت‌های خوبی برای همکاری وجود دارد چراکه پتانسیل تولید اتوبوس در ترکیه بالا است و از طریق منطقه آزاد ارس می‌توان اتوبوس وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه ظرفیت بالایی در تولید اتوبوس و تاکسی دارد که آماده مشارکت و همکاری در این زمینه هستیم، اظهار داشت: مجموعه ورزشی یادگار امام (ره) تبریز، با ۲۰۰ هکتار مساحت می‌تواند به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری مناسبی برای احداث شهرک ورزشی سرمایه‌گذاری باشد.

شهردار تبریز با بیان اینکه این شهر در حوزه رفاهی، تجاری، انرژی و هوای پاک بنیه علمی قوی دارد و آماده اشتراک‌گذاری در این زمینه است، گفت:  مجموعه‌های تخصصی دانش‌بنیان در تبریز فعالیت گسترده‌ای دارد و می‌توان از تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی ۲ طرف بهره‌مند شود.

هوشیار، ادامه داد: در صنعت، صنایع سنگین، شکلات و صنایع غذایی نیز تبریز بازار تجاری و ظرفیت‌ خوبی دارد که می‌توان آن را به اشتراک گذاشت.

وی با اشاره به اینکه ورزش حوزه‌ای کم‌هزینه و زودبازده برای افزایش تعاملات و ارتباطات ۲ جانبه بوده و تیم تراکتور در این زمینه ظرفیت خوبی است، یادآوری کرد: تلاش می‌ شود در بحث مدیریت شهری، تجارت و اقتصاد داشته‌های خود را به اشتراک گذاشت و در کنار آن برنامه‌ای برای دیدار تجار تبریزی و ترکیه‌ای ترتیب داد.

هوشیار با بیان اینکه با توجه به سیاست دولت جدید برای ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه موجب شده تا دست ما برای افزایش تعاملات باز باشد، افزود: استاندار آذربایجان‌شرقی نیز علاقمند به بررسی روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنها است و در کنار آن می توان علم و تکنولوژی تبریز را نیز صادر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha