عزم جدی وزارت صمت برای شتاب بخشی به طرح های صنعتی کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- نماینده ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در شهرستان های چرام ، کهگیلویه و باشت از نزدیک در جریان آخرین وضعیت طرح های مهم پتروشیمی دهدشت، فسفات و آهک هیدراته چرام و طرح تولید بیواتانول سوختی و کنجاله تخمیری این شهرستان های گرمسیری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، نماینده حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این بازدیدها، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های بیشماری است و مایه خرسندی است که این طرح ها را در این استان و در شهرستان های چرام و کهگیلویه و باشت در دست اجرا داریم.

ذبیح اله محمودی افزود: ارزآوری، زنجیره ارزش و صادرات سه مقوله بسیار مهم هستند که باید مدنظر قرار بگیرند، باید به سمتی برویم که طبق شعار سال (مهار تورم،رشد تولید)، شاهد تولیدات داخلی باشیم تا بتوانیم به یاری خداوند، تورم را مهار کنیم.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعیین تکلیف طرح های بزرگ نیمه تمام در استان های مختلف کشور عزم جدی دارد.

عزم جدی وزارت صمت برای شتاب بخشی به طرح های صنعتی کهگیلویه وبویراحمد

افتتاح فاز نخست پتروشیمی دهدشت در سال ۱۴۰۳

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طرح تولیدی پتروشیمی دهدشت شامل انواع پلی اتیلن سنگین به میزان حدود ۳۰۰ هزار تن در سال و خوراک آن به میزان حدود ۳۰۰ هزار تن در سال از پتروشیمی الفین گچساران است.

امیر تیمور موسویان افزود: این طرح، در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر دهدشت در منطقه کلاچو واقع شده و مساحت زمین ۱۰۲ هکتار است.

وی ابراز کرد: میزان اشتغال زایی در دوران بهره برداری طرح ۲۶۰ نفر به صورت مستقیم خواهد بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کلنگ زنی طرح تولیدی پتروشیمی دهدشت سال ۱۳۸۶ بوده و بهره برداری فاز اول در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

موسویان در بازدید از طرح تولید آهک هیدراته و فسفات شهرستان چرام، ادامه داد: زمین طرح آهک هیدراته پنج هکتار و در مجموع دارای ۳۰۰۰ متر زیر بنا است.تلاش می شود در سال ۱۴۰۳ افتتاح شود.

این طرح با سرمایه گذاری اولیه ۱۰۵ میلیارد تومانی، توانایی تولید سالی حدود ۳۰ هزار تن آهک هیدراته را دارد و برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می نماید.

طرح تولید بیواتانول سوختی و کنجاله تخمیری شهرستان باشت 250 نفر اشتغال مستقیم دارد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و با تامین اعتبار مورد نیاز و تحقق الزامات مرتبط، این طرح در سال ۱۴۰۵ به بهره برداری برسد.

موسویان با اشاره به ظرفیت تولید ۶۶ میلیون لیتری پیش بینی شده این طرح، افزود: با توجه به نزدیکی طرح به بنادر جنوبی، باید برای صادرات ۳۰ درصد تولیدات این طرح، برنامه ریزی شود تا شاهد ارزآوری این طرح در سال اول به میزان حداقل ۱۱ میلیون یورو باشیم.

وی عنوان کرد: با توجه به سرمایه اولیه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومانی طرح و پیشرفت ۱۵ درصدی، باید تلاش شود تا ضمن تامین منابع مالی، پیشرفت فیزیکی مناسبی محقق شود و با پیگیری جدی موضوعات مرتبط و رفع موانع، شاهد راه اندازی این طرح و ایجاد اشتغال حدود ۲۵۰ نفر در منطقه باشیم.

عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شده و با گذشت این همه سال تنها حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اکنون مردم استان در آستانه سفر دور دوم رئیس جمهور خواهان پیگیری و تکمیل این کارخانه راهبردی در راستای سیاست دولت برای تکمیل طرح های نیمه تمام هستند.

در سفر مهرماه ۱۴۰۰ رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد اعتبارات چشمگیری در قالب وام های بانکی و تسهیلات بلاعوض برای این طرح مهم به تصویب رسید اما به دلیل عدم اجرای تعهدات مجری طرح، بیواتانول باشت همچنان در بلاتکلیفی و رکود به سر می برد.

اهمیت تکمیل این طرح مهم صنعتی و اقتصادی استان با تصویب مصوبه سفر نخست رئیس جمهور کاملا مشخص است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha