ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فراتر از وظایف اداری دنبال شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه یک ضرورت است که باید فراتر از وظایف اداری دنبال شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت عصر سه‌شنبه در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان که با حضور معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد افزود: نگاه انقلابی در ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت اثرگذار است و در این زمینه باید همه مدیران اهتمام داشته باشند

وی گفت: برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و شرایط موجود باید به فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و ترویج آن ضروری است.

قناعت افزود: اینکه اکنون اسرائیل غاصب در مقابل یک گروه مقاومت، ناتوان مانده حاصل روحیه شهادت طلبی مردم غزه و فلسطین است زیرا از مرگ هراسی ندارند و از ملت ایران الگو گرفته‌اند.

وی بیان کرد: صدور پیام نرم انقلاب اسلامی ایران موجب ایستادگی مردم منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی شده لذا باید فرهنگ ایثار و شهادت را برای نسل جدید تبیین کنیم و نباید با کارهای عادی اداری ادغام شود.

استاندار خراسان جنوبی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را وظیفه دینی و انقلابی عنوان کرد و گفت: در مسیر شهدا حرکت کردن و دغدغه داشتن مهم است و برای حفظ این فرهنگ باید کوشش کرد تا بتوانیم شفاعت شهدا را جلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه معنوی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حائز اهمیت است و باید مدیران به این سمت حرکت کنند ادامه داد: چانه زنی برای جذب اعتبارات از وظایف مدیران در سطح استان و کلان کشور است و قطعا نسبت به گذشته جذب اعتبارات بیشتر خواهد شد اما نباید معطل اعتبارات باشیم و باید برنامه‌ها با قوت ادامه پیدا کند.

قناعت گفت: درخواست احداث مرکز فرهنگی در جنب گلزار شهدای مرکز استان مطرح است و با توجه به اینکه نیروهای انقلابی و ارزشی بر فضای شورای شهر و شهرداری بیرجند حاکم است این موضوع قطعا حل خواهد شد.

وی افزود: کنگره ملی شهدای غریب اسارت هم برنامه ریزی شده و نیاز است یک شهید استان به نام شهید مهدی تقی نیا که از روستای شیرخند زیرکوه شناسایی شده با جدیت معرفی شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تبدیل وضعیت ایثارگران هم از موضوعات اصلی است که اتفاقات خوبی در استان رخ داده و امیدواریم کمیته مربوطه با قوت این موضوع را دنبال کند لذا قابل قبول نبوده در جامعه ایثارگری فرد بیکار باشد که زیبنده نظام، دولت و استان نیست.

وی با بیان اینکه اجرای فیبر نوری مرکز فرهنگی جنب گلزاری شهدای بیرجند جزو مصوبات است که باید دنبال شود گفت: امیدواریم با توجه به تعامل بین مدیران، مصوبات شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت اجرایی شود.

قناعت گفت: سرجمع یک درصد اعتبارات ۲۳ دستگاه اجرایی استان که می‌توانند در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت هزینه کنند ۱۸ میلیارد ریال است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: این استان دارای ۲ هزار شهید، چهار هزار و ۷۳۱ نفر جانباز، ۴۲ جانباز بالای ۷۰ درصد و ۲۴۱ آزاده است.

سید محمدرضا طالبی افزود: از ابتدای امسال سه جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در استان برگزار شده که یکی از مصوبات آنها تهیه طرح دهکده نشاط توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوده که در مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هم گنجانده شده است و باید از محل استانی و ملی تامین اعتبار شود.

وی اظهار کرد: معراج شهدا (کهف‌ الشهدا) را در مرکز استان داریم که سه میلیارد ریال در مرحله اول و پنج میلیارد ریال اعتبار نیز در مرحله دوم برای بازسازی این مجموعه اختصاص یافته که این اعتبارات ابلاغ شده است و در اولین فرصت تخصیص می‌یابد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در ۲ سال اخیر اعتبارات خوبی برای ساماندهی گلزار شهدای استان اختصاص یافته و اقداماتی که در دولت سیزدهم انجام شده در ۱۰ سال گذشته صورت نگرفته است.

وی افزود: مکان مناسبی برای برنامه‌های فرهنگی در گلزار شهدای بیرجند نیاز است که برای احداث ساختمان دو طبقه زمینی به مساحت ۷۵۰ متر مربع در اختیار شهرداری قرار گرفته، طرح این مجموعه تهیه و برای تصویب به شورای اسلامی شهر بیرجند ارسال شده است.

طالبی بیان کرد: مجموعه فرهنگی گلزار شهدای بیرجند نیازمند اعتبارات لازم از محل منابع ملی است.

وی با اشاره به موضوع مسکن ایثارگران گفت: در این زمینه مصوباتی داشتیم و مکاتباتی با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزیر راه و شهرسازی انجام شده که به نتایج خوبی خواهد رسید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: از ۲ هزار شهید استان تعداد هزار و ۳۰۰ شهید وصیت‌نامه دارند و در چند دهه گذشته از وصایای شهدای خراسان جنوبی یک کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: تاکنون ۷۵ وصیت‌نامه شهدا در کتاب اول چاپ شده و ۷۵ وصیت‌نامه دیگر در کتاب دوم در حال چاپ است‌ که ۱۶ میلیارد ریال اعتبار استانی برای آن پیش‌بینی و هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ابلاغ شده، مابقی اعتبار هم سال آینده ابلاغ خواهد شد.

طالبی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ جلسه برای تبدیل وضعیت ایثارگران در استان برگزار شده، افزود: دستگاه‌های اجرایی استان موظف به اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران هستند و این کار را انجام دادند شاید چند نفر که وابسته به شرکت‌های پیمانکاری هستند و محدودیت قانونی دارند، باقی مانده که برای آنان هم ارتقاهایی در نظر گرفته شده که بتوانند از قانون تبدیل وضعیت استفاده کنند.

وی به تاکید استاندار برای در اولویت قرار گرفتن استخدام فرزندان شاهد و ایثارگر اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۵۰۰ یادواره شهید در شهرها و روستاهای استان برگزار شده همچنین ۶ هزار و ۷۱۸ مورد دیدار با خانواده معظم شهدا با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران استان توسط دستگاه‌های اجرایی، نظامی و انتظامی انجام شده است.

جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم گفت: اولین کنگره ۲ هزار شهید استان چند سال قبل برگزار شد و کتاب‌هایی تالیف شده اما برای انتشار در سطح بالا نیاز به حمایت دارد.

سردار علیرضا یوسفی ادامه داد: دومین کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی برای سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده که پنج جلد کتاب در تزار کشوری منتشر خواهد شد.

وی گفت: همچنین تولید فیلم بلند سینمایی سرگذشت یکی از سرداران شهید شاخص استان برنامه ریزی شده که نیازمند حمایت است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: جایگاه شهدا والا بوده و نیاز است در جامعه زنده بودن آنها تببین شود.

حسین خسروی افزار افزود: یکی از عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ ایثار و شهادت است که در پایداری آن نقش دارد لذا می‌طلبد برای بقای انقلاب این فرهنگ دنبال شود.

وی گفت: حداقل یک درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی باید به موضوع ایثار و شهادت اختصاص یابد و باید سرجمع این اعتبارات مشخص باشد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضروری است کارگروه‌های متنوع در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل شود تا شاهد تولیدات فاخر باشیم.

وی گفت: مصادیق ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید در اولویت موضوعات روز جامعه باشد که حجاب یکی از این موارد است و باید به خوبی برای قشر جوان تبیین شود.

خسروی با اشاره به سالگرد شهادت سردار دل‌ها افزود: میدیرت میدانی از خصوصیات شهید سلیمانی است که می‌توان روی این مسئله نیز برای ترویج در جامعه تمرکز کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha