دستبند و پابند الکترونیکی برای چه سارقانی استفاده می‌شود؟

تهران - ایرنا - فرماندهی کل انتظامی از برنامه پلیس برای استفاده از دستبند و پابند الکترونیک و هوشمند برای کنترل و رصد سارقان سابقه دار خبر داده است؛ اما سوال اینجاست این تجهیزات هوشمند برای گروه از مجرمان استفاده می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، همواره یکی از چالش‌های جدی پلیس و دستگاه انتظامی موضوع آزادسازی به خصوص برخی از مجرمانی است که دارای تعدد جرم و سوابق هستند که پس از دوره کوتاه محکومیت به اعمال مجرمانه بازمی‌گردند. در این میان جرم سرقت بیشترین سهم را در ناامنی اجتماعی دارد، از این رو از ابتدای امسال موضوع استفاده از تجهیزات هوشمند به خصوص دستبند و پابند الکترونیک برای این گروه از مجرمان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

البته باید گفت که سابقه طرح ایده استفاده از پابند یا دستبند الکترونیک برای رصد مجرمان به یک دهه قبل باز می گردد تا با این شیوه سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار پس از آزادی از زندان تحت رصد پلیس باشند.

اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که طبق آمار و گزارشات رسمی مقامات انتظامی بیش از ۵۰ درصد مجرمان به خصوص سارقان، دارای سابقه هستند به طوری که بیش از چند بار و به صورت مستمر مرتکب اقدام مجرمانه در سرقت می‌شوند.

در همین رابطه آذرماه گذشته ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از مراقبت‌های پس از آزادی، بر محکومانی که به سرقت‌های خشن ارتکاب داشته اند، با هدف نظارت بر آنها خبر داد و اعلام کرد: طی همکاری با فراجا سارقان سابقه دار و حرفه ای از طریق پابند هوشمند الکترونیکی تحت رصد قرار خواهند گرفت.

پس از آن نیز سخنگوی فرماندهی کل انتظامی از اجرای طرح پابند هوشمند برای سارقان حرفه‌ای و سابقه دار تا پیش از پایان دی ماه خبر داد و کنترل و رصد الکترونیکی و هوشمند سارقان را در جهت ارتقای امنیت دانست.

دستبند و پابند الکترونیکی برای چه سارقانی استفاده می‌شود؟

دست و پای چه سارقانی مهمان تجهیزات الکترونیک است؟

فرمانده کل انتظامی کشور روز سه شنبه - ۱۲ دی - جزئیات بیشتری از طرح دستبند و پابند الکترونیکی را رسانه ای کرد و گفت: این دستبند و پابندها برای مجرمان دارای حداقل سه بار سابقه در ۱۰ ساله گذشته مورد استفاده قرار می گیرد.

سردار احمدرضا رادان اظهار داشت: با موافقت ریاست قوه قضائیه قرار شده تا افرادی که سه بار سابقه سرقت داشته و دستگیر شده‌اند و یا اینکه محکومیت در این زمینه داشته اند (۳ سابقه) با دستبند و پابند الکترونیکی کنترل شوند.

وی اعلام کرد قرار است این طرح در سراسر کشور به ویژه در تهران بزرگ، البرز، غرب و شرق تهران به زودی اجرایی شود و مجرمان سابقه دار به ویژه سارقان به وسیله پابند و دستبند الکترونیک کنترل شوند.

فرمانده فراجا ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح بتوانیم کاهش محسوسی در حوزه سرقت داشته باشیم.

روند کاهشی آمار سرقت در کشور

آبان گذشته سردار محمد قنبری رئیس پلیس آگاهی فراجا از افزایش ۲۸ درصدی کشفیات سرقت در کشور خبر داد و در تشریح آمارهایی از وضعیت سرقت و کشف آن از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان مهرماه در کشور گفت:‌ آمارها نشان‌دهنده کاهش ۲.۵ درصدی سرقت‌های مهم در کشور است. همچنین طی هفت ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش سرقت و همچنین افزایش کشفیات در حوزه ماموریت‌های پلیس آگاهی بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بهترین عملکرد کشف مربوط به سرقت اتومبیل با ۸۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل است، افزود: در این مدت کشفیات سرقت‌های مهم ۱۲ درصد و سرقت‌های خرد ۴۶ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس آگاهی فراجا با اشاره به اینکه در هفت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل مجموع کشفیات سرقت ۲۸ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: از لحاظ فاصله زمانی وقوع تا کشف جرایم سرقت نیز کاهش چشمگیری داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۸ درصد از مجموع سرقت‌های واقعه در کشور مربوط به سرقت‌های خرد است که اغلب توسط معتادان ولگرد و متجاهر به وقوع می‌پیوندد، گفت: در این مدت بیش از ۳۸۵ هزار قلم انواع اموال مسروقه توسط کارآگاهان پلیس آگاهی کشف شده که قریب به ۳۴۰ هزار قلم از این اموال به مال باختگان بازگردانده شده است.

قنبری ادامه داد: استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های کارآگاهان بازنشسته، راه‌اندازی گشت ضربت پلیس آگاهی فراجا در شهرهای هدف و مراکز استان‌ها، اجرای طرح هدفمند عملیاتی دستگیری سارقان تحت تعقیب و متواری، رصد و مبارزه با فروش لوازم و قطعات مسروقه خودرو در فضای مجازی از جمله مهم‌ترین اقدام‌های مهم این پلیس تاکنون بوده است.

وی گفت: طی این مدت بیش از ۱۲۲ طرح‌ عملیاتی مبارزه با سارقان و مالخران به صورت سراسری در کل کشور، منطقه‌ای و یا مقطعی در سطح استان‌های هدف (مقطعی، عملیاتی و منطقه‌ای) با هدف شناسایی و دستگیری سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار به خصوص سارقان به عنف، زورگیر، متواری و تحت تعقیب اجرا که بیش از ۱۸۰۰ باند فعال در امر سرقت در استان‌های سراسر کشور متلاشی شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha