زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای آزمایشی طرح پابند الکترونیک فراهم شد

تهران - ایرنا - جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با اعلام اینکه طرح پابند الکترونیکی برای رصد سارقان حرفه‌ای ابتدا در سه استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، درباره علت تاخیر در اجرای آن گفت: این موضوع به تامین زیرساخت‌ها باز می‌گردد که خوشبختانه تا حد زیادی فراهم و مستقر شده است.

سردار قاسم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم پلیس اجرای صحیح و تاثیرگذار طرح‌های مقابله با سرقت است که موضوع پابند الکترونیکی یکی از مهم‌ترین امکانات برای مقابله با سارقان حرفه‌ای خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه به تازگی پلیس اعلام کرده است که این طرح تا پایان دی ماه اجرایی می شود، توضیح داد: یکی موضوعات در این زمینه استقرار زیرساخت های لازم برای فعالیت این تجهیزات الکترونیکی است که خوشبختانه تا میزان قابل توجهی از مشکلات آن رفع شده است.

جانشین فرمانده کل انتظامی با تکرار اینکه طرح پابند الکترونیکی به صورت آزمایشی در سه اجرایی می شود، گفت: بنا بر زمان بندی صورت گرفته در فراجا و با همکاری قوه قضاییه این طرح اجرا خواهد شد.

پیشتر سردار منتظرالمهدی سخنگوی فرماندهی کل انتظامی از اجرای طرح پابند هوشمند برای سارقان حرفه‌ای و سابقه دار از دی ماه خبر داده بود.

طبق اعلام فرمانده کل انتظامی کشور این دستبند و پابندها برای مجرمان دارای حداقل سه بار سابقه در ۱۰ ساله گذشته مورد استفاده قرار می گیرد.

سردار احمدرضا رادان اظهار داشت: با موافقت ریاست قوه قضائیه قرار شده تا افرادی که سه بار سابقه سرقت داشته و دستگیر شده‌اند و یا اینکه محکومیت در این زمینه داشته اند (۳ سابقه) با دستبند و پابند الکترونیکی کنترل شوند.

وی اعلام کرد قرار است این طرح در سراسر کشور به ویژه در تهران بزرگ، البرز، غرب و شرق تهران به زودی اجرایی شود و مجرمان سابقه دار به ویژه سارقان به وسیله پابند و دستبند الکترونیک کنترل شوند.

زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای آزمایشی طرح پابند الکترونیک فراهم شد

علی اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز به تازگی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طرح دستبند و پابند الکترونیکی برای محکومانی است که دوران محکومیت خود را سپری کرده‌اند و این طرح برای پیشگیری از تکرار وقوع جرم اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زندانیانی که به جرم سرقت اکنون برای گذراندن دوران محکومیت در زندان به سر می‌برند از پابند الکترونیک و این ارفاق قانونی بهره‌مند خواهند شد، اظهار داشت: این طرح برای سارقانی اجرا می‌شود که پیش از این سوابق متعدد سرقت داشتند و دوران محکومیت خود را در زندان سپری کردند و پس از آن می‌توانند مانند افراد عادی در جامعه زندگی کنند اما از آنجایی که تدابیر پیشگیرانه برای تکرار وقوع جرم می‌تواند تضمینی برای برقراری امنیت در جامعه باشد، قرار است تحت نظارت قرار گیرند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد: این طرح به این معنا نیست که افرادی که در زندان هستند قرار است آزاد شوند و با پابند در جامعه حضور یابند و تحت نظارت الکترونیک قرار گیرند.

طرح نظارت و کنترل الکترونیک از سارقان سابقه‌دار آغاز خواهد شد و این افراد با پابند و دستبند رصد می‌شوند تا از تکرار وقوع جرم جلوگیری شود

جهانگیر افزود: مطابق قانون و براساس مصلحت جامعه، اگر شخصی با تکرار و تعدد جرم روبرو باشد و نوع جرایم ارتکابی او هم از انواع جرایم خاص باشد، می‌تواند تحت کنترل و نظارت قرار گیرد و این طرح برای آن دسته از محکومان دارای پایان حبس آزاد شده است که با تعدد جرم روبرو بودند و به نوعی بحث خطرناک بودن و اقدامات احتیاطی برای آنها ایجاب کرده است که تحت مراقبت پس از خروج از زندان قرار گیرند.

دبیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم اضافه کرد: طرح نظارت و کنترل الکترونیک از سارقان سابقه‌دار آغاز خواهد شد و این افراد با پابند و دستبند رصد می‌شوند تا از تکرار وقوع جرم جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha