استاندار یزد: صادرات استان مطابق سند «یزدنوین» انجام خواهد شد

یزد - ایرنا - استاندار یزد گفت: هرگونه صادرات محصولات استان با توجه به سند «یزدنوین» است و برنامه‎‌ریزی‌ها نیز بر همین اساس صورت خواهد گرفت.

سند تحولی "یزدنوین" که به ابتکار استاندار یزد طراحی شده توسعه استان در ۱۵ محور مختلف را برای ۲۰ سال آینده پیش بینی کرده و به دستگاههای اجرایی استان ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا، "مهران فاطمی" دوشنبه شب در نشست هم اندیشی اتحادیه صادر کنندگان ،مدیران صنایع و جمعی از تشکل های اقتصادی استان با استاندار یزد، افزود: سند راهبردی یزد نوین همه الزامات اقتصادی و صادراتی استان را با توجه به آمایش سرزمینی و نظرخواهی و مشورت با فعالان عرصه تولید و صادرات استان پیش بینی کرده و هر گونه فعالیت در زمینه صادرات بر اساس این سند خواهد بود.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای به امر مردمی سازی و همکاری موثرتر با تشکل ها صورت گرفت، مهم این است که در این دریای متلاطم باید به گونه ای اقدام شود تا بتوانیم به مسیر خود ادامه دهیم و در صادرات محصولات استان با وقفه مواجه نباشیم.

استاندار یزد گفت: تشکیل شرکت های مدیریت صادرات و ارتباط موثر و بیشتر با کشورها و تجار و بازرگانان دیگر کشورها و همچنین پیدا کردن بازارهای جدید علاوه بر بازارهای فروش فعلی و استفاده از نظرات کارشناسان و گردآوری مشکلات و جمع بندی و طرح آن برای مسئولان از دیگر نیازهای امروز صادرات در استان یزد است.

درخواست صادرکنندگان را پیگیری می کنیم

فاطمی ادامه داد: سطح مذاکرات و اقدامات نیاز به تغییر دارد و این نگاه که از بالا برای ما تصمیم گرفته و آیین نامه ابلاغ کنند قابل تغییر است و می توان با جمع بندی و اعلام راهکار حتی برای رفع مشکلات کشور نیز برنامه ریزی کرد و صادر کنندگان استان در این مسئله مهم پیشقدم شده و همراهی داشته باشند.

کارت بازرگانی تعداد زیادی از شرکت های مستقر در استان در اتاق بازرگانی نبود که با پیگیری های انجام شده بیش از ۸۸ شرکت در اولویت انتقال کارت بازرگانی به استان بوده و خوشبختانه در حال اقدام و اجرایی شدن استوی افزود: اگر پیشنهادات و درخواست های صادر کنندگان جمع بندی شده و به ما اعلام شود قطعا از طریق مسئولان کشوری پیگیری می کنیم و تاکنون نیز عمده درخواست های ما مورد موافقت قرار گرفته و از بخش خصوصی استان انتظار داریم همچنان در کنار بخش دولتی قرار گرفته و مشکلات را برای حل از پایین به بالا مطرح و برای رفع آنها اقدام کنیم.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کارت بازرگانی تعداد زیادی از شرکت های مستقر در استان در اتاق بازرگانی نبود که با پیگیری های انجام شده بیش از ۸۸ شرکت در اولویت انتقال کارت بازرگانی به استان بوده و خوشبختانه در حال اقدام و اجرایی شدن است.

مسکن؛ مهمترین عامل اثرگذار در تورم یزد

وی با بیان اینکه رصدخانه تورم در استان یزد تشکیل و ۱۲ گروه کالایی موثر در میزان تورم بررسی شده است، گفت: مهمترین عامل اثرگذار در تورم یزد، مسکن است که این عامل و اجاره بها در تورم یزد تا ۳۶درصد اثرگذار است.

استاندار یزد اظهارداشت: بیش از ۱۰۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی غیربومی داریم و طی ۱۰ سال گذشته نیز تولید مسکن متوقف بوده یا شیب بسیار کمی داشته است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان یزد نیز در این نشست گفت: استان یزد بیش از ۱۷۰ نوع کالا دارد که باید اضافه بر تولید داخل به کشورهای جهان و بازارهای هدف صادر شود و نیاز به بازاریابی موثر و همچنین ایجاد ارتباط بیشتر با کشورهای هدف احساس می شود و در این رابطه کمبودهایی وجود دارد.

احمد آزادمرد ادامه داد: با توجه به چشم انداز صادرات استان بر اساس سند یزد نوین، نشست هایی در همین رابطه برگزار شده و هرگونه برنامه ریزی برای صادرات و تولید استان با توجه به اولویت های تدوین شده سند یزد نوین خواهد بود.

رییس هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع استان یزد گفت: با توجه به اشکالاتی که در زمینه استاندارد سازی و صادرات محصولات استان منطبق با استاندارهای بین المللی و کشورهای هدف وجود داشت و یزد فاقد آزمایشگاه لازم در این زمینه بود طی مذاکره با سه آزمایشگاه مستقر در شهرک صنعتی مقرر شد یک آزمایشگاه مجهز در این زمینه راه اندازی شده و نسبت به استاندارد سازی درست اقدام شود.

مجتبی دستمالچیان، رییس اتاق بازرگانی استان یزد نیز در این نشست گفت: متاسفانه قوانینی که بانک مرکزی برای صادرات کالا مصوب کرده بجای تشویقی،تنبیهی است و در بازگشت نرخ ارز بیشترین مشکل را داریم .

محمد عشقان ملک، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان استان یزد نیز در این نشست گفت: این اتحادیه فعالیت جدید خود را از خردادماه امسال آغاز کرد و عمده ترین مشکل صادرکنندگان یزدی برگشت ارز است .

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مشکلات توسط اتحادیه و تشکل های صنعتی استان بررسی و راهکار ها نیز جمع بندی تا رفع شود .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha