۵ دی ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85332727
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۲۳۰ هکتار از مراتع بجنورد بذرپاشی شد

۵ دی ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبر: 85332727
۲۳۰ هکتار از مراتع بجنورد بذرپاشی شد

بجنورد-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد گفت: ۲۳۰ هکتار از مراتع مرکز خراسان شمالی از ابتدای سالجاری تاکنون در قالب برگزاری پویش های مردمی و با مشارکت بهره برداران بذرپاشی شد.

مهدی قدیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع این میزان ۱۳۰ هکتار مربوط به مراتع روستای گریوان، ۵۰ هکتار روستای نوده چناران، ۵۰ هکتار در مراتع کچرانلو و مابقی نیز مربوط به مراتع سایر روستاهای این شهرستان بوده است.

وی افزود: برگزاری پویش بذرپاشی گیاهان مرتعی در این روستاها با مشارکت بهره برداران مراتع، همیارن طبیعت، دوست داران طبیعت، روستاییان و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد از ابتدای سالجاری آغاز شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد تصریح کرد: بذر پاشی با گیاهان مرتعی بومی از جمله گونه های اروشیا، کوخیا، باریجه، آگروپارون، قیاق، اسپرس انجام می شود.

وی گفت: این اقدام برای اصلاح و احیای مراتع، افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه، حفاظت آب و خاک، وارد کردن گونه های خوش خوراک به مراتع، جلوگیری از فرسایش و افزایش نفوذپذیری خاک و کاهش رواناب و ذخیره نزولات جوی از جمله اهداف عملیات بذرپاشی و بذر کاری است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد استفاده از گونه‌های با ارزش بومی و تأمین بذر آن از پایه‌های محلی را موجب کاهش هزینه‌های اجرا دانست و افزود: مدیریت احیای مراتع، نگهداری و حفاظت از مراتع نیز توسط بهره برداران انجام می شود و اداره منابع طبیعی بذر در اختیار آنان قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه مشارکت‌های مردمی بهره‌برداران از مهمترین راه‌های حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی است، تصریح کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تلاش دارد با ایجاد شبکه‌های مردمی دوستداران طبیعت، آموزش و اطلاع رسانی را در راستای حفظ و صیانت از این منابع خدادادی ارزشمند را نهادینه کند که در این راستا پویش هایی نیز تاکنون برگزار کرده است.

قدیمی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی کرده ایم که امسال ۴۷۰ هکتار از مراتع استان را پذر پاشی و بذر کاری داشته باشیم که در این خصوص از مشارکت مردم، بهره برداران و همیاران طبیعت استفاده خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، شهرستان بجنورد ۲۳۱ هزار و ۵۳۳ هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که حدود ۷۲ درصد سطح شهرستان را شامل می شود. مساحت مراتع شهرستان نیز حدود ۱۴۲ هزار هکتار و سطح جنگل های شهرستان ۸۹ هزار و ۷۰۰ هکتار است.

استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۲۹ هکتار مساحت است که حدود ۷۲ درصد آنرا منابع طبیعی تجدید شونده به مساحت ۲ میلیون و ۳۳ هزار هکتار به خود اختصاص می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha