۴ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۰۷
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85332659
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«جاده ابریشم» از طریق پامیر تاجیکستان، آیا این طرح قابل اجرا است؟

تهران- ایرنا- به گفته کارشناسان آسیای میانه، وضعیت اسفناک جاده‌ها در منطقه خودمختار «گورنو بدخشان» تاجیکستان، اجرای راهگذر «تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه» برای اتصال چین به اروپا را که از آن به عنوان «جاده ابریشم جدید» یاد می‌شود، دست‌کم در میان مدت زیر سوال می‌برد.  

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از آسیاپلاس، مقامات حمل و نقل تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به تازگی بر سر ایجاد یک راهگذر حمل و نقل که این کشورها را از غرب به اروپا و از شرق به چین متصل می‌کند، به توافق رسیده‌اند.

اولین نشست کارگروه سطح بالا در راهگذر چندوجهی «تاجیکستان–ازبکستان–ترکمنستان–ایران–ترکیه» که در ۲۱ سپتامبر(۳۰ شهریور) تحت نظارت سازمان همکاری اقتصادی (اکو) برگزار شد با امضای یک توافقنامه پایان یافت.

این کارگروه سطح بالا در راستای توصیه بیانیه آنکارا در یازدهمین نشست وزیران سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در مورد حمل و نقل در ۲ فوریه ۲۰۲۲ ( ۱۳ بهمن ۱۴۰۰) ایجاد شد.

همچنین مسیر جدیدی برای حمل و نقل کالا از چین به ترکیه از طریق تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲ ( ۲۶ مهر ۱۴۰۱) در شهر دوشنبه در کنفرانس بین المللی «لجستیک و مزایای آن در توسعه ارتباطات حمل و نقل» بین تاجیکستان و ایران ارائه شد.

افتتاح راهگذر چندوجهی «تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه» در این کنفرانس توسط وزیر حمل و نقل تاجیکستان اعلام شد.

«جاده ابریشم» از طریق پامیر تاجیکستان، آیا این طرح قابل اجرا است؟

وزارت حمل و نقل تاجیکستان خاطرنشان می‌کند که ایجاد این کریدور، حمل و نقل بار را افزایش می دهد، روند تجارت را به ویژه برای کشورهای محصور در خشکی ساده و به توسعه یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای کمک می‌کند.

مقامات حمل و نقل تاجیکستان امیدوارند که این مسیر ارتباط جاده ای بین تاجیکستان و چین را فراهم و احیای جاده بزرگ ابریشم را ترویج کنند.

کارشناسان تاجیک می‌گویند که برای ایجاد چنین راهگذرهایی باید یک راهبرد واحد برای توسعه مراکز حمل و نقل چندوجهی با در نظر گرفتن زیرساخت ها، کار سیستماتیک برای ارزیابی تقاضا، پتانسیل هر مسیر و بررسی قابلیت های فنی، ایجاد شود.

«جاده ابریشم» از طریق پامیر تاجیکستان، آیا این طرح قابل اجرا است؟

وزارت حمل و نقل تاجیکستان خاطرنشان می‌کند که ساخت بزرگراه «دوشنبه - کولاب - درووز - خاروغ - مرغاب - کلما» نیز به توسعه بیشتر کریدور پیشنهادی کمک خواهد کرد.

یکی از موضوعات مهم در توسعه کریدور در حال ایجاد «دیجیتالی شدن اسناد و رویه های ترانزیت» است.

در همین حال، کارشناسان مستقل استدلال می کنند که موضوع مهم تری وجود دارد که اجرای این ایده را حداقل در میان مدت زیر سوال می برد و آن وضعیت اسفناک جاده ها در منطقه خودمختار گورنو بدخشان تاجیکستان است.

بزرگراه «دوشنبه - کولاب - درووز - خاروغ - مرغاب - کلما - قراقورام» ممکن است به بزرگراه آسیایی موسوم به «AH۶۶» و همچنین بخش هایی از بزرگراه معروف پامیر مرتبط شود. بزرگراه «AH۶۶» از دوشنبه به سین کیانگ می رود، از مرز در گذرگاه کولما می گذرد و به بزرگراه قراقورام که از شمال به جنوب از چین تا پاکستان امتداد دارد، متصل می‌شود.

کشورهای آسیای میانه به تازگی عبور کریدور بین‌المللی چین به اروپا را از خاک کشورهای آسیای میانه، ایران و ترکیه خواستار شده بودند.

«جاده ابریشم» از طریق پامیر تاجیکستان، آیا این طرح قابل اجرا است؟

مهر ماه امسال براساس مذاکرات ویدئوکنفرانسی انجام شده بین نمایندگان حمل و نقل و راه آهن ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه، ایجاد یک راهگذر حمل‌ونقل بین المللی که از چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه و اروپا عبور کند، مورد بحث قرار گرفت.

این بیانیه تاکید کرد: همه طرف های حاضر در این نشست، ایجاد این کریدور را عامل تقویت ترانزیت و در نتیجه شکوفایی اقتصاد و تجارت منطقه اعلام و با ایجاد آن موافقت کردند.

بخش مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان از آماده شدن کشورهای آسیای میانه برای امضای توافقنامه ایجاد این کریدور بین المللی خبر داده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha