حامیان غربی رژیم اسرائیل تاوان اقتصادی سنگینی پرداخت می‌کنند

تهران - ایرنا - تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی بین المللی و غربی با اشاره به عملیات ارتش یمن علیه کشتی های رژیم صهیونیستی و کشتی های حامل کالا برای این رژیم ابراز عقیده کردند که حمایت کشورهای اروپایی از رژیم اسرائیل در جنگ علیه نوار غزه، برای غربی ها به ویژه کسانی که در قاره سبز زندگی می کنند، تاوان اقتصادی سنگینی را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری - تحلیلی "العربی الجدید" امروز دوشنبه در گزارشی به پیامدهای اقتصادی شروع جنگ علیه ساکنان مظلوم و بی دفاع غزه توسط رژیم اسرائیل بر اقتصاد کشورهای اروپایی حامی این رژیم و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد شهروندان اروپایی اشاره کرد و نوشت: سال جاری میلادی در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک شده است که تجارت جهانی به دلیل حمایت کشورهای اروپایی از جنگ وحشیانه رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم و بی دفاع غزه با بزرگترین چالش‌های خود در سال‌های اخیر مواجه شده است زیرا موشک‌ها و پهپادهای نیروهای مسلح یمن صدها کشتی باری بزرگ را مجبور کردند که مسیر خود را از دریای سرخ به «راس الرجاء الصالح» ( دماغه سنگی است که در ساحل اقیانوس اطلس شبه جزیره کیپ در آفریقای جنوبی قرار دارد) تغییر دهند و این به معنای سفر طولانی‌تر و گران‌تر برای کشتی‌های تجاری است زیرا به دلیل افزایش زمان سفر، سوخت بیشتری مصرف می کنند و هزینه‌های بیمه بار آنها بیشتر شده است.

این پایگاه به پیش بینی تحلیلگران غربی در مورد بحران دریانوردی و کشتیرانی در دریای سرخ متاثر از جنگ رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه اشاره کرد و نوشت: تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که بحران کشتیرانی در دریای سرخ به طور طبیعی موجب افزایش قیمت کالاها در سال آینده خواهد شد و فشار بیشتری بر بانک‌های مرکزی جهان که به منظور کمک به اقتصاد جهانی نرخ بهره خود را برای حمایت شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان کاهش داده اند، وارد خواهد کرد.

کارشناسان همچنین پیش بینی می کنند که حملات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی های رژیم صهیونیستی و کشتی های حامل کالا برای این رژیم، بخش بزرگی از تجارت عمده کالا به ویژه برخی از محموله های نفتی، سوخت و سایر کالاها بین آسیا و اروپا را که از کانال سوئز می گذرد، مختل می کند و منجر به افزایش تورم در اقتصاد اروپا می شود و حجم تجارت کشورهای آسیایی با کشورهای غربی را کاهش می دهد و مانع از زنجیره تامین مواد اولیه کارخانه های غربی به ویژه کارخانه هایی می شود که به قطعات یدکی تولید شده در هند، چین و برخی از کشورهای شرق آسیا وابسته هستند.

در ادامه این گزارش آمده است که حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی های صهیونیستی و کشتی های در حال حرکت به سمت بنادر سرزمین های اشغالی در واکنش به جنایات این رژیم علیه ساکنان غزه، منجر به افزایش قیمت نفت در آخرین معاملات قبل از کریسمس شده است زیرا نفت بیشترین افزایش قیمت هفتگی خود از ماه اکتبر را ثبت کرده و سه درصد افزایش یافته است.

در این زمینه، «سوزان استیگانت» کارشناس موسسه صلح آمریکا ۲ روز قبل در اظهارنظری گفت که دریای سرخ شریان اصلی تجارت جهانی است و برآورد می شود که بین ۱۲ تا ۱۵ درصد تجارت جهانی از طریق دریای سرخ می گذرد که ۳۰ درصد از حمل و نقل کانتینری جهان را تشکیل می دهد. همچنین بین هفت تا ۱۰ درصد نفت جهان و ۸ درصد گاز طبیعی مایع جهان نیز از طریق همین گذرگاه آبی حمل می شود.

استیگانت اظهارداشت که با تغییر مسیر کشتی ها از دریای سرخ به دماغه «راس الرجاء الصالح» ‌ در آفریقای جنوبی تا دو هفته به زمان حرکت کشتی ها و بیش از یک میلیون دلار به هزینه های هر سفر آنها اضافه می کند. در نهایت، زمان و هزینه‌های اضافی ممکن است قیمت سوخت را افزایش دهد و بر دسترسی کالاها در کشورهای اروپایی تاثیر منفی بگذارد.

در این پیوند، «مارکو فورجیونی» مدیرکل موسسه صادرات و تجارت بین‌الملل گفت که پس از افزایش تهدیدات بر تنگه باب المندب، می طلبد که کشتی‌های تجاری برای افزایش هزینه‌ها و تاخیرهای بیشتر برای وصول محموله ها آماده شوند و این مشکلات تاثیر قابل توجهی بر زنجیره فعلی تامین مواد تکمیل کننده کالا خواهد داشت.

تعدادی از فروشگاه ها در اروپا از جمله «ایکیا» که در زمینه مبلمان تخصص دارد، اعلام کردند که تجارت این شرکت تحت تاثیر عملیات نیروهای دریایی یمن و تاخیر وصول کشتی ها به اروپا قرار گرفته است.

در این زمینه، «فوتیوس کاتسولاس» ‌ تحلیلگر ارشد نفتکش ها در شرکت «استاندارد آند پورز گلوبال اینتلجنس» در اظهارنظری به روزنامه واشنگتن پولیتیکو گفت که وضعیت از همه جنبه‌ها به‌ ویژه در مورد انرژی، نفت و گاز نگران‌کننده است.

کاتسولاس پیش بینی کرد که تقاضا برای سوخت کشتی ها تا ۵ درصد افزایش یابد و معتقد است که افزایش قیمت های سوخت و افزایش هزینه های حمل و نقل و حق بیمه در نهایت منجر به تحمیل هزینه های بیشتر به مصرف کنندگان خواهد شد.

او گفت که کشتی هایی در دریای سرخ وجود دارند که به این فکر می کنند که از طریق کانال سوئز به مدیترانه بازگردند، حتی اگر این کار برای آنها نیم میلیون دلار هزینه داشته باشد.

«جان استاوبرت» یکی از مدیران ارشد اتاق بین المللی حمل و نقل دریایی نیز گفت که به رغم اینکه بر افزایش قیمت ها برای کالاهای مصرفی در سوپرمارکت ها و مغازه ها تاثیر خواهد داشت و ممکن است بر قیمت نفت تاثیر بگذارد اما همچنان حمل و نقل دریایی از دریای سرخ انجام می شود زیرا در این گذرگاه آبی «اختلال کامل» که بتوان آن را با بسته شدن کانال سوئز مقایسه کرد، وجود نخواهد داشت.

به رغم تشکیل ائتلافی توسط آمریکا برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ در برابر حملات نیروهای مسلح یمن، مقامات صنعا اعلام کردند که به هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری صهیونیستی و کشتی های عازم سرزمین های اشغالی در باب المندب ادامه خواهند داد؛ مگر اینکه کشورهای قدرتمند غربی دست از حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه ساکنان غزه دست بردارند و برای اجازه دادن به ارسال کاروان‌های غذا و دارو برای شهروندان فلسطینی نوار غزه تلاش کنند.

بر اساس بر آوردهای قبلی حجم تجارت سالانه از دریای سرخ حدود یک تریلیون دلار شامل نفت، گاز، کالاهای غذایی و خودرو است.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده است.

نیروی دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن "اسرائیلی" را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

نیروهای مسلح یمن همچنین اعلام کرده بود در پاسخ به اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، هر کشتی صهیونیستی را که در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد و دیگر کشتی ها می تواند با امنیت کامل از آبراه دریای سرخ عبور کنند.

رژیم صهیونیستی که با هدف از بین بردن گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس و آزادی اسرای خود به غزه لشکرکشی کرده بود، بعد از هفته‌ها جنایت در این منطقه به اهداف خود نرسید و به مذاکره با مقاومت روی آورد.

زیاده خواهی تل آویو در برنامه تبادل اسرا موجب شکست مذاکرات و در نهایت از سرگیری جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شد.

ارتش اشغالگر صهیونیستی از صبح جمعه (دهم آذرماه) پس از پایان موعد آتش بس موقت در غزه، بمباران این باریکه را از سرگرفت که در جریان آن تاکنون بیش از ۲۰ هزار و ۴۲۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۵۴ هزار تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha