۳ دی ۱۴۰۲، ۶:۵۷
کد خبرنگار: 1052
کد خبر: 85331041
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فرماندار ورامین: حق‌آبه تالاب بند علیخان از رودخانه شور اختصاص یابد

ورامین - ایرنا - فرماندار ویژه ورامین بابیان اینکه حق‌آبه تالاب بند علیخان از رودخانه شور محقق شود، گفت: طبق اسناد و نقشه‌های هوایی رودخانه شور یکی از منابع اصلی تامین آب این تالاب بوده که متاسفانه در چندسال اخیر هیچ‌گونه آبی از این رودخانه به این تالاب وارد نشده و یکی از عوامل اصلی خشکی آن محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، مجید درویشی شامگاه شنبه در نشست بررسی وضعیت رودخانه شور که با حضور معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری های تهران و قم برگزار شد، افزود: همه باید در احیای دوباره تالاب بند علیخان تلاش کنیم .

وی اظهار داشت: تالاب بند علیخان از لحاظ مسائل محیط زیستی از اهمیت به سزایی برخوردار است و خشک شدن آن باعث به وجود آمدن یکی از کانون های ریز گرد در آینده نزدیک در استان تهران می‌شود .

معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: یکی از منابع اصلی تغذیه سفره های آب زیر زمینی شهرستان ورامین تالاب بند علیخان است و احیای آن می تواند از فرونشست در دشت ورامین جلوگیری کند.

درویشی یادآور شد: این تالاب منبع اصلی امرار معاش عشایر استان های تهران و قم است که از بین رفتن آن باعث نابودی دام این عشایر می شود و به اقتصاد استان تهران و قم ضربه وارد می کند.

درپایان این جلسه توافقات اولیه جهت بهره مندی ۲ استان تهران و قم از منابع این رودخانه حاصل و نتایج در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

گزارش ایرنا حاکی است، همه ساله از اوسط فصل پاییز، پرندگان مهاجری از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو به منظور زمستان‌گذرانی، تالاب فصلی بندعلیخان که در جنوب ورامین قرار دارد و از آب و هوایی معتدل با پوشش مناسب گیاهی برخوردار است انتخاب می‌کنند.

طی سال‌های گذشته ۹۸ گونه پرنده در تالاب بندعلیخان شناسایی شده است. حضور پرندگان مهاجر، نقش مهمی در حاصلخیزی خاک منطقه و احیاء مراتع دارد. مراتع و تالاب فصلی بندعلیخان با مساحت ۱۹۶ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha