۳ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85328079
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

طرح گردشگری ژئوسایت «خورزنه» همدان نیازمند سرمایه‌گذاری است

همدان-ایرنا- پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: طرح گردشگری ژئوسایت خورزنه در همدان زیرنظر میراث‌ فرهنگی تهیه و در کارگروه گردشگری استان مصوب شده و برای تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری کم نظیر نیازمند سرمایه گذاری است.

صاحب محمدیان منصور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: منطقه خورزنه از نظر اساطیری و تاریخی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که با حضور سرمایه‌گذار در منطقه می توان خورزنه را به عنوان یک منطقه گردشگری کم نظیر ژئوسایت تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی توان اجرای طرح گردشگری ژئوسایت خورزنه را ندارد گفت: اگر طرح گردشگری با حمایت سرمایه گذار راه اندازی شود به منطقه گردشگری ژئوسایت تبدیل می شود و بازده اقتصادی آن به سرمایه گذار باز می‌گردد.

پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: هم اکنون به دلیل نبود زیرساخت‌ها تنها در این محوطه تاریخی به صورت خودجوش صخره نوردان و مردم عادی برای کوه پیمایی می‌روند و متاسفانه توسط گنج‌یابان و تخلیه نخاله های ساختمانی در حال آسیب است.

محمدیان منصور افزود: این محوطه تاریخی طبیعی ۱۵۰ هکتار و از سه تپه شامل تپه دیواره صخره های خورزنه، تپه شاه طهماسب یا الله وردی خان و تپه پنبه زن تشکیل شده است.

وی ادامه داد: آثاری از دوره اشکانی، بنای مدفون و خشت های زیر خاکی در تپه شاه طهماسب کاملا مشهود است.

پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: تپه خورزنه از هفت غار دستکند تشکیل شده است که بزرگترین غار آن "هفت سورگله" نامگذاری شده که قابلیت بهره برداری برای بازدید گردشگران را دارد و طبق اعتقاد بومیان هفت گله گوسفند می‌تواند در آن جای بگیرد.

طرح گردشگری ژئوسایت «خورزنه» همدان نیازمند سرمایه‌گذاری است

محمدیان منصور با بیان اینکه غار خورزنه غاری است که ستون استالاکتیتی با نشانه های خاص و دایره مانند دارد ادامه داد: در منابع تاریخی از این غار یاد شده است و در کتاب معجم البلدان یاقوت حموی در قرن هفتم هجری از کوه خورزنه نام می‌برد و می‌گوید که سنگ شیر را از کوه‌های خورزنه کنده اند و حتی گفته می‌شود سلیمان نبی دستور داده که از این کوه سنگ شیر را برداشت کنند و برای همدان بسازند و بنابر این از نظر اسطوره ای و تاریخی عقاید و صحبت‌های جذابی در باره آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اولین کلاس آموزش کوهنوردی همدان در بلندی‌های این کوه انجام شده است اظهار کرد: وجود صخره‌هایی خاص در ارتفاعات بالای تپه خورزنه محل مناسبی برای صخره نوردان است که برهمین اساس مدرسه صخره نوردی در این مکان تشکیل شده و کارآموزان صخره نوردی از مبتدی تا حرفه ای در آن آموزش می‌بینند و هم اکنون از کشورها و شهرهای مختلف بازدید کننده و صخره نورد دارد.

پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: غار دیگری که در جنگ عراق بمباران شد و ریزش کرده را غار بمباران هوایی نام نهادند و همچنین غار کوچکتری وجود دارد که از جریان‌های آبی ساخته شده و کاملا طبیعی با عرض کم است و قابل بازدید نیست.

طرح گردشگری ژئوسایت «خورزنه» همدان نیازمند سرمایه‌گذاری است

محمدیان منصور با بیان اینکه خورزنه از نظر گیاهی و جانوری گونه های جذابی دارد افزود: طبق اطلاعات زمین شناسی شکل‌گیری تپه خورزنه در دوران سنوروئیک و زیر دوره نئوژن و پالئوژن در حدود ۲۳ میلیون سال پیش بوده است.

وی گفت: وجود فسیل‌های دو کفه‌ای در این تپه نشانه‌ قرارگیری این تپه در آب‌های کم عمق است و جلوگیری از عبور آفرود و موتورسواران برای حفظ فسیل‌های این منطقه ضروری است.

پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: خورزنه از نظر تاریخی و اسطوره ای جزو معادن کهن برداشت سنگ تاریخی ایران محسوب می شود که برای ساخت ستون‌های مسجد جامع همدان و سنگ شیر از سنگ های این محل استفاده شده است.

ملی محوطه تاریخی کوه خورزنه شهرستان همدان سال 1400 در فهرست میراث‌ طبیعی کشور قرار گرفت.

این محوطه در فاصله یک کیلومتری غرب روستای تفریجان و در فاصله ۲ کیلومتری شرق شهر همدان (شهرک شهید بهشتی) واقع شده است.

استان همدان با بیش از یک هزارو ۸۰۰ اثر تاریخی طبیعی همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار گرفته است.

سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha