چالش های مراکز درمانی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - شلوغی و طولانی بودن زمان انتظار برای انجام برخی عمل های جراحی در مراکز ملکی تامین اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد از گلایه های همیشگی مراجعه کنندگان به این درمانگاه هاست که باعث گرفته شدن وقت زیادی از بیمه شدگان و سرگردانی بیماران می شود.

به گزارش ایرنا،هم اکنون چهار مرکز ملکی تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای یاسوج،دوگنبدان و دهدشت به بیمه شدگان این استان خدمات درمانی ارائه می کند که صف های طولانی بیماران منجر به گرفتن وقت بیمه شدگان در این استان شده است.

همچنین مراجعه کنندگان به مراکز ملکی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد می گویند که برخی داروها یا از سوی پزشکان نسخه نمی شود یا در داروخانه ها ارائه نمی شود.

بیمه شدگان تامین اجتماعی این استان می گویند اگرچه ارائه برخی خدمات مانند ارتوپدی در بیمارستان شهدای گمنام یاسوج به صورت شبانه روزی و همچنین افزایش برخی پزشکان متخصص مانند چشم پزشک از یک به سه از گام های ارزشمند دولت در سال های اخیر برای خدمت رسانی بهتر بوده اما مدت زیاد انتظار برای انجام برخی عمل های جراحی مانند تعویض مفصل از موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

روایت بیمه شدگان از مشکلات مراکز درمانی تامین اجتماعی

یکی از بیمه شدگان تامین اجتماعی ساکن شهرستان کهگیلویه می گوید برای استفاده از خدمات درمان سرپایی ساعت ها باید در انتظار باشیم به همین علت ناچار به مراجعه به بخش خصوصی و پرداخت هزینه هستیم.

احمد حسن‌زاده تاکید کرد که نبودن برخی از داروها یا نسخه نشدن از سوی پزشکان معالج مراکز ملکی تامین اجتماعی از دیگر چالش های پیش روی مراجعه کنندگان به این مراکز در کهگیلویه و بویراحمد است.

یکی از بیمه شدگان تامین اجتماعی ساکن در شهر یاسوج می گوید که در برخی موارد زمان انتظار برای رسیدن نوبت جراحی تا یک ماه به طول می انجامد که ضرورت دارد تا این زمان کوتاه تر شود.

مریم باقرزاده استفاده از پروتزهای ایرانی برای تعویض مفصل را از مشکلات بیمارانی دانست که قصد دارند عمل تعویض مفصل را انجام دهند.

وی با اشاره به دشواری های دوران نقاهت بیماران پس انجام این جراجی تاکید کرد که برای اطمینان از نتیجه خوب عمل جراحی ناچار به خرید پروتز خارجی از بازار آزاد و تقبل هزینه ۱۵۰میلیپن ریالی شدم.

پاسخ های مسوولان به گلایه های مردم

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به گلایه های برخی بیمه شدگان درباره شلوغی مراکز ملکی تامین اجتماعی استان گفت: دولت سیزدهم چند برنامه برای رفع این مشکل در دستور کار دارد که اجرای طرح توسعه بیمارستان شهدای گمنام یکی از آنان است.

دکتر یونس محمودیان تصریح کرد: در این طرح که فاز نخست آن با صرف اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریالی به پایان رسیده تعداد تخت های بیمارستانی این مرکز درمانی از ۶۶ به ۹۶ تخت افزایش می یابد.

چالش های مراکز درمانی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد

وی با یادآوری اینکه با بهره برداری از این طرح ۱۱ هزار متر مربع به فضای درمان مستقیم تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزوده می شود تاکید کرد: عملیات اجرایی فاز دوم این طرح روز گذشته آغاز شده و بر اساس قرارداد قرار است در مدت زمان ۲۰ ماه به پایان برسد.

وی عنوان کرد: با بهره برداری از این طرح تعداد اتاق های عمل بیمارستان شهدای گمنام شهر یاسوج از سه به هفت اتاق عمل افزایش می یابد.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: حمایت از توسعه بیمارستان های دانشگاهی از برنامه های دولت برای بهبود درمان به بیمه شدگان این سازمان است که ۶۰۰ میلیارد ریال برای آن در شهر دهدشت پیش بینی شده است.

محمودیان عنوان کرد: اگرچه عملیاتی شدن این طرح ابلاغ شده اما براساس طرح مطالعاتی مطابق با نیازهای شهرستان کهگیلویه نیست به همین علت آغاز عملیات اجرایی آن به تاخیر افتاده است.

وی عنوان کرد: با وجود این دولت برای انجام خدمات بستری به بیمه شدگان شهرستان های گچساران و کهگیلویه تفاهم نامه ای با بیمارستان های شهیدرجایی و امام خمینی (ره) منعقد کرده است.

محمودیان ابراز کرد: براساس این تفاهم نامه ۱۰۰ درصد هزینه های بستری بیمه شدگان تامین اجتماعی این شهرستان ها از سوی تامین اجتماعی پرداخت می شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پلی کلنیک تخصصی شهر دهدشت، درمانگاه شبانه روزی شهر دوگنبدان، بیمارستان شهدای گمنام و کلنیک تخصصی شهر یاسوج از جمله زیرساخت های درمان مستقیم در استان هستند.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به گلایه های برخی افراد درباره نسخه نشدن برخی داروها یا ارائه نشدن از سوی داروخانه خاطرنشان کرد: براساس قوانین برخی داروها زیرپوشش بیمه های پایه نیستند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است بیماران تصمیم گیری برای نسخه دارو را به عهده متخصصان بگذارند تاکید کرد که درخواست اقلام داروهای موجود در نسخه به علت مورد نیاز نبودن آن و عوارض مصرف آن است.

محمودیان ادامه داد: برخی از اقلام داروها به علت عوارض آن تنها در مراکز دارای مراکز بستری تجویز می شود.

چرایی ضعف زیرساخت های درمان مستقیم در کهگیلویه و بویراحمد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره ضعف زیرساخت های درمان مستقیم تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کم رونقی صنعت چالش پیش روی سازمان تامین اجتماعی استان برای توسعه زیرساخت های درمانی به ویژه در شهرستان هاست که منجر به شلوغی مراکز ملکی و هدر رفت وقت بیمه شدگان شدگان شده است.

محمودیان تاکید می کند: شمار زیادی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی در واحدهای صنعتی استان های دیگر اشتغال دارند به همین علت جزو بیمه شدگان اصلی مناطق مهاجرپذیر محسوب می شوند این درحالی است که خانواده های آنان زیرپوشش خدمات درمانی استان هستند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های درمانی هر منطقه براساس نرم جمعیتی ایجاد می شود تصریح کرد: اشتغال فرزندان کهگیلویه و بویراحمدی در استان های دیگر باعث شده جمعیت بیمه شدگان استان به حد نصاب برای توسعه زیرساخت های درمانی نرسد.

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد به عنوان مثال ۴۱درصد از مراجعان به کلنیک تخصصی شهرستان کهگیلویه جزو بیمه شدگان اصلی استان های دیگر هستند به همین علت امکان ایجاد بیمارستان در این شهرستان براساس قانون وجود ندارد.

محمودیان ابراز کرد: هم اکنون ۵۱ هزار نفر در شهرستان کهگیلویه زیر پوشش تامین اجتماعی این شهرستان هستند در حالی که برای ارتقای این مرکز درمانی باید ۷۱هزار نفر زیر پوشش این سازمان باشند.

وی عنوان کرد: با وجود این دولت برای انجام خدمات بستری به بیمه شدگان شهرستان های گچساران و کهگیلویه تفاهم نامه ای با بیمارستان های شهیدرجایی منعقد کرده است.

خدمات درمانی تامین اجتماعی به روایت آمار

مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی استان روزانه به سه هزار بیمار خدمات رایگان ویزیت سرپایی و دارویی ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از خدمات درمانی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام می شود اضافه کرد:هم اکنون ۵۵۰ مرکز درمانی در قالب پزشک، آزمایشگاه،رادیولوژی و سایر خدمات درمانی طرف قرارداد درمان غیرمستقیم هستند که ماهیانه ۳۰۰ میلیارد ریال به آنان پرداخت می شود.

محمودیان به رایگان بودن انجام عمل گرانقیمت تعویض مفاصل در بیمارستان شهگمنام یاسوج اشاره کرد و افزود: در صورت مراجعه به بخش خصوصی بیماران باید 500 میلیون ریال بپردازند.

معاونت درمان اداره کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح دارویار که از مرداد ماه پارسال و به همت دولت سیزدهم عملیاتی شد میزان پرداخت به داروخانه های استان را افزایش داده است.

محمودیان افزود: در حالی که میزان پرداخت ماهیانه برای نسخه دارویی به داروخانه های کهگیلویه و بویراحمد که در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ بود ماهیانه ۳۵ میلیارد ریال بود پرداخت هزینه به داروخانه های استان به ۱۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی جلوگیری از قاچاق معکوس دارو و اصلاح شیوه مصرف آن را از مزایای طرح دارویار اعلام کرد.

محمودیان عنوان کرد: در زمان حاضر ۴۴.۵رصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی تاکید کرد:هم اکنون ۱۷۲ پزشک عمومی،۱۱۴ مرکز داروخانه، ۱۲۹ مرکز پاراکلینیکی مانند رادیولوژی و آزمایشگاه و ۶۶ درمانگاه خصوصی و دولتی، ۹بیمارستان و در مجموع۵۱۱ موسسه پزشکی طرف قرارداد تامین اجتماعی استان هستند.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۳۰ هزار نفر در شهرستان بویراحمد،۱۰۰ هزار نفر در شهرستان گچساران و ۵۲ هزار نفر در شهرستان های چهارگانه کهگیلویه زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha