استاندار یزد: رصدخانه فرهنگی استان در قالب مرکز پیشرفت و عدالت تشکیل شود

یزد - ایرنا - استاندار یزد در خصوص رصدخانه فرهنگی استان گفت: این رصدخانه در قالب مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان که به منظور پیگیری سند یزد نوین شکل گرفته، ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی، روز شنبه در نشست شورای فراهنگ عمومی استان با تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: رصدخانه فرهنگی موضوع جدیدی نیست، در قوای مختلف مراکز پژوهشی به منظور تولید محتوا برای تصمیم سازان ایجاد شده است، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری از گذشته بوده و هم اکنون نیز فعال هستند.

وی ادامه داد: حدود ۹۰ دبیرخانه، شورا و کارگروه در استان وجود دارد و با توجه به نیاز کارشناسی جلسات مختلف و مشغله مدیران ، نیاز است تا مباحث مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به صورت دقیق رصد شود تا شرایط موجود، مسیرهایی که طی شده و آنچه که استان را به وضعیت مطلوب می رساند، به صورت شفاف مشخص شود.

فاطمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان در بخش های مختلف تصرح کرد: برای تولید محتوای کارشناسی، تقویت هسته‌های اندیشه‌ورز و اندیشکده ها مد نظر قرار دارد و در این زمینه تقاضا محور بودن تولید محتوا با استفاده از مجموعه های مردمی برای تولید گزارش های مستند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، هرچند هم اکنون پایش ها از طریق دستگاه‌های متولی نیز صورت می گیرد.

استاندار یزد گفت: برای تامین منابع مورد نیاز رصدخانه فرهنگی استان از اعتبارات پژوهشی استفاده شود و این رصدخانه در جایگاه قانونی آن ذیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایجاد می شود تا ارتباطات مردمی و نخبگانی به صورت صحیح در آن شکل گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست با تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: اگر انس با قرآن داشته باشیم خیلی از مشکلات در جامعه اصلا پیش نمی آید، زیرا هرچه قرآن می گوید حق است و ورود با تعمق به مفاهیم قرآنی جامعه ما را از بسیاری از آسیب ها حفظ می کند.

آیت الله ابوالقاسم وافی یزدی ادامه داد: این انقلاب با توجه به دشمنی هایی که با آن صورت گرفته، با هزینه بسیار سنگین به پیروزی رسید و حفظ شده است، تمامی شهرها و روستاهای کشور شهدایی را تقدیم کرده اند تا این نظام حفظ شود.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی متشکل از مدیران متعهدی است که باید مشکلات و فرصت ها را بدانند و دنبال رفع مشکلات باشند، در این مسیر بایستی فرهنگ ناب قرآن شناخته شود و تصمیماتی که گرفته می شود، مورد ارزیابی قرار گیرد، و آثار عملی ان رصد شود تا برای رفع نواقص اقدام شود.

وی تصریح کرد: قبل از دولت سیزدهم این شورا ۳۱ مصوبه داشته که هیچکدام اجرا نشده است، اما اکنون به این شورا و مصوبات آن توجه ویژه می شود.

آیت الله وافی اضافه کرد: امروز باید بررسی شود که چقدر آثار گام دوم انقلاب را در جامعه می بینم ، نسل امروز جامعه چقدر با زمان شرایط قبل و بعد از انقلاب آشنا هستند، در یزد ما بی حجاب ها وارد مسجد جامع می شوند که انتظار داریم از مسئولان فرهنگی که این‌گونه موارد جلوگیری شود.

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تشریح اهداف ایجاد رصدخانه فرهنگی استان در این خصوص اظهار داشت: به دنبال ایجاد یک ساختار جدید نیستیم، بلکه از ظرفیت نخبگان در مسیر شناخت ظرفیت ها و اسیب های فرهنگی استان استفاده خواهد شد تا ضمن کاهش معضلات فرهنگی، نقاط قوت در این زمینه بیش از پیش تقویت شود.

در این نشست طرح رصد خانه فرهنگی استان برای تصویب مطرح شده که در خصوص سازوکار آن شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در نشست شورای فرهنگ عمومی استان یزد، از سوی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حکم استاندار یزد به عنوان رییس جشنواره بین المللی قصه گویی به مهران فاطمی تحویل شد.

جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «با قصه لبخند بسازیم» از ۲۷ تا ۳۰ آذرماه به میزبانی شهر یزد در بخش‌های مختلف کلاسیک و مدرن، آیینی سنتی، قصه‌گویی با زبان اشاره، قصه‌های ۹۰ ثانیه و قصه‌گویی بین‌المللی برگزار می‌شود.

چهار بخش جدید با عنوان قصه‌های ویژه سردار سلیمانی، لبخند، کودکان غزه و نیروی انتظامی برای اولین بار در جشنواره اجرا خواهد شد.

براساس آمار دبیرخانه جشنواره در این دوره ۱۷هزار قصه‌گو مشارکت داشتند و داوری بخش بین‌المللی بین کشورهای ترکیه، آفریقای جنوبی، آرژانتین، هند، اسکاتلند، کنیا، انگلیس، مالزی، اگاندا، تانزانیا، لسوتو، لبنان و فرانسه انجام خواهد شد.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال با رویکرد مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با شعار «با قصه لبخند بسازیم» همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha