مسیر پرامید توسعه گچساران با ۳۰هزار میلیارد ریال طرح های عمرانی و زیربنایی+ فیلم

گچساران- ایرنا- دولت سیزدهم با اختصاص بیش از۳۰ هزار میلیارد ریال به طرح های عمرانی شهرستان گچساران توانسته بر رفع برخی مشکلات، شتاب بخشی به طرح های بر جا مانده از دولت های گذشته کارهای موثری انجام دهد اما با وجود این اقدامات هم اکنون تعدادی از پروژه های این شهرستان در انتظار تامین اعتبار هستند.

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه در دولت سیزدهم طرح های کلان اقتصادی مهمی از جمله بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا(چمشیر) و پترو شیمی در گچساران به بهره برداری رسیده اما این شهرستان هنوز بر روی ریل توسعه قرار نگرفته و از دولتمردان انتظار دارند مشکلات طرح های بر زمین ماندند در این شهرستان کم برخوردار را با رویکرد جدیدی پیگیری کنند.

به همین دلیل جمعی از کارشناسان و مدیران اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی های مشکلات طرح های برجا مانده از دولت های گذشته و و تسریع در روند اجرایی طرح های راکد و از پروژه های عمرانی شهرستان گچساران بازید کردند.

با توجه به اینکه برخی از طرح های این شهرستان در بخشهای فرهنگی ، آب، راه، ورزش از جمله پردیس هنری، کمربندی گچساران و طرح های ورزشی گچساران غیر فعال است می طلبد کارشناسان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد برای تامین منابع مالی و اتمام این پروژه ها راهکار مناسبی بیندیشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از طرح های عمرانی گچساران گفت: در سال های اخیر روند اجرایی طرح های عمرانی در این استان کند بوده که دلیل آن به دولت سیزدهم بر نمی گردد.

جهانگیر شاهینی تصریح کرد: بیش از ۲۸۴ هزار میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم از محل های مختلف از جمله مسئولیت های اجتماعی ،سنواتی ، سفرهای استانی ( سفر دور نخست و دوم رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد) و نفت به این استان اختصاص داده شده و طر ح ها عمرانی استان در قالب پنج اولویت اصلی آب، راه، کشاورزی،آموزش و فرهنگی مورد توجه قرار خواهند گرفت و در در کنار آن طرح های دیگر از جمله ورزشی بررسی می شود.

انتظارات فرماندار گچساران از کارشناسان بودجه ای

فرماندار گچساران گفت: برخی از طرح های عمرانی شهرستان گچساران دارای مشکلات و موانعی است که انتظار می رود در بازدیدی که از این طرح ها انجام شده برای شتاب دهی این این طرح ها اعتبارات لازم در نظر گرفته ود.

روانبخش دیهیم خوب ابراز کرد: هم اکنون برخی از طرح های مهم این شهرستان از جمله مصلی و پروژه پردیس هنری گچساران بنا به دلایلی هم اکنون غیر فعال است و در صورتی که اعتبارات فرهنگی از اعتبارات راه و شهرسازی تفکیک شود این طرح های فرهنگی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی بیان کرد: پروژه های مهمی در حوزه راه در شهرسازی در گچساران بسیار در دست اجراست و با توجه به اینکه برخی از آنها غیر فعال است انتظار می رود اعتبارات لازم برای این طرح ها در سالجاری در نظر گرفته شود.

دیهیم خوب با بیان اینکه مشکلات و موانعی در بحث اعتبارات عمرانی در شهرستان گچساران وجود دارد افزود: خوشبختانه طرح های مهمی در حوزه آب در این شهرستان فعال است و پیمانکار طرح تنگ انگشترک وعده داده که این طرح تا دهه فجر تکمیل که با بهره برداری از آن یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان آبیاری خواهند شد.

وی ابراز کرد: دولت سیزدهم اقدامات موثری در این شهرستان انجام داده و نباید این خدمات را زیر سوال برد و انتظار می رود مشکل ماده ۲۳ طرح جاده گچساران به رگ سفید برطرف شود.

طرح های نیمه‌تمام عمران شهری دوگنبدان نیازمند اعتبارات است

شهردار دوگنبدان گفت: اعتبارات عمرانی شهرداری دوگنبدان دوگنبدان سال گذشته ۲۹۶ میلیاردریال به شهرداری دوگنبدان اختصاص یافته که این میزان اعتبار برای هشت طرح در قالب ساماندهی کانالها طراحی شده است.

رضا قشقایی ابراز کرد: این میزان طرح ها با میانگین ۷۰ درصد در حال اجراست در سالجاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال به شهرداری دوگنبدان تزریق شده و انتظار می رود از محل مسئولیت های اجتماعی در بخش کانال ها توجه ویژه ای شود.

وی تصریح کرد: مهمترین مشکل کنونی شهر دوگنبدان کانال های هدایت سیلاب بطول ۳۵ کیلومتر طول است که برای ساخت، تکمیل و نوسازی انها چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

قشقایی ابراز کرد: پروژه دریاچه شهدای گمنام از طرح های عمران شهری این شهرستان است که عملیات آن سال ۹۳ آغاز و تا سال ۹۷ اعتبار داشته و سال ۹۸ تاکنون هیچ گونه اعتباری به این طرح تخصیص نشده است.

راه رفته دولت سیزدهم در سرزمین آب و آتش (گچساران)+ فیلم

وی ادامه داد: در این پروژه تقریبا ۱۹۰ میلیارد از سوی شهرداری در قالب چهار طرح در این پروژه هزینه شده و همچنین بیش از ۳۰ میلیارد ریال از سوی ورزش و جوانان در این طرح هزینه شده است.

قشقایی افزود: این طرح پیشرفت بیش از ۶۰ درصد دارد و انتظارات مردم شهر این است که این طرح عمرانی فعال شود و بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح نیاز است که مصوبات اخیر در قالب مسئولیت های اجتماعی بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برای این طرح اعتبار در نظر گرفته شده است.

شهردار دوگنبدان گفت: بافت فرسوده یکی دیگر از مشکلات شهر دوگنبدان که هم اکنون یکی از مهمترین مشکلات کنونی در این شهرستان است.

بنیاد مسکن، از هزینه یکهزارو ۱۲۳ میلیارد ریالی دولت سیزدهم تا کمبود اعتبارات

رییس بنیاد مسکن گچساران اظهار کرد: ۱۱۵روستا در گچساران دارای سکنه در گچساران وجود داد که در همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار تاکنون طرح هادی اجرا شده است.

محمدمراد راغ پور ادامه داد: بیش از یکهزارو ۱۲۳ میلیارد ریال در یکسال گذشته در روستاهای شهرستان گچساران هزینه شد که در این زمینه بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع بیس ریزی ،۱۸ هزار ۳۱۹متر مربع سنگ فرش، ۶۹۰متر کانال هدایت سیلاب، هفت دهنه پل، یکهزار و ۸۶۵هزار متر جدول گذاری، یکهزار و ۹۳۸هزار متر دیوار حائل در روستاهای گچساران انجام گرفته است.

راغ پور با اشاره اینکه اعتبارات بنیاد مسکن امسال ۳۱۴میلیارد ریال بوده است گفت: امسال از محل مسوولیت های اجتماعی نفت بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال به این اداره تخصیص داده شد.

وی تصریح کرد: همچنین طی مدت ۲ سال گذشته ۴۸۴ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت در روستاهای این شهرستان نوسازی شده است.

راغ پور ادامه داد: تاکنون برای طرح گردشگری روستاهای دیل بیش از ۶۶۰ میلیاردریال هزینه شده و تکمیل این طرح گردشگری نیاز به اعتبارات دارد و انتظار می رود اعتبارات محرومیت زدایی شهرستان گچساران افزایش یابد.
رییس بنیاد مسکن گچساران عنوان کرد: بافت فرسوده دوگنبدان از سال ۹۴به عنوان یک پایلوت کشوری در شهر دوگنبدان آغاز شده و تا کنون از سه هزار واحد شناسایی شده تاکنون ۲ هزارو ۲۰۰ واحد آن تخریب و بازسازی شده ۴۰۰واحد نیمه کاره مانده است.

راغ پور ادامه داد: ۲۱۸ پلاک ضلع جنوبی این بافت است که برای جابه جای تا کنون تعیین تکلیف نشده است.

مطالبات پیمانکاران مهمترین مشکلات طرح های حوزه راه گچساران

مدیرکل اداره راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۹ طرح عمرانی در حوزه راه و شهرسازی با اعتبار سه هزار میلیارد ریال در دست اجراست.

محمد راستا ادامه داد: پروژه کنار گذر گچساران در حال حاضر با پیشرفت بالای ۷۰ درصد غیر فعال است و پیمانکار آن ۴۰۰ میلیارد ریال مطالبات دارد در سال جاری ۳۰۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص داده شد که تاکنون ۳۹ میلیارد ریال جذب شد.

راستا کمبود اعتبارات را از مهمترین مشکلات طرح های کلان حوزه راه و شهرسازی است ابراز کرد: اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال به این طرح مهم علاوه بر اینکه مشکلات را برطرف نمی کند معضلاتی را بوجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: محور گچساران به گناوه یکی دیگر از طرح های حوزه راه و شهرسازی است که بطول ۵۳ کیلومتر در دست اجراست که از این میزان ۱۶کیلومتر آن آماده آسفالت است که پیمانکار آن بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال مطالبه دارد.

راستا تصریح کرد: مهمترین مشکل این طرح برطرف نشدن ماده ۲۳ است و چنانچه این مشکل رفع نشود بیس ریزی انجام شده در بارش های زمستانه از بین خواهد رفت.

وی تصریح کرد: مصلی دوگنبدان هم اکنون مقاوم سازی نیست و خطر ناک است و به همین دلیل از کارشناسان دانشگاه یاسوج برای رفع این مشکل کمک گرفته ایم و مطالعات مقاوم سازی در این زمینه انجام شده و این طرج ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجتمع فرهنگی هنری پردیس هنری گچساران هم اکنون با ۵۸درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت می باشد و امسال بیش از ۹۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده و در سال گذشته اعتبارات چشمگیری به این طرح تخصیص داده شد اما پیمانکار این طرح فرهنگی خوب عمل نکرد و قراداد آن لغو شده و این پروژه همچنان راکد مانده است.

وی با بیان اینکه با توجه به مشغله کاری راه و شهرسازی انتظار می رود دستگاه بهره برداری آن تغییر کند ابراز کرد: هم اکنون عملیات اجرایی پردیس هنری گچساران با زیربنای بیش از هفت هزار مترمربع و مساحت ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع در دست اجراست.

تعیین تکلیف طرح های راکد آبی / اجرای ۲ هزار طرح زیر ساختی در حوزه آب گچساران در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات طرح راکد دشت مور گچساران تعیین تکلیف شده و بزودی مناقصه آن برگزار خواهد شد.

آرش مصلح با بیان اینکه در دولت سیزدهم طرح های مهمی در حوزه آب در گچساران در دولت سیزدهم افتتاح شد گفت: افتتاح سد و نیروگاه چم شیر و اتصال آن به شبکه سراسری، تعمیرات اسای ایستگاه پمپاژ امام زاده جعفر، شروع مطالعات سد کمبل از مهمترین این طرح هاست.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی شبکه لیشتر( فرعی و پمپاژ) ، استقرار شرکت بهره برداری در لیشتر بعد از سالها افتتاح طرح، تکمیل ۳۰۰ هکتار شبکه آبیاری در تنگ انگشترک، شروع عملیات انتقال آب به زمین های کشاورزی آبرزی به مساحت ۷۰۰ هکتار با چهار قرار داد فعال و شروع ساماندهی رودخانه پشه کان از دیگر اقدامات ارزنده دولت سیزدهم در حوزه آب در گچساران بوده است.

مصلح عنوان کرد: : هم اینک بیش از ۲ هزارو ۱۱۳ میلیارد ریال طرح آبی در مناطق مختلف شهرستان گچساران در بخش سد، شبکه انتقال آب کشاورزی، تامین آب شرب، ساماندهی رودخانه و کنترل سیلاب در سطح شهرستان در دست اجراست.

وی ابراز کرد: خرید یکی از پیشرفته ترین دستگاه‌های ctd و مولتی پارامتر موجود در جهان برای مخازن سدها و منابع آب گچساران ‌نیز در ۲ سال اخیر صورت گرفته است.

رئیس اداره امور آب گچساران تصریح کرد: فاز ۲ طرح تأمین آب اراضی امامزاده جعفر،خان احمد ها با اعتباری بیش از ۸۵۳ میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصد در دست اجراست.

سید معصوم افضلی بیان کرد: طرح تامین آب اراضی امامزاده جعفر، ماهور باشت(تعمیرات ایستگاه پمپاژ) با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد و اعتبار ۴۵ میلیارد ریال در حال اجراست.

افضلی اعتبار اختصاص یافته به طرح آبرسانی به دشت مور را ۱۹۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این طرح آبی با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم اکنون بازنگری مجدد شده و اسناد آن برای برگزاری مناقصه آماده و در دی ماه امسال عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رئیس اداره امور آب گچساران کرد: همچنین طرح آبرسانی به خان احمدها نیز پیمانکار اجرایی آن فعال بوده و تمام قطعات الکتریکال ایستگاه پمپاژ خان احمد آن خریداری در حال نصب بوده و استارت آزمایشی آن به زودی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت تعمیرات چهار دستگاه دیگر ازالکترو پمپ های ایستگاه پمپاژ فاز نخست طرح آبرسانی به خان احمد ها و اتصال آن به حلقه رینگ اتصال می توان بخشی از اراضی کشاورزی دشت خان احمد را تامین آب کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد در مورد طرح های راکد گچساران چه می گوید؟

شاهینی با بیان اینکه هم اکنون طرح های های عمرانی راکد در گچساران وجود ندارد ،گفت: برخی تعطیلی طرح های عمرانی در این شهرستان به دلیل اینکه برخی از پیمانکار اقداماتی انجام دادن و صورت وضعیت آنها در دستگاه های اجرایی هنوز کاملا قطعی نشده و یا تخصیص ها ی طرح های عمرانی به دلیل برنامه های سفر هیات دولت با پیوست یا با تاخیر انجام شده بود.

وی اظهار کرد: هم اکنون برای بررسی طرح های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد و رفع مشکلات آنها سفرهای استانی خود را آغاز کرده ایم .

شاهینی ابراز کرد: برای برخی از بخش هایی که در زمستان با مشکل مواجه هستیم بیش از یکهزارو ۲۰ میلیارد ریال تخصیص اعتبار نفت در استان گرفته شده است.

راه رفته دولت سیزدهم در سرزمین آب و آتش (گچساران)+ فیلم

وی با بیان اینکه اکنون طرح های مهمی در زمینه زیرساخت های شهری و روستایی در این شهرستان در دست اجراست افزود: برای طرح های مهم و راکد این شهرستان از جمله تنگ انگشترک، طرح کمربندی و کنار گذر امسال اعتبارات ویژه ای اختصاص داده شده است .

شاهینی تصریح کرد: همه مسئولان استانی و شهرستانی باید تلاش خود را برای جذب اعتبارات انجام دهند و توسعه و آبادانی این استان نیازمند همت و تلاش است.

اولتیماتوم رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد به پیمانکاران غیرفعال

وی تصریح کرد: هیچ گونه اعتباری به طرح های عمرانی که پیمانکاران به عمد آن را راکد کرده تخصیص داده نمی شود و در نشست شورای برنامه ریزی استان پیمان ۱۲ طرح عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد لغو شد.

راه رفته دولت سیزدهم در سرزمین آب و آتش (گچساران)+ فیلم

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از نزدیک طرح های عمرانی شهرستان گچسارن بررسی شد و بزودی تصمیماتی برای رفع مشکلات طرح های کلان و مهم این شهرستان گرفته خواهد شد و برای انها اعتبارات لازم تخصیص خواهد یافت.

شاهینی ابراز کرد: سفرهای هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد اعتبارات چشمگیری به این منطقه محروم و کمتر توسعه یافته اختصاص داده شد و در صورت جذب نیمی از این اعتبارات شاهد پیشرفت در همه حوزه ها از جمله راه، بهداشت و آب خواهیم بود.

وی اظهار کرد: اولویت ما طرح های بزرگ در حوزه آب، راه، بهداشت و درمان، آموزش و کشاوری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha