برزیل خواستار خویشتنداری ونزوئلا در مساله اختلافات ارضی با گویان شد

تهران- ایرنا- لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل با ابراز نگرانی فزاینده خود در مورد اختلافات ارضی جاری میان ونزوئلا و گویان، از نیکلاس مادورو همتای ونزوئلایی خود خواستار خویشتنداری و پرهیز از تشدید اختلافات ارضی با گویان شد.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از رویترز، رالف گونسالوس نخست‌وزیر مجمع الجزایر سنت وینسنت و گرنادین‌ها در بیانه‌ای اعلام کرد: نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و محمد عرفان علی رئیس جمهور گویان پنجشنبه هفته جاری برای گفت وگو و رایزنی درباره حل اختلافات ارضی میان ۲ کشور دیدار و رایزنی خواهند کرد.

اعلام این نشست دو جانبه پس از گفت وگوی روز گذشته (شنبه) مادورو با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و گونسالوس که در حال حاضر به عنوان رئیس دوره‌ای مجمع کشورهای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب (CELAC) نیز فعالیت می‌کند، اعلام شد.

تنش‌ها در هفته‌های اخیر بین ونزوئلا و گویان به دلیل اختلاف مرزی طولانی‌مدت بر سر اسکیبو، منطقه‌ای در گویان که در آن اکتشافات عظیم نفت و گاز دریایی انجام شده، افزایش یافته است.

دولت ونزوئلا اعلام کرد که این نشست به منظور حفظ آرمان ما برای حفظ آمریکای لاتین و دریای کارائیب به عنوان منطقه صلح برگزار خواهد شد.

دفتر رئیس جمهور گویان نیز با تائید اینکه علی با این دیدار موافقت کرده است، تاکید کرد: اما مرز زمینی گویان قابل بحث نیست.

به نوشته رویترز لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل روز شنبه در دیدار با مادورو خواستار حل مشکل از طریق گفت وگو شد و یادآوری کرد که اجتناب از اقدامات یکجانبه که می‌تواند اوضاع را تشدید کند، دارای اهمیت زیادی است.

لولا که به عنوان ناظر به نشست پنجشنبه سران ونزوئلا و گویان دعوت شده است، بار دیگر تاکید کرد که برزیل آماده حمایت و پیگیری راهکارهایی است که از طریق گفت وگو و رایزنی حاصل خواهند شد.

دفتر مطبوعاتی سفارت آمریکا در برازیلیا نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه واشنگتن و برازیلیا در مورد اختلافات مرزی ونزوئلا و گویان با یکدیگر مشورت می‌کنند، تصریح کرد: ما مجدداً بر حمایت تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده از حاکمیت گویان تاکید می‌کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha