۱۴ درصد جمعیت هدف قشم در پویش سلامت شرکت کردند

قشم - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: ۱۴ هزار نفر معادل چهارده درصد جمعیت هدف این جزیره از ۲۰ آبان امسال تاکنون در پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کردند که انتظار مشارکت عمومی بالاتری را توسط قشموندان داشتیم.

یاسر مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در "پویش ملی سلامت" که از ۲۰ آبان ماه امسال آغاز شده است و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد، تمامی افراد ۱۸ سال و بالاتر و تمامی زنان باردار ایرانی ساکن در کشور به صورت رایگان از نظر دیابت و فشارخون بالا بررسی و غربالگری می‌شوند.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این پویش افزایش آگاهی عمومی از عوامل خطر دیابت و فشارخون و کنترل بیماری در مبتلایان و نیز شناسایی بیماران از طریق غربالگری است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم توضیح داد: از ۱۴ هزار نفری که تاکنون در مناطق زیر پوشش این شبکه غربالگری شده اند، ۹۷۶ نفر سابقه دیابت داشته و ۱۸۲ نفر دارای قند خون بالا بدون سابقه دیابت (مشکوک به دیابت) شناسایی شدند.

مرادی اضافه کرد: همچنین یکهزار ۶۹۴ نفر از افراد غربالگری شده در این پویش سابقه فشار خون داشته و ۱۵۶ نفر مشکوک به فشار خون بالا بودند.

وی با بیان اینکه با وجود ارایه رایگان این طرح استقبال مردم برای دریافت و انجام خدمات غربالگری مطلوب نیست، گفت: عدم آگاهی جزیره نشینان از خدمات مراکز جامع سلامت موجب کاهش مراجعه گروه‌های سنی مختلف به‌ ویژه میانسالان و سالمندان به این مراکز شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم یادآور شد: مراکز خدمات جامع سلامت این جزیره در ساعت های اداری فعال هستند و در صورت استقبال جزیره نشینان و گروه‌های هدف شیفت عصر نیز فعال می‌شود.

وی گفت: تاکنون جمعیت کمی برای غربالگری مراجعه کرده‌اند از این رو طبق جدول زمان‌بندی از برنامه عقب هستیم و به مشارکت مردم برای اجرای موفق این برنامه ملی نیاز داریم.

به گزارش ایرنا، فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

دیابت نیز به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن، بیماری دیابت می گویند. این اختلال به دلیل نبود ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می‌شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha