به گزارش ایرنا ، نادری که در جمع مدیران رسانههای جهان سخن میگفت، یادآور شد که طبق پژوهش مشترکی که آکسفورد و رویترز در سال ۲۰۲۳ در ۴۶ کشور انجام دادهاند، اعتماد عمومی به اخبار برندهای رسانه ای، دو درصد دیگر کاهش یافته است.
وی افزود: درباره این کاهش، میتوان دلایل زیادی را بیان کرد، اما یکی از مهمترین دلایل، این است که مخاطبان در کشورهای مورد مطالعه، احساس میکنند رسانههای اصلی، تصویری کامل و متوازن از رویدادها در اختیارشان نمیگذارند.
مدیرعامل ایرنا گفت: مردم امروزه به لطف اینترنت، به منابع گوناگون دسترسی دارند. همچنین مردم به کشورهای مختلف سفر میکنند و میبینند که آنچه رسانههای بزرگ در اختیارشان گذاشتهاند، تنها بخشی از واقعیت بوده است.
وی روی آوردن مخاطبان به منابع غیرحرفهای و حتی ناشناس را یکی از خطرات بیاعتمادی مردم به رسانههای حرفهای دانست و راهکارهایی را برای همکاری رسانهها به منظور مقابله با این پدیده ارائه نمود.
نادری با اشاره به ریاست ایرنا بر سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) تاکید کرد: اوآنا آمادگی دارد تا همکاری حرفهای خود را با دیگر ائتلاف های رسانهای در جهان گسترش دهد.
👈 تل آویو در جنگ غزه، ناشر بزرگ اخبار جعلی بوده است
علی نادری در بخش دیگری از سخنان خود، بر آسیبی که اخبار جعلی به اعتماد عمومی مخاطبان به رسانهها وارد میآورد تاکید کرد و گفت: اخیرا شاهد کاربرد انبوهی از اخبار جعلی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ غزه بودهایم.
وی با برشمردن شماری از خبرهای جعلی که تل آویو در هفتههای گذشته برای انحراف افکار عمومی منتشر کرده و سپس کذب بودن آنها ثابت شده است، گفت: طبیعتاً این سوال پیش میآید که چرا اسرائیل پی در پی از اخبار جعلی استفاده میکند. در پاسخ، باید به ابعاد جنایاتی که در سرزمینهای اشغالی رخ داده است، توجه داشت. در حملات اخیر، دستکم پنج هزار کودک فلسطینی کشته شدهاند. رژیم صهیونیستی ناچار است با استفاده از اخبار دروغ، توجه افکار عمومی را از این جنایات منحرف کند.
پنجمین اجلاس مدیران رسانههای جهان در شهر گوانگجو چین در حال برگزاری است. این رویداد، در سال ۲۰۰۹ به ابتکار شماری از رسانههای بینالمللی از جمله آسوشیتدپرس، رویترز، شینهوا، تاس، کیودو و... تاسیس شد.
در پنجمین اجلاس سران رسانههای جهان، مدیران ۱۹۷ رسانه بینالمللی شرکت کردهاند.
نظر شما