برداشت غیرقانونی ۳۴۳ هزار متر مکعب آب زیرزمینی در مشهد متوقف شد

مشهد- ایرنا- مدیر امور منابع آب مشهد در شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: پنج حلقه چاه غیر مجاز آب در محدوده تحت پوشش در شهرستان مشهد مسدود و از برداشت غیرقانونی سالانه ۳۴۳ هزار متر مکعب آب از منابع زیرزمینی جلوگیری شد.

محمد برزویی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد حلقه چاه در بازه زمانی ۴۸ ساعت گذشته شناسایی و مسدود شد.

وی اضافه کرد: از این تعداد چاه، چهار حلقه چاه غیر مجاز در محدوده روستای "خراسانک" شهرستان مشهد با متوسط عمق ۱۲۰ متر و دبی پنج لیتر در ثانیه بود که

توسط نیروهای گشت و بازرسی شناسایی و پس از طی مراحل قانونی اخذ مجوز قضایی و با همکاری نیروی انتظامی مسدود شد.

مدیر امور منابع آب مشهد گفت: با انسداد این چهار حلقه چاه از برداشت غیرقانونی ۳۰۷ هزار متر مکعب آب در سال جلوگیری شد.

بروزیی افزود: یک حلقه چاه عمیق غیر مجاز دیگر نیز در منطقه هاشمیه مشهد توسط نیروهای گشت و بازرسی کشف و با دستور قضایی و همکاری نیروی انتظامی مسدود شد.

وی ادامه داد: با انسداد این چاه از برداشت غیر مجاز ۳۶ هزار متر مکعب آب در سال جلوگیری شد.

مدیر امور منابع آب مشهد گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی در استان و مشهد و کاهش بارندگی، چاه های غیرمجاز بزرگترین آسیب را به منابع زیرزمینی می رسانند از این رو به صورت جدی با این پدیده برخورد می شود.

تعداد چاه های آب مجاز در خراسان رضوی ۱۶ هزار و ۶۲۹ حلقه است که ۱۰ هزار و ۶۳ حلقه از این تعداد، چاه کشاورزی است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha