جهاد تبیین با تعزیه فاطمی+ فیلم

۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبر: 85310435
جهاد تبیین با تعزیه فاطمی+ فیلم

تهران- ایرنا- مسئول مجموعه مردمی دختران انقلاب از اجرای تعزیه ایام فاطمیه در برخی میدان های تهران به عنوان جهاد تبیین و یک کار فرهنگی اثرگذار و موفق یاد کرد که باعث جذب دختران می‌شود. 

بهاره جنگروی با اشاره به برگزاری تعزیه اولین مدافع حرم برای دختران و بانوان در میدان و چهار راه ولی عصر(عج)، بهارستان، شهرری و امام زاده حسن به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در سال های قبل همزمان با ایام محرم اقدام به برپایی موکب های عزاداری برای دختران می کردیم ولی امسال این نکته را درنظر گرفتیم که بسیاری از دخترانی که حجاب مناسبی ندارند، نیازمند جهاد تبیین هستند و بسیاری از این زنان و دختران نمی دانند دشمن، پشت این کشف حجاب ها چه برنامه ریزی هایی کرده است.

وی افزود: ما معتقدیم دل های این بانوان، امام حسینی است. چون به هیات های عزاداری می آیند و برای امام حسین (ع) گریه می کنند ولی خلائی که در هیات های ما وجود دارد این است که برای شرکت کنندگان در هیات تبیین نمی شود که سبک زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) چه بوده است. وقتی پس از برگزاری هیات با این دختران صبحت می کردیم، متوجه می شدیم که اطلاعات مذهبی آنان اندک است و برای آن ها توضیح می دادیم که وقتی کاروان اسرای اهل بیت را به سمت کوفه و شام می بردند، حضرت زینب (س) از سپاه یزید درخواست می کرد که سرهای شهدا را کمی جلوتر از کاروان ببرند تا مبادا چشم نامحرم به زنان اهل بیت(ع) بیافتد.

جنگروی ادامه داد: به همین دلیل امسال تصمیم گرفتیم تا به جای برپایی پاتوق، در ماه محرم به صورت امتحانی تعزیه به راه بیاندازیم و قسمت هایی از درد دل های حضرت زینب و حضرت رقیه را درباره حجابشان که با امام حسین (ع) داشتند، به تصویر بکشیم و لذا وقتی این صحنه ها را در قالب تعزیه نشان می دادیم، برخی از دختران و عابران میدان ولی عصر(ع) به گریه می افتادند. چون با چشمان خود چیزهایی را می دیدند که تا کنون به گوش آن ها نرسیده بود.

وی افزود: در همان لحظه ای که دختران تحت تاثیر تعزیه قرار گرفته و گریه می کردند، به آنان روسری های متبرک حرم امام حسین(ع) را به آن ها هدیه می دادیم و بعضی از این دختران با خدا عهد می بستند که روسری هایشان نه عقب برود و نه از سرشان بیافتد.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: اجرای این تعزیه ها به عنوان یک کار فرهنگی نتایج خوبی داشته و یک روش موفق بوده است. چون مردم با این تعزیه ها ارتباط خوبی برقرار می کنند. مثلا یکی از آقایان که تعزیه را می دید و اشک می ریخت، به ما گفت که کار فرهنگی شما در این چند دقیقه از تلاش چند ساله من که به همسرم می گفتم حجاب داشته باشد، بیشتر است و حالا همین مرد یکی از خیرین این برنامه است.

وی با اشاره به ارتباط دائم دختران انقلاب با کسانی که به هیات های ماه محرم آمده بودند، گفت: افرادی مثل رقیه، زهرا، آسا و مریم از دخترانی هستند که در تعزیه ماه محرم جذب شده و روسری سر کرده بودند و الان به عنوان خادم تعزیه فاطمی کار می کنند و حتی رقیه خانم اکنون کلاه می گذارد و شال می پوشد در حالی که قبلا شالی نداشت.جنگروی ادامه داد: اولین کار ما در زیرگذر متروی میدان ولی عصر(عج) برگزار شد و مردم استقبال خوبی از آن کردند. مثلا خانمی که مژه مصنوعی و آرایش غلیظ داشت، گریه می کرد و می گفت من برای این که حجاب م را برداشته بودم، عذاب وجدان داشتم ولی وقتی در فضای جامعه قرار می گرفتم، نمی تونستم روسری سر کنم و در شک و دو دلی بودم که این تعزیه را دیدم و احساس کردم که خدا این تعزیه را برای من یک نشانی قرار داده تا دوباره حجابم را داشته باشم.

وی افزود: ما برای دختران توضیح می دهیم که چرا دشمن از برداشتن روسری بانوان حمایت می کند و از کشف حجاب استقبال می کند و بسیاری از همین دختران بعد از شنیدن این توضیحات، خودشان روسری به سر می کنند.

مسئول مجموعه مردمی دختران انقلاب با اشاره به برنامه های بعدی این تعزیه گفت: تعزیه اولین مدافع حرم تا دوشنبه ۱۳ آذر در پارک دانشجوی چهار راه ولی عصر(عج) برگزار می شود و سه شنبه در میدان بهارستان، چهارشنبه در میدان اصلی شهرری و پنجشنبه نیز در امام زاده حسن برنامه داریم.

وی افزود: دختران انقلاب این روزها اعلام کرده که به کمک افرادی آمده اند که در متروها تذکر لسانی انجام می دهند. در واقع ما نیز تذکر لسانی می دهیم. چون تذکرهای پشت سر هم و مکرر، اثرگذاری خود را دارد ولی باید توجه داشته باشیم که جنگ ما یک جنگ ترکیبی است و دشمن با تمام توان و شیوه های مختلف به میدان آمده است. به همین دلیل دختران انقلاب در کنار کار فرهنگی یعنی اجرای تعزیه فاطمی، تذکر لسانی هم می دهد و اثرگذاری آن را می بینیم.

جنگروی تاکید کرد: تذکر لسانی باعث می شود تا جلوی ناهنجاری ها گرفته شود؛ همان ناهنجاری هایی که باعث می شود تا افراد، فضا را برای گناه خود تنگ ببینند و با تذکرهای مکرر، روسری و شال بر سر می کنند و با چنین برنامه هایی بسترهای خوبی برای کار فرهنگی بهتر آماده می شود. چون برخی از دختران هنگام عبور، مداحی را می شنوند، روسری و شال خود را سر می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha