هزینه هشت هزار میلیارد ریالی شهرداری تهران در مترو پرند

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران گفت: شهرداری بیش از هشت هزار میلیارد ریال تجهیزات و امکانات برای تکمیل ایستگاه مترو پرند تامین کرد ضمن اینکه دولت سیزدهم نیز بالای ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این خط هزینه کرده است.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح مترو پرند که با حضور رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، مسوولان لشکری و کشوری برگزار شد، افزود: با همه وجود از کسانی که برای تکمیل این کار بسیار بزرگ و ارزشمند بویژه شخص رییس‌جمهور که با دستورهای ویژه‌ای که دادند این فرایند را تسریع کردند، تشکر می‌کنم.

شهردار تهران با بیان اینکه اقدام مناسبی با تلاش استانداری تهران، قرارگاه خاتم و شهرداری تهران شکل گرفت و شرایط ویژه‌ای برای این شهر رقم زده شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما توسعه خطوط مترو است.

زاکانی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ ما ۲۵۷ کیلومتر با ۱۴۰ ایستگاه متروی تهران را تحویل گرفتیم، ادامه داد: امروز ۳۰۳ کیلومتر خط و ۱۵۵ ایستگاه مترو در شهر تهران وجود دارد و یک حرکت جدی در این راستا صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: امسال در شورای شهر تأکید ویژه‌ای بر گسترش حمل‌ و نقل عمومی تهران صورت گرفت بطوری که حدود ۴۳ درصد منابع مالی شهرداری برای این منظور متمرکز شد.

زاکانی به توسعه خطوط مترو نیز اشاره کرد و گفت: هر هفت خط تهران تقریبا تمام شده و تا ۲ سال آینده الحاقات آن نیز تا انتها به اتمام خواهد رسید.

به گفته وی، خط ۱۰ مترو نیز با توافق با قرارگاه خاتم شروع شده و امیدواریم عملیات عمرانی خط ۹ و ۱۱ نیز شروع شود ضمن اینکه عملیات عمرانی خط هشت نیز سال آتی آغاز خواهد شد.

هزینه هشت هزار میلیارد ریالی شهردار تهران در مترو پرند

شهردار تهران با تاکید بر اینکه مسیر توسعه مترو امروز یک سرعت ویژه پیدا کرده است، اضافه کرد: با عنایت رییس‌جمهور گام‌های اساسی برای توسعه مترو برداشته شده است.

وی به تامین واگن اشاره کرد و افزود: موضوع توسعه واگن‌های مترو نیز که از سال ۹۵ روی زمین مانده بود با عنایت رییس‌جمهور و همت دولت سیزدهم به نتیجه رسید.

زاکانی یادآور شد: جا دارد از وزیر کشور، وزیر صمت، وزیر نفت، سازمان برنامه و بانک مرکزی بصورت خاص تشکر کنم چون کاری که هفت سال روی زمین مانده بود، شهریور امسال نهایی شد.

شهردار تهران اظهار کرد: قرارداد ساخت واگن‌ها از ۶۳۱ به ۷۹۱ دستگاه افزایش یافت و قرارداد حدود ۲۸۰ واگن دیگر نیز بسته شده که امیدواریم بزودی عملیاتی شود.

زاکانی ادامه داد: کاری که ظرف ۲۵ سال در حوزه واگن انجام شده بود، ظرف حدود چهار سال صورت خواهد گرفت و واگن‌های متروی تهران تقریبا دو برابر خواهد شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم واگن‌های جدید مترو از سال آینده وارد شهر شوند البته این حرکت جدید مبتنی بر نگاه جهادی و تلاش دولت مردمی شکل گرفته است.

شهردار تهران در ادامه به مترو پرند پرداخت و افزود: مطالعات ساخت متروی پرند از سال ۸۴ شروع شد، سال ۹۱ کار به شهرداری واگذار شد اما بعد از احداث خط تا مترو فرودگاه حضرت امام مسیری حدود ۲۰ کیلومتر مسکوت کاند.

هزینه هشت هزار میلیارد ریالی شهردار تهران در مترو پرند

به گفته وی، سال گذشته با حضور رییس جمهور و تاکیدات ایشان حرکت جدیدی در این مسیر شکل گرفت، قرارگاه خاتم بعنوان مجری، شهرداری تهران بعنوان متولی و وزارت راه و شهرسازی بعنوان حامی کار راه‌اندازی مسیر تا پرند کار را استارت زدند.

وی یادآور شد: ارزش این پروژه به ارزش روز ۶ همت برآورد می‌شود که شهرداری تهران بیش از هشت هزار میلیارد ریال تجهیزات و امکانات فراهم کرد.

زاکانی اضافه کرد: در نهایت شاهد گره‌گشایی از پروژه‌ای هستیم که لبخند را به لبان مردم نشانده و با ۸۱ کیلومتر خطوط تونلی، پرند را به تجریش متصل می‌کند.

به گزارش ایرنا، مترو پرند که با پیشرفت ۳۰ درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود، با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیاردتومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تامین اعتبار و تکمیل شد.

خط متروی شهر جدید پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر جدید پرند امتداد می‌یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.

مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۰ شروع شد و در سال ۱۳۹۱ اجرای کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما قطعه دوم پروژه متروی شهر جدید پرند به طول ۱۹ کیلومتر از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند طراحی شد که به دلیل محدودیت‌های مالی و سایر مشکلات متوقف ماند.

هزینه هشت هزار میلیارد ریالی شهردار تهران در مترو پرند

رییس جمهور آذرماه سال گذشته و در نخستین برنامه سفر یک روزه خود به شهرستان رباط کریم، از روند احداث خط مترو شهر جدید پرند بازدید کرد. دکتر رئیسی همچنین در فروردین امسال در سفر به رباط کریم به مسئولان دستور داد تا هر چه سریع‌تر موانع تکمیل خط مترو برداشته شود.

ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک محسوب می‌شود که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل و نقل به مسافران شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است و به‌جز حمل و نقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافران را در پی دارد.

شهر جدید پرند در ۳۰ کیلومتری جنوب‌ غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) واقع شده است و روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha