تکنیک های مرمتی، راهِ جلوگیری از ریزش تزیینات معماری بنای باغ زرشک اصفهان بود

اصفهان - ایرنا - یک کارشناس تزیینات معماری در اصفهان گفت: وقتی مطرح می‌شود از سه سال پیش احساس خطر برای تزئینات معماری سقف باغ زرشک وجود داشت، می بایست با تکنیک‌های مرمتی احتمال ریزش و فقدان تزیینات را کم می کردیم.

به گزارش ایرنا، عمارت باغ زرشک، اثری متعلق به دوران پهلوی اول و در محل قرارگیری باغی صفوی به همین‌ نام بنا شده است. این عمارت در زمان حاضر توسط شهرداری اصفهان مدیریت می‌شود.

تزیینات معماری سقف عمارت باغ زرشک در روزهای گذشته ریزش کرد و آن طور که رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به رسانه‌ها گفته است، از سه سالِ پیش احتمال ریزش این تزیینات به دلیل خیزِ سقف وجود داشته و به سببِ مشکلات سازه‌ای، از چهار ماه پیش اقدامات مقاوم سازی در این قسمت از سقفِ باغ زرشک آغاز شده است.

به گفته وی آنچه ریزش کرده، بخشی از تزئیناتی بوده که در حدود ۱۰ سال پیش به دلیل ریزش، مرمت شده بوده و حالا مجدد ریزش کرده است.

بهشاد حسینی کارشناس تزیینات معماری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سازه یکسری تزئیناتی را هم با خودش حمل می کند و در مواردی که احساس خطر برای ریزش یا فقدان این تزیینات به دلیل مشکلات سازه ای وجود دارد، باید ضمن شرایطی تزیینات مهار شود و بعد ایرادات سازه‌ای را رفع کنیم.

وی افزود: اگر می بینیم با مهار کردن، باز هم ریسک وجود دارد و ممکن است تزیینات ریزش پیدا کند باید با یکسری تمهیداتی که "ترانسفر یا انتقال" گفته می‌شود، تزیینات را به نحوی که آسیب نبیند، جدا کرد و بعد از تعمیر سازه، دقیقا همان تزییناتِ جدا شده را نصب کرد.

حسینی تصریح کرد: نه اینکه اگر تزئیناتی مثل گچبری ریخت، مجدد گچبری شود. در نتیجه با شیوه اصولی و تکنیک های "پوشش دادن" باید به شکل بلوکی تزیینات جدا شود و بعد از تقویت سازه و مداخلات دیگر، تزیینات متصل شوند.

این کارشناس تزئینات وابسته به معماری گفت: در حالی که چهار ماه قبل عملیات مقاوم سازی سقف عمارت باغ زرشک به وسیله سازه های فلزی و چوبی آغاز شده، اگر تزیینات سقف ارزشمند بوده است، باید جدا می شد که ریزش نکند.

وی افزود: وقتی از سه سال پیش می دانسته‌اند که این تزیینات سست است و احتمال ریزش دارد و می دانند که نمی توانند تزیینات را مهار کنند، باید آن را جدا کنند و بعد از اتمام اقدامات مداخله‌ای نصب کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حمام شاهزاده‌های اصفهان، تزیینات نقاشیِ پهلوان سربینه پایین آورده شد و بعد از تقویتِ بستر آن، مجدد روی همان نقطه نصب شد.

تکنیک های مرمتی، راهِ جلوگیری از ریزش تزیینات معماری بنای باغ زرشک اصفهان بود

به گفته این کارشناس، در بقعه هارونیه اصفهان نیز بخشی از تزیینات سقف این اثر تاریخی به دلیل احتمال ریزش طی دستور کار مشخص، جدا شد و بعد از مرمت زیرسازی، مجدد در محل نصب شد.

حسینی افزود: همه اینها با علم به این بود که احتمال ریزش تزیینات وجود دارد و درنتیجه این اقدامات انجام شد تا تزیینات سالم بمانند.

این کارشناس تزئینات وابسته به معماری یادآور شد: این تمهیدات کار پیچیده ای نیست و کار روتین مرمتی است که در بعضی مواقع نیاز است انجام شود اما باز هم این روش به دلیل‌ ریسک‌هایی که دارد، هزینه بر است ولی این هزینه بری باید با توجه به ارزش اثر، سنجیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha