بازاریابی خراسان رضوی در "چلیابینسک" روسیه

مشهد- ایرنا- استان "چلیابینسک" از واحدهای فدرالی کشور روسیه است که هیات تجاری استان خراسان رضوی در سفر هفته جاری خود به روسیه، توسعه تجارت با این منطقه را هدفگذاری کرده و کلید زده است.

به گزارش ایرنا، چلیابینسک از بین مناطق مختلف روسیه تا حدی نزدیکترین مسیر را به استان خراسان رضوی دارد و مسوولان اقتصادی این منطقه تلاش کرده اند در فصل جدیدی که در مراودات بین ایران و آن کشور به وجود آمده است، این منطقه را برای توسعه روابط تجاری در نظر بگیرند.

استان چلیابینسک براساس سرشماری سال ۲۰۰۲ میلادی، ۸۷ هزار و ۹۰۰ مترمربع وسعت دارد و جمعیت آن به بیش از سه میلیون و ۶۰۳ هزار نفر می رسد که تقریبا نزدیک به جمعیت کلانشهر مشهد است.

این استان در زمینه کشاورزی، ساخت و ساز، تجارت و صنعت از مناطق دارای مزیت روسیه به شمار می رود، علاوه بر این در صنایع ماشین سازی و متالوژی به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است، قابلیت تولید فلزات سنگین و تیره و انواع لوله هایی را که در ایران از آن استفاده می شود، دارد. این استان با ۱۰۸ کشور دنیا در حال تبادل تجاری است.

جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی روز یکشنبه، پنجم آذرماه ۱۴۰۲، در قالب هیأتی به ریاست استاندار به روسیه سفر کردند که هیأت مزبور در این سفر که در چهارچوب دیپلماسی استانی و با هدف توسعه مناسبات ایران و روسیه انجام گرفت، مذاکراتی را با بخش‌های دولتی و نیز نشست‌های رو در رو با فعالان بخش خصوصی مسکو و استان چلیابینسک برنامه‌ریزی کرده اند.

استاندار خراسان رضوی در حین حضور در مسکو با تاکید بر آمادگی این استان در برگزاری اجلاس ترانزیتی شرق خزر و نتایج این سفر به خبرنگار ایرنا گفت: در دیدار با مسئولان مرکز صادرات روسیه و مقامات دیگری از این کشور، آمادگی خراسان رضوی را برای برگزاری اجلاس ترانزیتی کشورهای شرق خزر در مسیر کریدور شمال – جنوب را اعلام کردیم.
یعقوبعلی‌ نظری که در رأس هیاتی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی به روسیه سفر کرده است، افزود:‌ بر این باور هستیم که برگزاری نشستی با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در مشهد مقدس، می‌تواند گام مؤثری در راستای فعال‌سازی همه ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب در مسیر شرقی آن باشد.

وی که با هدف توسعه مناسبات دوجانبه از طریق دیپلماسی استانی به استان چلیابینسک روسیه سفر کرده است، یادآور شد: استان خراسان رضوی با توجه به همجواری با کشورهای آسیای مرکزی و تعاملات با کشور روسیه، از ظرفیت بسیار بالایی در موضوع ترانزیت و تأمین نیازمندی‌های این کشورها به ویژه روسیه برخوردار است.

استاندار خراسان رضوی درباره هدف از سفر فعالان اقتصادی این استان به مسکو و چلیابینسک گفت: در این سفر، در تلاش هستیم که با گفت و گوهایی که با بخش خصوصی کشور روسیه و مسئولان دولتی و حاکمیتی این کشور در دستور کار داریم، فرصت و زمینه را برای ارتقای مبادلات تجاری بیشتر فعال کنیم که تاکنون، مذاکرات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

نظری خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی با برخورداری از ظرفیت بالای تولید در بخش صنایع غذایی و مصالح ساختمانی، آمادگی جهش در مبادلات تجاری با کشور روسیه را دارد.

روسیه کشور وسیعی است و استان چلیابینسک از نظر جغرافیایی، نزدیک ترین استان به خراسان رضوی است، لذا این استان به عنوان مقصد اصلی سفر هیات تجاری خراسان رضوی در نظر گرفته شد.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا به ظرفیتهای ایران و این استان در زمینه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: با توجه به قرار داشتن و انعقاد تفاهم نامه آزاد تجاری با اتحادیه اوراسیا که به زودی محقق می شود و عضویت ۲ کشور در پیمانهای منطقه ای مثل شانگهای و ورود ایران به پیمان بریکس، به دنبال ارتقای روابط با کشورهای عضو این اتحادیه بودیم که روسیه، مهمترین کشور عضو این پیمان ها به شمار می رود.

امیررضا رجبی اضافه کرد: البته با توجه به وضع برخی تحریم ها که برای کشور روسیه به وجود آمده است، ظرفیتهای بیشتری برای ایران در افزایش مراودات تجاری با آن کشور ایجاد شده است.

به گفته وی، روسیه کشور وسیعی است و استان چلیابینسک از لحاظ جغرافیایی، نزدیک ترین استان روسیه به خراسان رضوی محسوب می شود، لذا این استان به عنوان مقصد اصلی سفر هیات تجاری خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل صمت خراسان رضوی، دلیل انتخاب استان چلیابینسک برای مقصد مراودات تجاری این استان را ظرفیتهای کشاورزی، غلات، خوراک دام و وجود مسیر ریلی و جاده ای عنوان کرد که ۲ منطقه را به هم وصل می کند.

رجبی گفت: یکی از اهداف خراسان رضوی تقویت گذرراهه شمال به جنوب از مسیر سرخس و شرق کشور برای کالاهای روسیه در مرکز و شرق آن کشور است، از طرفی بیشتر ساکنان شهرها در مناطق مزبور مسلمان هستند و این ظرفیت بالای گردشگری را برای استان خراسان رضوی به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: ظرفیتهایی که خراسان رضوی برای مراوده با روسیه به ویژه با محوریت چلیابینسک دارد، از یک سو دسترسی به استان مزبور از طریق ریل و جاده و از سوی دیگر محسوب شدن خراسان رضوی به عنوان دروازده ورود به کشورهای آسیای میانه و داشتن مسیر ترانزیت ریلی و جاده ای به چلیابینسک است.

بازاریابی خراسان رضوی در "چلیابینسک" روسیه

مدیرکل صمت خراسان رضوی، پسته را یکی از عمده ترین اقلامی برشمرد که این استان می تواند در صادرات آن به روسیه برنامه ریزی ویژه ای داشته باشد، در کنار آن باید قطعات خودرو، محصولات صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، نساجی و پوشاک، برق و الکترونیک، مصالح ساختمانی، فولاد، لوازم خانگی را از دیگر ظرفیتهایی برشمرد که در سفر هیات تجاری به روسیه برای صادرات به چلیابینسک مد نظر قرار گرفته است.

رجبی بیان کرد: همچنین کالاهایی چون انواع میوه، خرما، صیفی‌جات، برخی قطعات آهنی، ظروف آشپرخانه مثل چینی آلات، پوشش های کف مثل فرش و موکت، پلی اتیلن، پلیمرهای اتیلن غیرسلولی، بیسکوئیت و محصولات غلات خاص، سنگ آهن و کنسانتره آهن که البته صادرات آن با محدودیت و عوارضی از سوی روسیه همراه است، مواد شوینده، توربین های بخار و تخم پرندگان از دیگر اقلامی است که خراسان رضوی می تواند برای صدور آن به استان چلیابینسک برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: در مقابل، واردات کالاهایی مانند جو، کاغذ، خمیر چوب، بسته های سه لا، کودهای خاص معدنی یا شیمیایی، کراید پتاسیم، دانه های روغنی آفتابگردان و سویا، سنگ و کنسانتره روی و برخی ماشین آلات از روسیه به خراسان رضوی نیز می تواند در توسعه مراودات تجاری این استان تاثیرگذار باشد.

مدیرکل صمت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در هفت ماهه نخست امسال ۱۶ میلیون دلار کالا به وزن ۱۱ هزار و ۴۲۵ تن از این استان به روسیه صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش هفت درصد و نسبت به ۲ سال قبل ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، در همین مدت واردات کالا از روسیه به خراسان رضوی نیز ۲ هزار و ۲۲۶ تن کالا به ارزش چهار میلیون دلار بوده است.

وی اظهار کرد: از آنجا که بیشتر کالاهای صادراتی خراسان رضوی به روسیه از طریق بنادر شمالی مانند امیرآباد، انزلی و در کل از مسیرهای بندری صادر می شود، قطعا میزان واقعی صادرات استان به روسیه بیش از این رقم است و اگر صادرات کالا از خراسان رضوی از مسیر سرخس به استان چلیابینسک انجام شود، این آمار بیشتر هم خواهد شد.

رجبی اضافه کرد: صدور کالا از مسیر سرخس موجب ایجاد مسیر ترانزیتی جدیدی از ایران به سمت روسیه شده و منجر به کاهش هزینه ها و زمان برای انتقال کالاها می شود، از طرف دیگر مسیر دسترسی روسیه را به آبهای گرم جنوب برای شهرهای مرکزی و شرقی آن کشور از طریق سرخس فراهم می کند.

بازاریابی خراسان رضوی در "چلیابینسک" روسیه

چشم انداز مطلوب برای سفر هیات تجاری خراسان رضوی به روسیه

هیات تجاری خراسان رضوی متشکل از مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، راه آهن، جهاد کشاورزی، گمرک، راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، مدیران و فعالان اقتصادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، ۲ نفر از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان از پنجم آذرماه در روسیه هستند که سفیر ایران در روسیه نیز آنان را همراهی می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، چشم انداز توسعه روابط این استان با چلیابینسک روسیه را بسیار مطلوب خواند و گفت: نوع مراوده ما با کشورهای اروپایی و غربی و با توجه به تحریم هایی که از طرف کشورهای غربی و وابستگان به غرب و آمریکا به ایران تحمیل شده است، ما چاره ای نداریم جز اینکه نگاهمان به شرق باشد.

رویکرد شرقی در هر زمینه ای می تواند برای ما مفید واقع شود، کشور روسیه هم امکانات وسیع و هم بازار خوبی برای جذب کالاهای ایران دارد و هم بخشی از کالاهای تخصصی که خراسان رضوی نیاز دارد را می تواند تامین کند.محمدحسین روشنک افزود: رویکرد شرقی در هر زمینه ای می تواند برای ما مفید واقع شود، کشور روسیه هم امکانات وسیع و هم بازار خوبی برای جذب کالاهای ایران دارد و هم می تواند بخشی از کالاهای تخصصی مورد نیاز خراسان رضوی را تامین کند.

وی اضافه کرد: البته نباید از نظر دور داشت که ایران در چند پیمان بین المللی در کنار روسیه قرار دارد و با آن کشور هم پیمان است، پیمان های مختلفی که ایران در چند سال اخیر به آنها پیوسته است می تواند زمینه خوبی برای همکاری بین ایران و روسیه را فراهم کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: حضور هیات تجاری این استان در مسکو نیز می تواند برای ۲ کشور مفید باشد و زمینه توسعه همکاریهای تجاری و مراودات اقتصادی دوطرف، در این سفرهای هیاتهای تجاری و برپایی نمایشگاه ها فراهم می شود.

روشنک، سفر هیات تجاری خراسان رضوی به مسکو را دارای آینده ای مطلوب توصیف کرد و افزود: این استان ارتباط خوبی با کشورهای آسیای میانه دارد، لذا هیات تجاری مزبور نیز می تواند دستاورد خوبی از این سفر داشته باشد.

بازاریابی خراسان رضوی در "چلیابینسک" روسیه

به گزارش ایرنا، دالان شمال – جنوب در سال ۲۰۰۰ میلادی و در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، اما در سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بودیم.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود، اینکه مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما طول گذرراهه ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

این دالان سه مسیر شامل ۲ مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی، دریایی روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید که این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی دالان شمال - جنوب است.

در بخش ریلی شرق دریای خزر هم اینک گذرراهه شمال – جنوب فعال است و کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از ۲ مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

نشست هیات تجاری خراسان رضوی با مسوولان مرکز توسعه صادرات روسیه برگزار شد

تجار خراسان رضوی در مسکو؛ تدارک برای جهش صادرات در مسیر کریدور

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha