۶۰۰ هکتار زمین‌ روستایی در خراسان‌شمالی برای طرح نهضت مسکن شناسایی شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: ۶۰۰ هکتار از زمین‌های روستایی استان برای واگذاری به نهضت ملی مسکن شناسایی و در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد.

هادی زارعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این میزان ۲۰۰ هکتار در اختیار اداره کل راه و شهرسازی و ۴۰۰ هکتار نیز در اختیار اداره کل منابع طبیع و آبخیزداری بود که پیش از این، واگذاری آن به نهضت ملی در شورای مسکن خراسان شمالی مصوب شده بود.

وی افزود: این ۶۰۰ هکتار در شهرستان های بجنورد، اسفراین، رازوجرگلان، گرمه، جاجرم و شیروان تامین شده که بعد از موافقت در شورای برنامه ریزی استان اقدامات لازم در کمیته طرح های هادی برای واگذاری به متقاضیان انجام خواهد شد.

به گفته زارعی؛ زمین های تامین شده قابلیت واگذاری در قالب ۱۰ هزار قطعه را دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: واگذاری این قطعات به متقاضیان نقش موثری در مهاجرت معکوس و ماندگاری روستاییان خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی از لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه ای دارد و ۴۴ درصد از اقوام کرد، ترک، لر و ترکمن در این خطه از شمالشرق کشور در نواحی روستایی سکونت دارند و این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان دارد.

۸۴۰ روستای این استان از جمعیتی بالغ ۴۴۰ هزار نفر تشکیل شده است که همین جمعیت زیاد اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده است و رسیدگی به این جوامع چرخ استان را هم خواهد چرخاند.

سابقه امر نشان می دهد که در گذشته ای نه چندان دور بسیاری از شاخص های زیرساختی نواحی روستایی این خطه تکمیل نبود و موجب شد تا روستاییان برای زندگی بهتر به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و این امر حاشیه نشینی را در شهرستان های استان رواج داد به طوری که ۳۰ درصد جمعیت کنونی بجنورد مرکز خراسان شمالی حاشیه نشین هستند.

مطالعات آماری سند آمایش سرزمین نشان می دهند نسبت روستاهای خالی از سکنه استان از ۲۷ درصد در سال ۸۵ به حدود ۳۶ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است که این به معنای رشد سرعت در روند تخلیه آبادی‌های کوچک استان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha