۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۸:۲۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85252141
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۵۲ واحد مسکن روستایی در خراسان شمالی افتتاح شد 

بجنورد- ایرنا- معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌شمالی گفت: ۸۵۲ واحد مسکونی روستایی با اعتبار هزار و ۶۲۸ میلیارد ریال در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان افتتاح شد.

علی روحانی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد؛ ۷۵۰ واحد مسکونی در روستاها و ۱۰۲ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان به مناسبت روز روستا و عشایر(۱۵ مهرماه) به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: علاوه بر این؛ پروژه های آسفالت در ۹ روستای شهرستان های مختلف استان نیز به بهره برداری رسید و با افتتاح این طرح ها ۲ هزار و ۱۸۷ خانوار روستایی و شهری استان از مزایای آن بهره مند شدند.

روحانی خاطرنشان کرد: در مجموع یک هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال اعتبار استانی، ۱۵ میلیارد ریال اعتبار ستاد حوادث و ۴۵ میلیارد ریال اعتبار ملی در این طرح ها هزینه شده است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی از لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه ای دارد و ۴۴ درصد از اقوام کرد، ترک، لر و ترکمن در این خطه از شمالشرق کشور در نواحی روستایی سکونت دارند و این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان دارد.

۸۴۰ روستای این استان از جمعیتی بالغ ۴۴۰ هزار نفر تشکیل شده است که همین جمعیت زیاد اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده است و رسیدگی به این جوامع چرخ استان را هم خواهد چرخاند.

سابقه امر نشان می دهد که در گذشته ای نه چندان دور بسیاری از شاخص های زیرساختی نواحی روستایی این خطه تکمیل نبود و موجب شد تا روستاییان برای زندگی بهتر به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و این امر حاشیه نشینی را در شهرستان های استان رواج داد به طوری که ۳۰ درصد جمعیت کنونی بجنورد مرکز خراسان شمالی حاشیه نشین هستند.

مطالعات آماری سند آمایش سرزمین نشان می دهند نسبت روستاهای خالی از سکنه استان از ۲۷ درصد در سال ۸۵ به حدود ۳۶ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است که این به معنای رشد سرعت در روند تخلیه آبادی‌های کوچک استان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha