۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85302407
T T
۲۹ نفر

برچسب‌ها

چین چشم‌انداز جدید ابتکار «کمربند و جاده» را منتشر کرد

تهران- ایرنا- چین به تازگی سندی منتشر کرده است که براساس آن چشم‌انداز و اقدامات لازم برای همکاری در طرح «یک کمربند-یک جاده» برای دهه آینده میلادی مشخص شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شین‌هوا، ژو جیان پینگ، یکی از مقامات کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این چشم انداز و اقدامات را بر اساس خلاصه دستاوردهای صورت گرفته در این طرح در دهه گذشته ارائه می دهد.

به گفته ژو، در ۱۰ سال گذشته، این طرح به یک پلتفرم همکاری تبدیل شده است که محرک‌های رشد جدیدی را به اقتصاد جهانی اضافه می‌کند.

بر اساس این گزارش، داده ها نشان می دهد که از سال ۲۰۱۳ تا اکتبر (مهر) ۲۰۲۳، مجموع واردات و صادرات بین چین و کشورهای شرکت کننده در این طرح از ۲۱ تریلیون دلار آمریکا فراتر رفت و حجم سرمایه گذاری مستقیم در این طرح به بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار رسید.

بر اساس این سند، در دهه آینده، همه طرف ها تشویق خواهند شد تا برای همکاری برابر و منافع متقابل تلاش کنند.

این سند پنج هدف را مشخص کرده است که عبارتند از: ایجاد یک شبکه ارتباطی هموارتر و کارآمدتر، تضمین همکاری جامع و عملی برای رسیدن به سطوح جدید، افزایش سود و رضایت برای مردم کشورهای شرکت کننده و همچنین ایجاد یک سیستم جدید برای حمایت از اقتصاد آزاد چین.

بر اساس این سند، هماهنگی سیاست‌ها، اتصال زیرساخت‌ها، تجارت بدون مانع، یکپارچگی مالی، روابط مردم با مردم و همکاری در زمینه‌های جدید، زمینه‌ها و جهت‌گیری‌های کلیدی برای همکاری کمربند و جاده در دهه آینده را تشکیل خواهد داد.

به استناد گزارش های خبری، این طرح از زمان راه اندازی تا کنون، راه طولانی را پیموده است؛ در حال حاضر بیش از ۱۵۰ کشور و ۳۰ سازمان بین المللی بیش از ۲۳۰ موافقت نامه همکاری با چین را تحت این ابتکار امضا کرده اند؛ به این معنی که کشورهایی که مجموعاً سه چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهند، در این طرح مشارکت دارند.

بسیاری از پروژه‌های زیربنایی و اشکال همکاری در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین در دهه اول این طرح به واقعیت تبدیل شده‌ است.

انتظار می رود این ابتکار به چین کمک کند تا دومین هدف صدمین ساله خود را برای ساختن یک کشور مدرن سوسیالیستی محقق کند و تا اواسط قرن به رویای چین مبنی بر جوان سازی ملی جامه عمل بپوشاند چرا که سال ۲۰۴۹ صدمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین به شمار می آید.

این طرح همچنین حاوی شاخص های متعددی نیز هست که یکی از آنها ریشه کن شدن فقر مطلق به شمار می آید. از دیگر اهداف این طرح، بالابردن سطح استاندارد زندگی در جهان عنوان شده است. اکنون این طرح در دهه دوم حیات خود باید بکوشد با وضعیت فعلی جهان بین الملل کنار آید.

به گزارش ایرنا، راه ابریشم نوین که از آن با عنوان «یک کمربند- یک جاده» نیز یاد می شود طرحی بزرگ است که بر اساس آن قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا با شبکه‌های تجاری ریلی، زمینی و دریایی با یکدیگر مرتبط می‌شوند. کشورهای اطراف این راه با همکاری چین در حال ساخت و اجرای طرح‌های زیربنایی مانند جاده و پل سازی، خطوط آهن و بنادر و توسعه خطوط ارتباطی و مخابراتی هستند.

به باور کارشناسان اجرایی شدن کامل این طرح، می تواند تغییرات شگرفی را در ساختار تجاری دنیا به وجود آورد لذا برخی از آن به عنوان پروژه قرن یاد کرده‌اند.

این طرح با اتصال بیش از ۶۵ کشور از سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا حدود ۶۵ درصد جمعیت جهان، سه چهارم منابع انرژی و بیش از ۴۰ تا ۶۰ درصد اقتصاد جهان را در بر می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha