هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در اساسنامه نهضت سوادآموزی/ رونمایی از طرح‌های جدید

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نهضت در اساسنامه جدید ۲ موضوع حضور و حمایت مردم و هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها را به طور جدی مدنظر دارد و در این راستا طرح‌هایی دارد که در اساسنامه این ظرفیت‌ها دیده می‌شود و به زودی از طرح‌ها رونمایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، وزارت آموزش و پرورش در ادامه بررسی جزییات برنامه هفتم مکلف شد اساسنامه نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران را مورد بازنگری قرار دهد. در این راستا، علیرضا عبدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره هدف از بازنگری اساسنامه نهضت سوادآموزی اظهار کرد: این سازمان اساسا برای گذر از وضعیت بی‌سوادی به با سوادی طراحی شده است و نگاه متعالی امام راحل (ره) با یک نگاه حرکت همگانی برای رشد و تعالی ایرانیان طراحی شده بود که آن مقطع در نهضت سوادآموزی به صورت عبور از بی‌سوادی مطلق به باسوادی تعریف شد.

وی افزود: اندیشه امام راحل (ره) رسیدن به یک استقلال فرهنگی است و نهضت خود یکی از راهبردهای این استقلال فرهنگی را می‌تواند متصور شود. پس اگر با این نگاه به نهضت بنگریم، طبیعی است که در هر مقطع زمانی برای رسیدن به استقلال فرهنگی باید ماموریت خاصی برای نهضت تعریف شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: بطور مثال در سال ۱۳۵۸ بزرگترین مسئله نهضت سوادآموزی کشور، بی‌سوادی مطلق بود، نزدیک به ۵۵ درصد ایرانیان در آن زمان بی‌سواد مطلق بودند. آن زمان سواد مصطلح، خواندن و نوشتن بود و با عبور از خواندن و نوشتن فصل جدیدی به روی هر انسانی باز می‌شد.

عبدی عنوان کرد: اما با گذر سال‌ها و ایجاد اقتضائات جدید، نیازهای تازه‌ای هم برای انسان عارض شده زیرا بشر عصر حاضر صرفا با خواندن و نوشتن نمی‌تواند مشکل خود را حل کند، بنابراین با نیازهای عصر جدید باید ماموریت جدیدی را برای این حرکت همگانی تعریف کنیم.

وی معتقد است: سواد در آن مقطع زمانی در حد مهارت خواندن و نوشتن تعریف شده اما سوادهای ضروری این مقطع زمانی و این فصل از حرکت انسان به سمت تعالی مشکلش با خواندن و نوشتن حل نمی‌شود. اگر بشر عصر حاضر و نیازهای او را بررسی کنیم، می‌بینیم که بسیاری از نیازهای او تولید شده که شاید در مقاطع زمانی که اساسنامه اولین نهضت در سال ۶۳ به تصویب رسید، آن نیازها نبوده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعریف‌های جدید از سواد لازم است که مطرح شود، گفت: سال ۸۶ رهبر معظم انقلاب یک انتظاری را از جریان سوادآموزی مطرح می‌کنند با این عنوان که از سوادآموزی ۲ انتظار «توسعه» و «تعمیق» سواد را دارند. توسعه سواد یعنی به سمتی برویم که کمترین تعداد بی‌سواد را داشته باشیم و خود را به نقطه‌ای برسانیم که هرکس که علاقه به آموزش و یادگیری و توانایی آن را داشته، از سواد بهره‌مند است.

وی عنوان کرد: همچنین برای موضوع تعمیق مورد انتظار رهبری، یعنی تلاش کنیم آن‌چیزی را که یاد می‌گیریم برای توانمندشدن و زندگی بهتر باشد. بنابراین با این ادبیات سواد خواندن و نوشتن باید تعابیر جدیدی را برای خود پیدا کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: تعمیق در مهارت‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، صرفا با خواندن و نوشتن هدف متعالی تعمیق اتفاق نمی‌افتد. در واقع برای اینکه این تعمیق را نهادینه کنیم، باید تعمیق سواد را به روز کنیم.

عبدی یادآورشد: در دنیا آخرین تعریف برای سواد این است که بتوانید در زندگی خود و اطرافیان تغییرات مثبت انجام دهید، همین تعریف باعث می‌شود که مولفه‌های مختلفی در حوزه سواد انجام شود بنابراین نهضت سوادآموزی باید علاوه بر ماموریت اولی خودش یعنی ریشه کنی بی‌سوادی پایه به سمت سواد و مهارت‌های جدید پیش رود تا افراد به صورت دائمی و مستمر در سیر رشد و تعالی قرار گیرند.

هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در اساسنامه نهضت سوادآموزی/ رونمایی از طرح‌های جدید


ریشه‌کنی بی‌سوادی نقطه هدف متعالی نهضت

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی در کشور وجود دارد یا خیر، توضیح داد: رسیدن به این نقطه هدف متعالی است و ما باید برای رسیدن به این هدف تمام تلاش خود را بکار می گیریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: نهضت برای خودش فرض می‌داند که حتی اگر یک نفر توانایی یادگیری داشته باشد، نهضت باید به سراغ آن برود و فرض کند که این یادگیری در او اتفاق می‌افتد، ظرفیت‌های زیادی هم در کشور با وجود دولت مردمی در حوزه مردم فعال شده است.

عبدی یادآورشد: حضور و حمایت مردم در اساسنامه جدید نهضت مورد توجه است، یعنی مردم خودشان براساس نگاه امام راحل (ره) پای کار بیایند و دوم همراهی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی کشور است که در این راستا، برای حضور مردم، نیاز به فرهنگ‌سازی، تبلیغ و حرکت همگانی با ابزارهای جدید است که در اساسنامه هم خواهد آمد.

وی درباره چگونگی همراهی دستگاه‌های اجرایی گفت: سال ۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای مبنی بر اینکه نهضت سوادآموزی باید از تصدی‌گری به سمت تنظیم‌گری حرکت کند، را تصویب کرد، یعنی ما در کشور خودمان برای موضوعات مختلف، دستگاه‌های بسیاری داریم که مجری هستند و تکلیف و ماموریت دارند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: تقریبا موضوع آموزش همگانی و تعمیق سواد برای یک زندگی بهتر در سرفصل بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به عنوان ماموریت است، مشکل جدی این است که هدف‌گذاری دقیق و متمرکزی اتفاق نمی‌افتد و به صورت هم‌افزا و همگرا نقطه کانونی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و شلیک کوری در حوزه آموزش همگانی در کشور صورت می‌گیرد.

عبدی یادآورشد: هر دستگاه با توجه به نیاز و مسائل خود در حوزه آموزش ورود یابد و گاهی هم خارج از مسیر هزینه‌هایی انجام می‌شود که باید در یک جریان شورایی به صورت یکپارچه تصمیم واحدی گرفته شود و هدایت یکسانی صورت گیرد، می‌توان گفت که امسال در موضوع سواد رسانه‌ای همه دستگاه‌ها دست به دست هم دادند و ۵۰ یا ۶۰ درصد ایرانیان بزرگسال به سمت یادگیری و حل مسائل خود حرکت کردند.

وی افزود: دستگاه‌ها هم وسط بیایند و نقش نهضت هم در اینجا از تصدی‌گری آموزش صرف به سمت تنظیم‌گری حرکت می‌کند و از ظرفیت‌های مختلف دستگاه‌ها برای آموزش همگانی بهره‌مند می‌شود.

به گزارش ایرنا، در نشست علنی یکشنبه ۲۸ آبان مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با بندهای الحاقی ۳ ماده ۹۱ و بند الحاقی ۲ ماده ۱۰۳ موافقت کردند.

در بند الحاقی۳ ماده ۹۱ آمده است: وزارت آموزش و پرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۳ /۳ ۱۳۶۳ را با هدف ریشه کنی کامل بی سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد و در جهت ارتقای سواد عمومی جامعه مبتنی بر مفاهیم جدید و آموزش مستمر همگانی مورد بازنگری قرار داده و ظرف مدت ۶ ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، اقدام قانونی لازم را انجام دهد .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha