بهره‌برداری از ۲ هزار هکتار کمربند سبز تهران تا پایان سال

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه تا پایان سال جاری پروژه های بزرگ و مهمی در راستای توسعه فضای سبز شهر تهران به بهره برداری خواهد رسید، از اجرای ۲هزار هکتار کمربند سبز تا پایان اسفندماه خبر داد.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، علی محمد مختاری روز شنبه در مورد طرح کمربند سبز تهران، اظهار کرد: ما امسال پروژه‌های بزرگی داریم که تا پایان اسفندماه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، از جمله اجرای ۲هزار هکتار کمربند سبز برای نخستین بار نسبت به سال‌های گذشته در ۱۵ اسفند ماه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دو پارک فرامنطقه‌ای بزرگ امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، افزود: عملیات ساخت فاز اول رود دره فرحزاد و فاز اول بوستان چهار باغ نیز پایان امسال به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران در رابطه با جزئیات پروژه رود دره فرحزاد گفت: فاز اول این پروژه به مساحت ۵۴ هکتار تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. مساحت کل پروژه حدود ۱۴۰ هکتار است، فاز نخست آن ۵۴ هکتار(حدفاصل پل آبشار تا پل خوش‌مرام) است.

طرح کمربند سبز جنوب تهران سال ۱۳۵۹ در دولت شهید رجایی به مساحت پنج هزار هکتار مصوب و عملیات اجرایی آن توسط سازمان بوستان ها از سال ۱۳۶۵ آغاز شد و در سال ۷۲ به اتمام رسید، پس از آن در سال ۱۳۷۶سازمان بوستان ها طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران به مساحت ۵۰ هزار هکتار را به کمیسیون زیر بنایی صنعت هیات دولت پیشنهاد کرد و پس از چند سال دفاع، این طرح در سال ۱۳۸۲ تصویب و در نهایت سال ۱۳۸۳ توسط وزارت کشور به شهرداری تهران ابلاغ شد، البته قبل از تصویب طرح، اراضی ملی توسط سازمان جنگل ها در اختیار سازمان بوستان ها برای توسعه کمربند سبز قرار گرفت.

شهرداری تهران (سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران) به عنوان مجری طرح کمربند سبز انتخاب و مقرر شد جهاد کشاورزی در مورد تحویل اراضی ملی به شهرداری اقدام کند و وزارت نیرو نیز آب مورد نیاز را تامین کند.

طرح جنوبی البرز یا کمربند سبز پایتخت در ۱۳۰ هزار هکتار مساحت در راستای جلوگیری از توسعه بی‌رویه ساخت و سازهای حومه شهر، ایجاد مناطر زیبا، تلطیف هوا و بهبود شرایط محیط زیست شهری از وردیج آغاز و تا لواسان گسترش می‌یابد این در حالیست که سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران طی سال جاری در مجموع نسبت به ایجاد هزار هکتار جنگل کاری در اراضی خجیر جنوبی، تلو، خاوری، رود دره ورداورد و کن و حاشیه بزرگراه خلیج فارس اقدام کرده است.

در اهمیت بهره برداری از هر هکتار کمربند سبز تهران همین بس که طبق تحقیقات انجام شده و اظهارات کارشناسان محیط زیست، یک درخت برگ دار سالم و بالغ در سه ماه از سال به قدری اکسیژن تولید می‌کند که برای مصرف سالیانه ۱۰ نفر کافیست.

از سوی دیگر گفته می‌شود هر هکتار جنگل که حدود ۱۰۰ اصله درخت در آن وجود دارد، ۷.۵ تا ۸.۵ تن دی اکسید کربن را طی سال جذب می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha