هفته شریف؛ هنجارشکنی در کیش، تغییر در تهران/اولین نشست سخنگوی وزارت علوم

تهران- ایرنا- مجموعه آموزش عالی آبان ماه را با اخبار نسبتا داغ به پایان رساند، هنجارشکنی در پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف با برخورد به موقع وزارت علوم، موضع این وزارتخانه را نسبت به رعایت دقیق شئونات اسلامی نشان داد. در ادامه برنامه‌های هفته منتهی به امروز جمعه، سخنگوی وزارت علوم هم در اولین نشست خود به سوالات چالشی خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عصر جمعه گذشته (۲۶ آبان) بود که تصاویری در فضای مجازی از مراسم دانش‌آموختگی شماری از دانشجویان پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد مبنی بر اینکه شئونات در این مراسم رعایت نشده است.

سخنگوی وزارت علوم و رییس حوزه وزارتی این وزارتخانه شامگاه جمعه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و اعلام کرد که وزیر علوم قول پیگیری این موضوع و بررسی در مورد مسببان آن را طی ۲۴ ساعت آینده داده است.

دانشگاه صنعتی شریف نیز صبح شنبه در اطلاعیه‌ای موضوع را توضیح و اطلاع داد: مراسم دانش‌آموختگی ۸۱ نفر از دانشجویان پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش، پنجشنبه (۲۵ آبان ۱۴۰۲)، برگزار شد. متأسفانه، در بخش پایانی مراسم، هنگام اهدای جوایز و گرفتن عکس دسته‌جمعی، مواردی از عدم رعایت شئونات و قوانین مشاهده شد که در شأن خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف نبود و منجر به امتناع رییس و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه از مشارکت در اهدای بخشی از جوایز و ترک سالن همایش از سوی رییس دانشگاه شد.

دانشگاه صنعتی شریف، ضمن محکوم‌کردن ناهنجاری اتفاق‌ افتاده در آن مراسم و عذرخواهی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و همه دلسوزان جمهوری اسلامی ایران، اهتمام مسئولان دانشگاه به برخورد جدی با مسببان این رخداد و افرادی که در این زمینه قصور یا تقصیری داشته‌اند در اسرع وقت را اعلام کرد.

خبری در این مورد اینجا بخوانید.

همین روز بود که رییس پردیس بین المللی کیش دانشگاه صنعتی شریف استعفا داد و در ادامه رسول جلیلی رییس وقت دانشگاه صنعتی شریف، رضا یوسفی عضو هیات‌علمی مرکز آموزش مهارت‌های مهندسی دانشگاه را به عنوان سرپرست جدید این پردیس منصوب کرد. سخنگوی وزارت علوم باردیگر هم از ادامه بررسی‌ها خبر داد و نوشت «بررسی برای روشن شدن همه ابعاد موضوع و برخورد قانونی با همه متخلفان ادامه دارد».

هفته شریف؛ هنجارشکنی در کیش، تغییر در تهران/اولین نشست سخنگوی وزارت علوم

در نهایت روز سه‌شنبه و تنها پنج روز بعد از این ماجرا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی سیدعباس موسوی را به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی شریف منصوب کرد.

جلیلی هم در پیامی خطاب به سرپرست جدید این دانشگاه این مسئولیت را تبریک گفت و نوشت: خدمت صادقانه به کشور از اصول اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. به شما همکار عزیز، توانا و پرتلاش برای قبول این مسئولیت خطیر تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم با حضور شما برادر گرامی، در رأس برترین دانشگاه کشور، گامی بزرگ در جهت رشد و شکوفایی کشور عزیزمان برداشته و با تزریق روحیه امید و امیدآفرینی در میان اعضای خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف، اهداف بلند این دانشگاه پُرافتخار محقق شود.

هفته شریف؛ هنجارشکنی در کیش، تغییر در تهران/ اولین نشست سخنگوی وزرات علوم

اولین نشست خبری سخنگو

سخنگوی وزارت علوم و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، روز چهارشنبه (اول آذر) در اولین نشست خبری با خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

وی در مورد انتصاب روسای دانشگاه‌ها، توضیح داد: تضمینی برای ماندن روسای دانشگاه‌ها در جایگاه خود نیست. در خصوص روسای دانشگاه‌ها در این دوره تغییراتی انجام شد که طبیعی است و دولت بعد هم خواهد داشت. مردم باید جلوه بیرونی رأیی را که می دهند، ببینند.

علی شمسی‌پور افزود: در مجموعه انتصابات نقش نظارتی داریم. کمیته انتصابات جایگاه قانونی در ساختار ندارد و فعالیت روسای دانشگاه را رصد می‌کنند. مجموعه حراست و بازرسان و معاونت نظارت و ارزشیابی را هم داریم، معاونت‌ها نیز هر دانشگاهی را از منظر خود رصد می‌کنند و در نهایت پس از جمع‌بندی ها، وزیر علوم بر اساس گزارش‌ها در مورد جابه‌جایی‌ها تصمیم می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از هشت دانشگاه تهران که وزیر علوم منصوب کرده است، رییس دانشگاه الزهرا (س) پس از حدود یک سال، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی پس از یک سال و نیم، رییس دانشگاه صنعتی شریف پس از ۲ سال و رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم پس از ۲ سال تغییر کردند. تضمینی وجود ندارد که هر کسی تا آخر در مسئولیت بمانند.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم یادآور شد: گاهی هم برخی روسا استعفا می‌دهند. پس برخی تغییرات، ناشی از استعفای خود فرد است یا اینکه نتوانسته از نظر مدیریتی رضایت لازم را جلب کند. به کلی ثبات خوبی در مدیریت وجود دارد و روسا می‌دانند اگر چهارچوب‌ها را رعایت نکنند، تغییر می‌کنند.

قواعد پوشش باید رعایت شود

سخنگوی وزارت علوم در پاسخ به پرسش دیگری در مورد پوشش و حجاب در دانشگاه ها و ارسال الگو یا ابلاغ جدید در این خصوص توضیح داد: در همه دنیا قواعد وجود دارد. شاید متناسب با فرهنگ و تاریخ و آیین ما تفاوت‌هایی با جای دیگر داشته باشیم و چهارچوب‌هایی برای ما وجود دارد و بدون چهارچوب هیچ جایی نمی‌توان فضا را مدیریت کرد.

شمسی‌پور تاکید کرد: در دانشگاه نیز این چهارچوب‌ها وجود دارد. برخی خواستند به سمت طراحی یونیفرم و لباس واحد برای دانشگاه بروند که درست نیست.

وی به قواعد آموزشی و پژوهشی و ضرورت اجرای ان اشاره و تصریح کرد: مسائل فرهنگی نیز چهارچوب و مقررات خود را دارد و استاد و دانشجو این قواعد را رعایت می کنند. اما شکل اعمال قانون، ممکن است با سلیقه بهتری عمل شود. چهارچوب‌های پوشش اساتید و دانشجویان کاملا معلوم است. اکنون وضعیت حجاب در تمام دانشگاه‌های کشور خوب است. وضع حجاب در دانشگاه‌های شهرستان ها بهتر است.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم عنوان کرد: چهارچوب‌های حجاب و پوشش در دانشگاه را داشتیم و دستور جدیدی به دانشگاه‌ها ارسال نشده است. مصوبه حجاب در دانشگاه‌ها مربوط به دولت هفتم و هشتم است که شخص رییس جمهور وقت ابلاغ کرده بودند و مصوبه خوبی است.

گزارش کامل نشست را اینجا بخوانید.

هفته شریف؛ هنجارشکنی در کیش، تغییر در تهران/ اولین نشست سخنگوی وزرات علوم

دانشگاه بهترین عرصه برای سرمایه‌گذاری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش ۳۰ هزار نفری بسیج اساتید کشور بهترین عرصه برای سرمایه‌گذاری را دانشگاه دانست و گفت: مسئولانی که وزارتخانه‌های متولی آموزش و پژوهش را مصرفی می‌دانند و فکر می‌کنند هزینه‌هایی که در آنجا می‌شود، نشان از مصرفی بودن آن وزارتخانه‌ها است، سخت در اشتباه هستند. یک مسئول عاقل باید بداند که بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری حال و آینده کشور دانشگاه است.

محمدعلی زلفی‌گل اظهار داشت: مسئولان کشور باید بدانند بهترین عرصه برای سرمایه‌گذاری، دانشگاه است. دانشگاهیان مطمئن‌ترین افراد جامعه هستند که می‌توانند با علم و دانش خود اقتدار ملی را افزایش دهند، چرا که علم و فناوری اقتدارآفرین است.

وی ادامه داد: بسیجی فردی است که همه رفتار و گفتارش برای دوام و قوام نظام مقدس حمهوری اسلامی ایران مفید باشد با این تعریف همه هم‌میهنان ما در هر جایی از این کره خاکی که با رفتار و گفتارشان بر دوام و قوام نظام مقدس حمهوری اسلامی ایران بیافزایند بسیجی هستند. امیدواریم خدا به ما این توفیق را بدهد که گفتار و رفتار و کردارمان در مسیر و خواست شهدای عزیزمان باشد.

وزیر علوم افزود: بنده اعتقاد دارم کسی که موفقیتی از جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف را شنید و خوشحال شد، خودی است.

زلفی گل همچنین گفت: یکی از سیاستمداران آمریکایی پایگاه‌هایی در اطراف نقشه ایران کشیده و بیان کرده بود که چرا کشورتان را نزدیک پایگاه‌های ما ساختید، من می‌خواهم به آن فرد بگویم که شما خبر ندارید پایگاه‌های شما در اسارت ما است.

انتشار مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی تشویق شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این هفته در شورای راهبری موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معاونت پژوهشی وزارت علوم با همکاری صاحبنظران دانشگاهی، راهکارهای تشویقی افزایش مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی را تدوین کند.

محمدعلی زلفی‌گل، این موسسه را مغز و قلب علم و فناوری ایران و جهان اسلام دانست و تاکید کرد: هر چقدر از این موسسه حمایت کنیم، کم است و جا برای حمایت بیشتر دارد.

وی در این نشست بر بررسی کارشناسی و تخصصی آثار و پیامدهای استفاده از هوش مصنوعی در مقالات علمی توسط موسسه پایش علوم و فناوری تاکید کرد و از مدیران این موسسه خواست در مجامع و گردهمایی‌های آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) حضور موثر داشته باشند.

هفته شریف؛ هنجارشکنی در کیش، تغییر در تهران/ اولین نشست سخنگوی وزرات علوم

حمایت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سامانه «نان»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست، گفت: اگر موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام فقط ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات را برعهده داشته باشد مجلات ما رشد نمی‌کنند. راه اندازی سامانه نان یک ضرورت بود و برای تکمیل فعالیت آن پیشنهاد می‌کنم برای سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان ها نیز امکان طرح نیاز در سامانه ایجاد شود. امکان نیازهای کشور به صورت موضوعی مانند موضوع مسائل خانواده و آسیب‌های اجتماعی جامعه نیز در سامانه نان ایجاد شود.

عبدالحسین خسروپناه گفت: به مقالات علمی اثر بخش که برای پاسخ به نیاز دستگاه‌های اجرایی در سامانه نان منتشر می شود و نیاز دستگاه را برطرف می کند امتیاز بیشتری داده شود.

وی با یادآوری اینکه در ۱۰ سال اخیر ۷۰ کرسی نظریه پردازی و نوآوری و هفت کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است، یادآور شد: بهتر است کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی نیز در زیر مجموعه سامانه نان قرار بگیرد. رئیس موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام نیز گزارشی از روند فعالیت این موسسه ارائه داد.

پیمان شانگهای و بریکس ظرفیتی بزرگ در همکاری‌های علمی بین‌المللی

دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم طی هفته گذشته میزبان دومین اجلاس هم‌اندیشی توسعه همکاری با سازمان‌ها و مجامع علمی بین‌المللی با حضور مدیرکل توافق‌های بین‌المللی ریاست جمهوری و قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل بود.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این اجلاس گفت: پیمان های شانگهای و بریکس با توجه به عضویت دو قدرت بین‌المللی چین و روسیه، ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه نجوم، مواد، بلایای طبیعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر، زیست پزشکی و غیره دارند که می‌توانند به دانشگاه‌ها در این زمینه‌ها کمک کند.

علیرضا رهایی با طرح این پرسش که از ظرفیت طرح‌های بین المللی چگونه می‌توانیم برای حل مشکلات طرح‌های کلان ملی استفاده کنیم؟ اظهار داشت: این طرح‌ها می‌تواند در کنسرسیوم های دانشگاهی انجام شود. چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب رشد عالی در حوزه‌های مختلف آموزشی داشتیم، اما در کنار این فعالیت‌های آموزشی بعضی فعالیت‌های پژوهشی نیز در کشور شکل گرفت و به طور پراکنده در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی انجام شد.

وی افزود: البته هیچ یک از طرح‌های پژوهشی فوق، محوریت کلان نداشت تا اینکه حدود سال های ۹۰ اتفاق خوبی با عنوان گردهمایی دانشگاه ها و مراکز صنعتی در کشور افتاد. این گردهمایی باعث شد نیازهای کلان کشور شناسایی شود به طوری که نزدیک به چند صد عنوان بررسی و در نهایت ۴۳ طرح کلان ملی استخراج و تصویب شد.

گزارش‌هایی از سخنرانی‌های مدیر کل توافق‌های بین‌المللی ریاست‌جمهوری را اینجا و قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل را اینجا بخوانید.

تعریف ۸۵ پروژه تحولی‌راهبردی برای معاونت‌ها و ادارات کل ستاد وزارت علوم

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه گفت: ۸۵ پروژه تحولی-راهبردی برای معاونت‌ها، مراکز، سازمان‌ها و ادارات کل ستاد این وزارتخانه تعریف شده که به ‌زودی از سامانه رصد آن رونمایی می‌شود.

روح الله سهرابی افزود: پس از صرف چند صدنفر ساعت کار کارشناسی و بر اساس برنامه تحولی دولت در حوزه آموزش عالی، برنامه‌های تقدیمی وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی، اولویت های اعلام شده وزیر علوم، اعلام واحدهای ستادی و نظر خواهی از خبرگان، ۸۵ پروژه تحولی - راهبردی برای ستاد وزارت علوم تعریف شده است.

هفته شریف؛ هنجارشکنی در کیش، تغییر در تهران/ اولین نشست سخنگوی وزرات علوم

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از ۲۰ واحد تصمیم‌گیری راهبردی در ستاد وزارت علوم شامل معاونت‌ها، مراکز، سازمان‌های ستادی تابعه فعالیت می‌کنند، به طور میانگین برای هر واحد حدود چهار پروژه تعریف شده است.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی تاکید کرد: تعیین اولویت‌های راهبردی در مرحله نهایی است و به زودی با تایید وزیر علوم برای اجرا و پیگیری به فعالیت معاونت‌ها و واحدهای ستادی وزارت علوم ابلاغ می‌شود.

افزایش بورسیه صنعت در سال ۱۴۰۳

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در جلسه شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: تلاش داریم بورسیه صنعت را برای سال ۱۴۰۳ ارتقا دهیم و صنایع مختلف را درگیر کنیم تا از رتبه‌های برتر و استعداد درخشان پذیرش کنند.

زلفی‌گل اظهار داشت: بورسیه صنعت اتفاق خوب و تجربه بسیار موفقی است و نباید در اجرای آن دوگانگی وجود داشته باشد، باید با هماهنگی اداره کل بورس دانشجویان از هم اکنون برنامه‌ریزی صورت گیرد و با صنایع مختلف رایزنی شود.

وی افزود: هدف این است که نگاه نخبگان را تغییر دهیم که با آمدن به رشته‌های بورسیه، آینده شغلی دارند. به عنوان مسئول وظیفه داریم هر نخبه‌ای را که در هر زمینه‌ای استعداد دارد، حفظ کنیم و به او اطمینان دهیم که در همان استعداد خودش آینده شغلی خواهد داشت.

هفته شریف؛ هنجارشکنی در کیش، تغییر در تهران/ اولین نشست سخنگوی وزرات علوم

وزیر علوم درباره اجرای برنامه‌محوری در دانشگاه‌ها پیشنهاد کرد: دانشگاه‌هایی که یک درصد تولید علم را بر عهده دارند، شامل اجرای برنامه محوری باشد. همچنین هر مصوبه‌ای که در شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی مطرح می‌شود، باید پیوست مطالعاتی داشته باشد.

زلفی گل گفت: تلاش داریم بورسیه صنعت را برای سال ۱۴۰۳ ارتقا دهیم و صنایع مختلف را درگیر کنیم که از رتبه‌های برتر و استعداد درخشان پذیرش کنند. هدف آن است که دانشجویانی که بورس صنعت می‌شوند تابستان‌ها بروند در صنعت کارآموزی و کارورزی داشته باشند و پروژه کارشناسی‌ خود را در رابطه با همان نیاز خود بگذرانند. به عبارتی افرادی که بورس می‌شوند آموزش آنها با صنعت کاملاً هدفمند است. نگرانی بخشی از استعدادهای درخشان در مورد آینده شغلی از این طریق برطرف می‌شود.

نیاز به بودجه ۳ درصدی برای دستیابی به رتبه ۱۴ جهانی تولید علم

رییس مؤسسه استنادی ‌و پایش علم و فناوری جهان اسلام هم با بیان اینکه در برنامه هفتم دستیابی به رتبه ۱۴ جهانی تولید علم هدف‌گذاری شده است، گفت: بررسی‌ها نشان داده که دستیابی به این رتبه در وب آو ساینس، با یک و نیم تا دو برابر کردن بودجه و امکانات محقق ‌می‌شود ولی در اسکوپوس برای پشت‌سرگذاشتن برزیل و دستیابی به رتبه ۱۴ باید بودجه پژوهش ۳ برابر شود.

سیداحمد فاضل‌زاده در نشست علمی تخصصی با عنوان نقش دانشگاه‌ها در نظام حکمرانی و توسعه کشور؛ دوگانه مقاله‌محوری یا مساله‌محوری که در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برگزار شد، به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اینکه هدف اصلی مقالات باید حل مسائل کشور باشد، اشاره کرد و افزود: موقعی که با یک مسئله مواجه می‌شویم، دو منشأ باید داشته باشد که منشأ نیاز و دیگری حل مساله است. غیر از این ورود به صحنه، کار عبثی است. بنابراین در این دوگانه، اول باید مسئله‌محوری، بعد مقاله محوری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات شاخص است که در رقابت‌های بین‌المللی اهمیت دارد، گفت: زحماتی که در سال‌های اخیر برای افزایش تعداد مقالات کشیده شده است، جای تقدیر دارد. قبل انقلاب تعداد مقالات ثبت شده کشور کمتر از ۵۰۰ مقاله بود، ولی امروز صحبت از حدود ۸۰ هزار مقاله در سطح بین‌المللی است.

رییس مؤسسه استنادی ‌و پایش علم و فناوری جهان اسلام با بیان اینکه ما باید جایگاه علمی خود در دنیا را نیز حفظ کنیم، اظهار داشت: ما از نظر آثار علمی در پایگاه وب آو ساینس رتبه ۱۷ و در اسکوپوس رتبه ۱۵ را داریم. اگر به این موضوع بی‌توجه باشیم و با سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث تضعیف آن شویم، این جایگاه را از دست می‌دهیم.

فاضل‌زاده با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه که به‌زودی ابلاغ می‌شود، دستیابی به رتبه ۱۴ جهانی در انتشارات علمی هدف‌گذاری شده است؛ گفت: در حال حاضر در اسکوپوس که حدود ۲۰ درصد اسناد بیشتری را شامل می‌شود، ما موقعیت ۱۵ را داریم و در برنامه هفتم توسعه، هدف دستیابی به رتبه ۱۴ در اسکوپوس قرار داده شده است. ما به بررسی این موضوع پرداختیم که دستیابی به رتبه ۱۴ در اسکوپوس ساده‌تر است یا این‌که در وب آو ساینس از رتبه ۱۷ به ۱۴ برسیم. بررسی‌ها نشان داد ما در وب آو ساینس حدود ۵ هزار سند علمی عقب هستیم، ولی در اسکوپوس برزیل به تنهایی با ۲۰ هزار سند در مقابل ما قرار دارد.

تاکید مقیمی بر رعایت استانداردهای دانشگاه

رییس دانشگاه تهران هم در سومین نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه تهران در سال تحصیلی جدید گفت: رعایت کدهای اخلاق حرفه‌ای و استانداردهای در شأن دانشگاه، یک تمایل نیست؛ بلکه الزام است و این الزام باید با غیرت دینی پیگیری شود. در این خصوص، روش‌های نرم و تبلیغی و یادآوری و تذکر به افراد در اولویت قرار دارد.

سید محمد مقیمی در این نشست در ارزیابی فعالیت‌هایی که گروهی از خواهران کارشناس و دغدغه‌مند در حوزه ارتقای وضعیت رعایت کدهای رفتاری متناسب با شأن دانشگاه در دانشگاه تهران سامان داده‌اند، اظهار داشت: همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲، بهره‌برداری از ظرفیت تبلیغی گروهی از خواهران تحصیل‌کرده در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و رفتاری که برخی از آنها دارای تحصیلات حوزوی و به ظرایف امور تبلیغی نیز آشنا بودند، جهت نظارت و اهتمام نسبت به ارتقای وضعیت پوشش متناسب با قواعد شرعی و مقررات و استانداردهای دانشگاهی در سطح پردیس مرکزی و دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه در شهر تهران آغاز شد.

وی با ارزیابی مثبت از اثرگذاری این اقدام دانشگاه تهران در زمینه بهبود وضعیت فرهنگی و رعایت کدهای اخلاق حرفه‌ای در این دانشگاه تصریح کرد: اگر این فعالیت که در پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه تهران ساماندهی شده است، پیش‌بینی نشده بود، وضعیت رعایت استانداردها در زمینه پوشش دانشجویی تفاوت معناداری با وضع کنونی داشت.

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: نمی‌توانیم در مواجهه با مظاهر ناهنجاری به صورت سلیقه‌ای عمل کنیم؛ بلکه لازم است در عین جدیت بر اساس یک الگوی فرهنگی پیش برویم. انتظار می‌رود رؤسای دانشکده‌ها و پردیس‌ها و سایر واحدهای دانشگاهی نیز تمام هم و غم خود را برای حمایت از تلاشی که با رویکرد فرهنگی اجرا می‌شود، قرار دهند.

صحبت‌های کامل رییس‌ دانشگاه تهران را اینجا بخوانید.

اعلام جزییات بکارگیری دانشجویان دانشگاه آزاد برای تدریس دروس مهارتی

بخشنامه نحوه بکارگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای تدریس دروس مهارتی به عنوان مهارت‌یار از سوی رییس این دانشگاه ابلاغ شد.

محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه نحوه بکارگیری دانشجویان برای تدریس دروس مهارتی به عنوان مهارت‌یار در دانشگاه آزاد اسلامی را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها و واحدهای ویژه ابلاغ کرد.

این بخشنامه در راستای توجه به اهمیت مهارت آموزی در رشد اقتصادی کشور و تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های کلی اشتغال مبنی بر آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای روز بازار کار و ارتقای توان کارآفرینی و هم‌راستایی آموزش و مهارت برای تحقق اهداف قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی مصوب مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است.

شرایط و ضوابط کامل را اینجا بخوانید.

هفته شریف؛ هنجارشکنی در کیش، تغییر در تهران/ اولین نشست سخنگوی وزرات علوم

یک انتصاب در وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این هفته در حکمی حامد سروش را به عنوان سرپرست مرکز آموزش عالی محلات منصوب کرد. محمدعلی زلفی‌گل در این حکم انتصاب خطاب به سرپرست مرکز آموزش محلات آورده است: انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان تمام امکانات مادی و معنوی آن مرکز آموزش علی، از جمله ظرفیت عظیم خیرین و واقفین را جهت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های سند بالادستی به کار گیرید.

مجموعه آموزش عالی طی هفته گذشته همچنین میزبان برگزاری اولین همایش ملی مرجعیت علمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شماری از روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بود.

افزون بر این، آیین اختتامیه کنگره علامه طباطبائی در دانشگاه الزهرا همزمان با روز جهانی فلسفه (سه‌شنبه، ۳۰ آبان) و با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری در این دانشگاه برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha