ترس از چین دلیل سیاست درهای باز بایدن در قاره سیاه

تهران-ایرنا- روزنامه «یواس‌ای تودی» با ارایه تحلیلی نوشت: دولت جو بایدن بر خلاف رئیس جمهوری پیشین آمریکا، سیاست رابطه با کشورهای آفریقایی را گسترش داده ولی این سیاست بیشتر به دلیل هراس از نفوذ چین در کشورهای قاره سیاه و دیگر کشورهای جهان است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از این روزنامه آمریکایی، بر خلاف دونالد ترامپ، در دوران ریاست جمهوری بایدن سیاست‌ خارجی آمریکا تمرکز ویژه‌ای روی کشورهای آفریقایی داشته است که عمده دلیل آن جلوگیری از نفوذ چین در این قاره است.

دولت بایدن با این رویکرد، نگاه ویژه‌ای به آفریقا دارد و مثل ترامپ فکر نمی‌کند که اگر با کشورهای آفریقایی رابطه برقرار کند، مهاجران آفریقایی مشکل عمده این کشور خواهند شد.

بر اساس این گزارش، بایدن به دنبال فراتر از رویکرد نادیده انگاشته و گاه تقابل‌آمیز ترامپ است و به جای آن بر تعمیق روابط با قاره‌ سیاه به عنوان یک شریک ژئوپلتیکی تمرکز کرده که جمعیت آن به سرعت در حال رشد است. رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته نیز در جمع کشورهای آفریقایی در نشست واشنگتن گفت که چشم ما به آینده دوخته شده است.

مارک گرین، سفیر سابق آمریکا در تانزانیا و رئیس اندیشکده غیردولتی ویلسون اعتقاد دارد همه این صحبت‌های بایدن و سیاست درهای باز واشنگتن به روی کشورهای آفریقایی تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم جلوگیری از نفوذ چین در سراسر جهان است.

این گزارش یادآوری می کند: روز چهارشنبه روسای جمهوری آمریکا و چین برای دومین بار در زمان ریاست جمهوری بایدن ملاقات کردند. در این دیدار چهار ساعته که در حاشیه کنفرانس اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو انجام شد، دو طرف بر تعمیق روابط تجاری سیاسی تاکید کردند. پیش از این روابط سیاسی دو کشور به خاطر انفجار بالن اطلاعاتی چین بر فراز کشور آمریکا تیره شده بود.

بایدن در سخنان افتتاحیه خود به شی جینپینگ گفت که رهبران دو کشور باید اطمینان حاصل کنند که رقابت بین دو کشور به تعارض منافع منجر نشود. بایدن که به نوعی می‌خواست سهم کشورش را از رقابت در تجارت جهانی حفظ کند، گفت: ما باید فضای رقابت در تجارت را مدیریت کنیم و از تنش‌های احتمالی جلوگیری کنیم.

در مقابل شی پینگ رئیس جمهور چین گفت که کشورش در تمام این تنش‌ها مسیر رو به جلو را طی کرده است.

وی گفت: سیاره زمین به اندازه کافی بزرگ است که دو کشور موفق شوند و موفقیت یک کشور فرصتی برای دیگری است.

صحبت‌های بایدن در واقع حاکی از این واقعیت بود که چین، رقیب اقتصادی و نظامی ایالات متحده، در دو دهه گذشته به دستاوردهای قابل توجهی در آفریقا دست یافته و زنگ خطر را در کاخ سفید و سایر متحدان اروپایی‌اش که از نفوذ فزاینده پکن در جهان هراس دارند، به صدا درآورده است.

در حال حاضر چین بزرگترین منبع سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آفریقا است که موجب ایجاد صدها هزار شغل در این کشورها شده است؛ به طوری که طبق آمارها ۲ برابر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آمریکا در قاره آفریقا سرمایه دارد.

علاوه بر این، چینی‌ها برای ایجاد یک پایگاه نظامی در سواحل غربی آفریقا تلاش می‌کنند که این مورد به خصوص نگرانی زیادی در بین مقامات آمریکایی ایجاد کرده است.

بایدن گفته است که امسال قصد دارد به آفریقا سفر کند، ولی هنوز کاخ سفید برنامه رسمی برای این سفر اعلام نکرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha