۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 2176
کد خبر: 83422332
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 مواضع نژاد پرستانه ترامپ نفوذ آمریکا در آفریقا را  کاهش داده است

تهران-ایرنا- بخش عربی شبکه بی بی سی در گزارشی نوشت : سیاست ها و مواضع نژادپرستانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باعث شده تا نفوذ این کشور در قاره آفریقا کاهش یابد و رقبای آن همانند چین ، هند و روسیه  از واشنگتن در حالی پیشی بگیرند که سفارت این کشور در برخی کشورهای مهم آفریقایی بدون سفیر مانده است .

بخش عربی شبکه تلویزیون بی بی سی گزارش داد که آمریکا نفوذ خود در قاره آفریقا را از دست داده است و این در حالی است که دیپلمات ها آمریکایی در قاره سیاه خواستار تغییر این وضع و بازگشت نفوذ آمریکا در این قاره هستند.

"تیبور ناگی" معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور آفریقا اخیرا به بی بی سی گفته که مدت ها است که سرمایه گذاران به فکر سرمایه گذاری در آفریقا افتاده اند درحالی که اکنون تنها چینی ها در آن حضور دارند اما وضعیت کنونی باید تغییر کند و نفوذ آمریکا در این قاره بازگردانده شود.

 طبق این گزارش نفوذ و گسترش تجارت چین در قاره آفریقا باعث کم رنگ شدن ستاره آمریکا در دهه گذشته در این قاره شده درحالی که در سال ۲۰۱۸ حجم تجارت پکن در این قاره سه برابر پیش از آن بود.

این درحالی است که برخی پست های دیپلماتیک آمریکا در پایتخت های آفریقایی از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید خالی مانده است.

ناگی در جولای ۲۰۱۸ در منصب خود بعنوان معاون وزارت خارجه آمریکا در امور قاره آفریقا تعیین شد درحالی که این پست پیش از آن مدت ها خالی بود.

رئیس جمهوری آمریکا برخی سفرا را برای کشورهای جنوب آفریقا مانند نیجریه معرفی کرد که همچنان منتظر موافقت مجلس سنای آمریکا هستند اما این پست در کشورهایی مانند چاد و تانزانیا همچنان بلاتکلیف است.

در گزارش بی بی سی آمده است در مقابل، تحلیلگران چین متفاوت از آمریکا می اندیشند و مسئولان بلند پایه خود را به کشورهای آفریقایی فرستاده اند.

لینا عبدالله کارشناس روابط چین و آفریقا در دانشگاه ویک فورست در این باره گفت: چین مسئولان بلند پایه بسیاری در جنوب آفریقا دارد که نشان دهنده آن است که این قاره برای پکن مهم است.

علاوه بر چین، ترکیه و هند نیز برای گسترش نفوذ خود و حضور دیپلماتیک در قاره آفریقا تلاش می کنند. هند اخیرا با برنامه ای برای افتتاح ۱۸ سفارت جدید در قاره آفریقا موافقت کرده است.

زبان غیر دیپلماتیک ترامپ

طبق گزارش بی بی سی، اظهارات مسئولان عالی رتبه آمریکا از جمله ترامپ درباره کشورهای آفریقایی در روابط آمریکا با کشورهای آفریقایی تاثیر گذاشته است چرا که برخی از این اظهارات بسیار توهین آمیز بوده است. ترامپ کشورهای آفریقایی را "چاه توالت " خطاب کرد.

"رابین  بریگتی" سفیر سابق آمریکا در اتحادیه آفریقا در زمان باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا می گوید: نمی توان اظهارات ترامپ را نادیده گرفت. او آفریقایی ها را با بدترین اوصاف توصیف می کند. آمریکا بزرگترین منبع سرمایه گذاری در قاره آفریقا بود اما این میزان کاهش یافته است.

چین در سال ۲۰۱۸ از افزایش سرمایه گذاری خود به میزان ۶۰ میلیارد دلار در این قاره خبر داد که شامل سرمایه گذاری در بخش زیر ساخت ها به عنوان بخشی از طرح این کشور برای راه اندازی کمربند اقتصادی و جاده ابریشم برای ایجاد راههای تجاری جهانی است.  

بسیاری معتقدند که کم رنگ شدن تجارت میان آمریکا و کشورهای آفریقایی به دلیل اهتمام روز افزون به این کشورها نه تنها از  سوی چین بلکه از طرف روسیه و ترکیه است و کشورهای جهان در دهه گذشته بسیار در حال رقابت  برسر این قاره هستند.

رشد اقتصادی چین در این قاره بی شک در آینده سطح تجارت و سرمایه گذاری در آفریقا تأثیر خواهد گذاشت و باتوجه به این رقابت همه جهان برای نفوذ تجاری و اقتصادی در کشورهای آفریقایی، آمریکا نیز مجبور است باردیگر به روابط با قاره آفریقا توجه کند اگر قصد داشته باشد که در این زمینه با اقتصادهای نو ظهور همکاری کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha