معرفی کتاب مردمی شده است

کرمان - ایرنا - مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در گذشته ترویج و تبلیغ کتاب حلقه مفقوده نشر بود اما امروز کتاب توسط خود مردم معرفی می‌شود و وزارتخانه نیز به برگزاری این جوایز اهتمام دارد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی مرادیان روز یکشنبه در مراسم بیست و دومین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان ضمن اشاره به جایگاه مناسب کتاب در فرهنگ ایرانیان بیان کرد: در دنیا جایی سراغ ندارم که به اندازه ایران به بخش کتاب توجه و اهتمام داشته باشند و رویدادهای کتاب در ایران در دنیا بی‌نظیر است.

وی افزود: نمونه این جایگاه اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب در نقاط مختلف کشور و تهران داریم که بیشترین مراجعه کننده و فروش کتاب را دارد و کشورهای خارجی هم بر این ادعا صحه گذاشتند.

مرادیان ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران امسال حدود ۶ میلیون مراجعه کننده داشت که سه میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه کتاب به ارزش چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به فروش رسید، ضمن اینکه مراجعه کنندگان تا ۹۴ ساله نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بر اساس آمار سرانه کتاب در کشور ۳۸ دقیقه است که به لحاظ قرائت و مطالعه کتاب در رتبه اول دنیا قرار داریم و و رفتار مردم نیز نشان از توجه ارکان کشور به کتاب است.
وی در ادامه با اشاره به سهم مطلوب استان کرمان در حوزه کتاب و کتابخوانی بیان کرد: طی ۲ سال اخیر در استان کرمان یک هزار و ۳۵۵ عنوان کتاب تولید شده و استاندارد کرمانی ها در تیراژ ۴۰ درصد بیشتر از استاندارد کشور است که نشان از پویایی و جوشش قلم اهالی این دیار دارد.

مرادیان تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته یک میلیون و ۲۲۲ هزار نسخه کتاب توسط ناشران کتاب کرمانی تولید شده که این استان در زمینه تولید کتاب چندین برابر نسبت به دوره پهلوی رشد داشته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال ۶ هزار و ۶۹۰ نفر از خریداران بخش مجازی کتاب نمایشگاه کتاب تهران از حوزه جغرافیای استان کرمان بودند که ۵۷ هزار جلد کتاب در قالب ۷۰ میلیارد ریال خرید کردند؛ این آمار در قالب چهار درصد خرید مجازی از این نمایشگاه کتاب تهران ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: سهم حضور فیزیکی خرید کتاب توسط مردم استان کرمان ۱۴۰ میلیارد ریال بوده که ۱۷ درصد خرید حضوری و فیزیکی کل کشور را شامل می شود.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه روستاهای کرمان در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی تلاش دارند، از مسئولان می خواهیم ۱۰ نقطه محروم روستایی استان به لحاظ زیرساختی را معرفی کنند تا در وزارتخانه بتوانیم حواله های کتاب را تهیه و تقدیم مردم آن مناطق کنیم.

مرادیان همچنین با اشاره به اینکه کام ما به خاطر قضایای فلسطین و کشتار مظلومانه مردم غزه تلخ است گفت: ایران جزو پیشروترین تشکل های حوزه تالیف کتاب در مباحث فلسطین در دنیاست و در این راستا در حوزه حمایت از مردم بی دفاع فلسطین قلم زده می شود.

وی تاکید کرد: مولفان و ناشران استان کرمان در این دغدغه مندی شرکت کنند و دست به خلق آثار استکبارستیزی بزنند که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مورد حمایت واقع خواهند شد.
رشد ۳۵ درصدی شاخص های کتابخوانی کرمان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این آیین گفت: بسیاری از یادداشت هایی که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در کتاب ها برای ما به یادگار گذاشته نتیجه مطالعه کتاب های مختلف در هنگام سفرهایش است، لذا این را می رساند که مطالعه کتاب در هر زمان امکان پذیر است و انسان می تواند از وقت خود نهایت استفاده را در مطالعه کتاب و کسب علم و دانش داشته باشد.

محسن روحی افزود: شهرستان رابُر از توابع استان کرمان امسال به عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران معرفی شد و در حال برنامه ریزی هستیم که رفسنجان و سیرجان را در سال آینده به عنوان ۲ شهرستان نامزد پایتخت کتاب ایران معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: امسال روستای نصرت آباد سیرجان را به عنوان دوستدار کتاب از استان کرمان معرفی کردیم، همچنین به زودی نمایشگاه کتاب هم در سرچشمه رفسنجان برگزار خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان خاطرنشان کرد: در کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمان ۳۰۰ کتابخانه داریم و کار ترویج فرهنگ مطالعه را در دستور کار دارند؛ برای معرفی کتاب شنبه های کتاب را داریم که تاکنون ۱۳۰ شنبه در کرمان کتاب های فاخر و مفید معرفی شده است.

روحی با اشاره به رشد ۳۵ درصدی شاخص های مربوط به کتاب و کتابخوانی در استان کرمان افزود: کرمان هر ساله در جشنواره کتاب رضوی شرکت می کند که در این راستا ۸۰ هزار نفر سال گذشته شرکت داشتند و همچنین در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در طرح نذر حاج قاسم تاکنون بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب مردم استان کرمان به کتابخانه ها در این طرح اهدا شده است.

معرفی کتاب مردمی شده است

بیست و دومین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان با حضورجمعی از مسئولان و اهالی دوستدار کتاب در محل سالن سینما آزادی شهر سرچشمه برگزار و از یک هزار و ۵۴۲ کتاب رسیده به دبیرخانه این رویداد ۳۸ کتاب به عنوان اثرهای برگزیده معرفی شد و از مولفان آنها نیز تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم همچنین از مهرداد نصرتی، حسین آقاملایی، معصومه راسخ و حسین محققی به دلیل فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی و داود نوایی نیز به پاس تنوع و تکثر آثار ترجمه تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha