۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۹:۰۸
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85292596
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اشتغال از مسیر مهارت آموزی می‌گذرد

زنجان - ایرنا - بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان ۴۵ درصد از مهارت آموزان این سازمان به طور مستقیم وارد بازار کار می‌شوند.

به گزارش ایرنا، در جهان فراصنعتی امروز توسعه به معنی عام بدون توجه به آموزشهای فنی و حرفه‌ای مفهوم نخواهد داشت؛ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انجام فعالیتهایی است که می‌تواند فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده کند یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد.

این آموزش‌ها کسب مهارت‌ها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانش‌های خاص مربوط به شغل و در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه می دهد.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی از ادغام سه نهاد آموزشی در سال ۱۳۵۹ و به منظور ارائه آموزشهای فنی و حرفه‌ای تشکیل شده است.

این سازمان در واقع مهمترین کانون مهارتی و کاربردی کشور است و به دلیل رسالت قانونی خود در ساختار نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

با توجه به اینکه یکی از دلایل بیکاری در کشور فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است از همین رو سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی مرتبط را برای افراد جویای شغل ارائه می‌دهد.

از آنجایی که موضوع بیکاری یکی از مهمترین مسائل و مشکلات جهان است و در کشورهای در حال توسعه با توجه به عدم توازن ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سهم بیشتری را بر توسعه دارد و با توجه به اینکه یکی از دلایل بیکاری در کشور فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است از همین رو سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی مرتبط را برای افراد جویای شغل ارائه می‌دهد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان درباره فعالیت‌های این اداره کل در بحث مهارت آموزی با خبرنگار ایرنا گفت و گو کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایرنا. سالانه چند عنوان دوره آموزشی توسط فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود؟

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان: عناوین دوره‌ها ممکن است به تناسب نیاز مهارت آموزان و همچنین شرایطی که آموزشگاه‌ها دارند؛ متفاوت باشد؛ اما تقریبا هر رشته بازار محوری که وجود داشته باشد، فنی و حرفه‌ای دوره آموزشی آن را برگزار می‌کند.

ایرنا. دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای کاملا مهارتی هستند؟

بله همینطور است؛ اصلا همانطور که از عنوان مشخص است این سازمان صرفا برای دوره‌های آموزشی مهارتی است که جوانان و نوجوانان تحصیل کرده مشکل اشتغال و مهارت فنی نداشته باشند.

البته این را اضافه کنم که دوره‌های فنی و حرفه‌ای فقط مختص جوانان و نوجوانان نیست و ما از هر قشری برای این دوره‌ها متقاضی داریم.

اشتغال از مسیر مهارت آموزی می‌گذرد

ایرنا. چند مورد از گروه‌های هدف دوره‌های آموزشی را نام ببرید؟

زنان سرپرست خانوار، زندانیان، سربازان، کارگران، افراد مشمول بیمه بیکاری، کودکان کار، ساکنین سکونت گاه های غیررسمی، دانشجویان، دانش‌آموزان، روستاییان و عشایر از جمله گروه‌هایی هستند که تحت آموزش قرار می‌گیرند.

ایرنا. دوره‌های آموزشی بلند مدت است یا کوتاه مدت؟

این موضوع نسبی است، یعنی بستگی به عنوان دوره دارد؛ برخی از مهارت‌ها را در کوتاه مدت می‌توان آموخت؛ پس دوره‌ها در این بخش کوتاه مدت برگزار می‌شود؛ اما برخی مهارت‌ها نیازمند تمرین و استمرار بیشتری است؛ پس نیاز است که دوره‌های آموزشی آن بلند مدت برگزار شود.

ایرنا. در حال حاضر چند آموزشگاه با فنی و حرفه‌ای در برگزاری این دوره‌ها همکاری دارند؟

در کل استان ۲۳۰ آموزشگاه با مشارکت بخش خصوص در این حوزه فعالیت دارند و ۱۴ مرکز آموزش فنی و حرفه ای نیز در استان فعال هستند در کل استان ۲۳۰ آموزشگاه با مشارکت بخش خصوصی فعالیت دارند و ۱۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در استان فعال است.

که بر اساس برآوردهای صورت گرفته از اول سال به ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه شده است.

ایرنا. با توجه به تخصصی بودن دوره‌های آموزشی مهارتی فکر می کنید چند درصد از این دوره‌ها منجر به اشتغال می‌شود؟

شاید این آمار متغیر باشد؛ اما به صورت متوسط ۴۵ درصد از افراد شرکت کننده در این دوره‌ها به صورت مستقیم وارد بازار کار می‌شوند.

در واقع هدف از ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مهارت آموزی است و این دوره‌ها به نحوی برگزار می‌شود که در نهایت منجر به اشتغالزایی برای افراد شود.
طبق آمارها؛ ۷۵ درصد آموزش‌ها بر اساس استاندارد عملی و ۲۵ درصد تئوری یا همان عمومی بوده و هدف از سنجش صلاحیت بنگاه‌های اقتصادی ارتقای مهارت‌های شغلی در استان است.

اشتغال از مسیر مهارت آموزی می‌گذرد

ایرنا. دوره‌ها برای زنان و مردان متقاضی به صورت مجزا برگزار می‌شود؟

ما زیاد قائل به تفکیک جنسیتی در برگزاری دوره‌ها نیستیم برخی از بانوان علاقه زیادی به کار در رشته‌های فنی دارند که ما این امکان را برای این افراد نیز فراهم کرده‌ایم.

یعنی یک سری رشته‌ها مثل جوشکاری یا تراشکاری مهارت آموز خانم هم دارد؛ یا مثلا در بحث چوب کارآموزان خانم مستعد زیادی داشتیم که موفق هم شدند.

رشته‌های برق، الکترونیک، رباتیک، جوشکاری، مکانیک خودرو، کامپیوتر و برق خودرو، صنایع دستی، قلم زنی، صنایع مس، الماس تراشی، طلا و جواهر سازی، دوره‌های تخصصی امنیت شبکه و آینه کاری از جمله دوره‌های پرطرفدار برای برگزاری دوره هاست.

ایرنا. پرطرفدارترین رشته‌های آموزشی در آموزشگاه‌ها چیست؟

رشته‌های برق، الکترونیک، رباتیک، جوشکاری، مکانیک خودرو، کامپیوتر و برق خودرو، صنایع دستی، قلم زنی، صنایع مس، الماس تراشی، طلا و جواهر سازی، دوره‌های تخصصی امنیت شبکه و آینه کاری از جمله دوره‌های پرطرفدار برای برگزاری دوره هاست.

البته از بین کل رشته‌های آموزشی رشته‌های مربوط به زیبایی از طرفداران زیادی بین بانوان برخوردار است وعلاقه مندان پس از شرکت در دوره ها و کلاس های آموزشی سازمان فنی حرفه ای می توانند گواهینامه رشته مورد نظر خود را دریافت کنند.

ایرنا. به دنبال افزایش رشته‌های مهارتی هم هستید؟

ما بر اساس نیاز روز جامعه حرکت می‌کنیم؛ یعنی اگر رشته‌ای مورد نیاز باشد قطعا آن را به لیست اضافه می‌کنیم؛ اما نکته مهمتر این است که حتی اگر مهارت آموزان پس از دوره مشغول به کار هم نشوند؛ مهارت آموزی به آنها اعتماد به نفس می‌دهد.

با توجه به شرایط اقتصادی و تاکید بر ضرورت توجه به مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک، یادگیری یک حرفه و مهارت، علاوه بر اینکه در زندگی روزمره به کار می‌آید، می‌تواند در صورت مطلوب نبودن شرایط اقتصادی خانواده، با تکیه بر دانش و توانایی منبع درآمد به ویژه برای بانوان باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha