۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبر: 85290724
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکایت از بایدن به اتهام قصور در جلوگیری از نسل‌کشی در غزه

تهران- ایرنا- روزنامه انگلیسی گاردین از شکایت یک گروه حامی آزادی‌های مدنی در نیویورک از جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا به دلیل کوتاهی در اجرای وظیفه‌ ملی و قوانین بین‌المللی برای جلوگیری از ارتکاب نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی با اشاره به یک شکایت مرکز حقوق اساسی (CCR) که به نمایندگی از چندین گروه حقوق بشری آمریکایی علیه جو بایدن رئیس جمهوری این کشور تنظیم شده است، آورده است: "کنوانسیون بین المللی سال ۱۹۴۸ علیه نسل کشی، دولت آمریکا و سایر کشورها را ملزم می سازد تا از قدرت و نفوذ خود برای جلوگیری از کشتار جمعی بهره ببرند."

گاردین افزود: این شکایت که در دادگاه فدرال کالیفرنیا تنظیم شده، از این دادگاه می خواهد دولت آمریکا را از ارائه سلاح، پول و حمایت دیپلماتیک به اسرائیل منع کرده و نیز دولت بایدن را موظف سازد تا با انجام همه اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه وارد عمل شود.
گفتنی است دولت آمریکا نزدیک ترین متحد و قوی ترین حامی رژیم صهیونیستی و بزرگترین ارائه دهنده کمک های نظامی به این رژیم است. اسرائیل نیز از زمان جنگ جهانی دوم به بعد به بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی ایالات متحده تبدیل شده است.
در گزارش گاردین چنین آمده است: "شکایت این مرکز حقوق اساسی (CCR) که پیشتر در سال ۲۰۰۴ نیز در پرونده مهم حقوق زندانیان گوانتانامو در دادگاه عالی ایالات متحده پیروز شده بود، این بار در حالی مطرح می‌شود که دیوان کیفری بین المللی (در لاهه هلند) در حال تحقیق از رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی است."

این شکایت مجموعه ای از اقدامات انجام شده توسط اسرائیل در بر می گیرد که به اعتقاد این مرکز، نسل کشی علیه مردم فلسطین محسوب شده و شامل میزان مرگ غیرنظامیان، مجازات جمعی سیستمی و محرومیت انسان‌ها از اساسی‌ترین نیازهای زندگی شان می شود.

این گروه صراحتا، درخواست رژیم اسرائیل از بیش از یک میلیون فلسطینی در غزه برای ترک خانه هایشان را یک فراخوان برای ارتکاب به نسل کشی معرفی کرد.

در این دادخواست آمده است: دولت آمریکا طبق قوانین بین‌المللی موظف است با استفاده از همه امکانات در اختیار برای جلوگیری از نسل‌کشی مردم غزه اقدام کند.
گاردین نوشت: دولت بایدن تاکنون از به کارگیری اهرم های آشکار و قابل توجه برای تعیین شرایط یا ایجاد محدودیت برای جلوگیری از بمباران گسترده اسرائیل و محاصره کامل غزه خودداری کرده اند.
این در حالی است که پیش تر واشنگتن در پرونده اوکراین علیه روسیه در دیوان کیفری بین‌المللی مداخله و صراحتاً اذعان کرده بود :" تعهد یک دولت برای جلوگیری از نسل کشی از لحظه‌ای آغاز می شود که از وجود یک خطر جدی در این مورد مطلع شود."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha