۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85287332
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده مجلس: سند توسعه خراسان‌شمالی نیازمند بازنگری است

بجنورد- ایرنا- نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه، سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: سند توسعه استان باید بازنگری و براساس نیازمندی‌ها، ظرفیت‌ها و محرومیت‌ها تدوین شود.

به گزارش ایرنا، محمد وحیدی روز شنبه در نشست با فعالان اقتصادی، صنایع و بازرگانی خراسان‌شمالی اظهار کرد: سیاست های اقتصادی و صادرات استان در این سند به درستی تنظیم نشده است و این امر نیازمند بازنگری با همفکری فعالان بخش خصوصی است.

وی افزود: اگر کشاورزی مبنای توسعه استان خوانده می شود باید این بخش با صنعت گره بخورد به گونه ای که باید از ظرفیت صنعت برای کشاورزی مدرن در خراسان شمالی بهره گرفت.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه، سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سند تدوین شده، پیشران توسعه اقتصادی مناسبی برای خراسان شمالی نیست و سابقه نشان می دهد که با این نگاه، بخش کشاورزی استان رشد خوبی نداشته است.

وحیدی با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، گفت: صنایع باید تعامل با شرکت‌های دانش بنیان و فناور را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار دهند و باید در این زمینه موانع ایجاد شده بین آنها به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در حوزه شرکت های دانش بنیان ظرفیت خوبی دارد و می توان از توانمندی آنها برای انجام برخی اقدامات پژوهشی و تامین نیازهای علمی صنایع بهره گرفت.

سرمایه گذاران از مشوق های مالیاتی بیشتر استفاده کنند

دیگر نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه، سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مشوق های مالیاتی خوبی در قانون پیش بینی شده که سرمایه گذاران با آگاهی از مشوق ها می توانند بیشتر از آن استفاده کنند.

سیدمحمد پاکمهر افزود: قانون گذار در مشوق های مالیاتی توجه خوبی به بخش خصوصی فعال در صنعت و معدن داشته است به گونه ای که یک واحد صنعتی می توانند بخشی از مالیات پرداختی خود را از طریق دانشگاه ها برای انجام کارهای پژوهشی در اختیار دانش بنیان ها قرار دهد.

وی با اشاره به ضعف زیرساخت های ارتباطی در خراسان شمالی گفت: ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل در این استان از جمله در حوزه ریلی برای توسعه صادرات و رونق اقتصادی استان ضرورت دارد.

پاکمهر افزود: بی تردید تامین زیر ساخت های حمل و نقل سبب آسان سازی در صادرات می شود و سرمایه گذاران با استفاده از بسترهای مناسب ارتباطی بهتر می توانند به بازارهای هدف دست پیدا کنند و اگر این بسترها فراهم نباشد سبب بی انگیزگی سرمایه گذاران می شود.

به گزارش ایرنا، سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

همچنین این استان با ۱۵ ناحیه و شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی، اکنون ۲۵۷ واحد است در حالی که درابتدای دولت شمار این واحد ها ۱۴۶ واحد بود و از دیگر سو با افزایش واحد های صنعتی میزان اشتغال نیز از هزار و ۷۰ نفر به چهار هزار و ۵۳۴ نفر رسید.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha