۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبر: 85287267
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

همایش بین‌المللی اخلاق دیجیتال ۳۰ بهمن برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- نخستین همایش بین‌المللی اخلاق دیجیتال و فضای مجازی، در ۶ محور کلی و مرتبط ۳۰ بهمن برگزار می‌شود، تاکنون ۴۰ مقاله توسط دبیرخانه دریافت شده و همزمان با این همایش نمایشگاهی برپا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دبیر علمی این همایش روز شنبه در نشست خبری اخلاق دیجیتال و فضای مجازی در محل دانشکده الهیات دانشگاه تهران در مورد همایش توضیح داد: وقتی به اخلاق نگاه می کنیم، دو رویکرد متفاوت وجود دارد؛ رویکرد اول اخلاق را دانش توصیفی می داند و در رویکرد دیگر نگاه کاربردی به علم اخلاق است و می تواند مسائل ما را حل کند.

سعید نظری توکلی ادامه داد: در حوزه دیجیتال و فضای مجازی با مسائل اخلاقی مختلفی روبرو هستیم و در نهایت با بررسی های گوناگون توانستیم محورهای این همایش را در ۶ محور کلی دسته بندی کنیم.

وی ادامه داد: تبیین شناختی و مبانی اخلاق دیجیتال، نیازمندی فردی و اجتماعی به اخلاق دیجیتال، اخلاق دیجیتال و حمایت از نهاد خانواده، اخلاق دیجیتال و آسیب های فضای مجازی، اخلاق دیجیتال و تأثیر آن بر استفاده از هوش مصنوعی و اخلاق دیجیتال و مسئولیت اجتماعی از نگاه ادیان محورهای این همایش است.

نظری توکلی در مورد زمان برگزاری کنفرانس نیز گفت: این کنفرانس ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، مهلت دریافت چکیده مقالات تا ۳۰ دی ۱۴۰۲ و مهلت دریافت مقالات کامل ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ است‌.

استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: کمیته علمی و شورای سیاست‌گذاری در این همایش با حضور و ترکیبی از دانشگاهیان ایرانی و خارجی شکل گرفته است. تاکنون دبیرخانه بیش از ۴۰ مقاله دریافت کرده که در حال پایش مقالات هستیم.

وی تاکید کرد: این همایش به همت دانشکده الهیات دانشگاه تهران و نهادهای مختلف تحقیقاتی، پژوهشگاه ها، دانشگاه های دیگر و کمیسیون های ملی یونسکو و آیسسکو برگزار می شود.

همایش بین‌المللی اخلاق دیجیتال ۳۰ بهمن برگزار می‌شود

دبیر اجرایی همایش اخلاق دیجیتال و فضای مجازی نیز در این نشست گفت: در این زمینه کارهایی در سطح بین المللی انجام شده ولی مدارک و مقالات علمی ما در این حوزه اندک بود و به نظر رسید دانشکده الهیات باید وارد این حوزه شود.

محمود شکری درباره فعالیت گروه اخلاق حرفه ای در این دانشکده گفت: این گروه خدمات زیادی به نهادهای مختلف ارائه داده است و اکنون تصمیم گرفتیم وارد عرصه علمی مرتبط با اخلاق دیجیتال شویم.

تاسیس شتاب‌دهنده و تدوین سند استاندارد اخلاق دیجیتال

وی افزود: کمیته علمی این همایش متشکل از ۲۰ نفر از استادان داخلی و خارجی فعال در زمینه فضای مجازی است. شورای سیاست‌گذاری نیز تشکیل و سه جلسه نیز برگزار کرده است.

به گفته وی این همایش شامل مجموعه ای برنامه های مختلف و متنوع یعنی مسابقه ایده پردازی، برگزاری نمایشگاه و پیش نشست هایی با رهبران ادیان در ایران به صورت حضوری و رهبران ادیان در خارج از کشور به صورت مجازی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده الهیات دانشگاه تهران افزود: دو اقدام هم بعد از همایش انجام می شود؛ تاسیس یک شتاب دهنده برای حوزه اخلاق دیجیتال و تدوین سندی برای تبیین استاندارد اخلاق دیجیتال و اجرایی کردن این استاندارد توسط دانشکده الهیات در سطح ملی و بین المللی.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد این شتاب‌دهنده گفت: شتاب دهنده طرح اولیه ای در ذهن ما است که قرار است با حضور مجموعه ای از شرکت های فعال در حوزه دیجیتال و همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تاسیس شود و و در حوزه اخلاق دیجیتال با مدیریت علمی دانشکده الهیات و حضور شرکت‌های فعال در زمینه فضای مجازی و هوش مصنوعی در این زمینه کار کند.

شکری تصریح کرد: سند استاندارد اخلاق دیجیتال نیز یکی از دستاوردهای تحقیقاتی و ارتباطات با شخصیت های حقیقی و حقوقی در این همایش خواهد بود که ممکن است به دو شکل یا از راه همکاری با نهادهای حاکمیتی آن را پیگیری کنیم یا اینکه این سند به تاسیس یک مرکز برای اعطای استاندارد به شرکت های فناور منجر شود تا این شرکت ها استاندارد اخلاق دیجیتال را داشته باشند.

شکری گفت: انجمن اخلاق زیستی اسلامی ایران، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، پژوهشکده حج و زیارت، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ‌ و ارتباطات، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی شریف و کمیسیون ملی یونسکو و ایسسکو در برگزاری این همایش با دانشکده الهیات دانشگاه تهران همکاری می کنند.

بشر باید انسانیت خود را همزمان با توسعه علم و فناوری حفظ کند

رییس دانشکده الهیات نیز در این نشست گفت: دانشکده الهیات رصد، پیگیری و اجرای آرمان‌های پیشکسوت‌های این دانشکده را جزیی از رسالت های خود می داند.

محمود واعظی گفت: الهیات امروزه در جهان عرصه گسترده ای دارد و همه شیون فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و اجتماعی را دربر می‌گیرد. یکی از مباحث و شئونات الهیات نیز حضور در مباحث روز و فناوری های جدید است. صنعت و فناوری که از قرن ۱۶ به پارادایم (الگوواره) جهانی تبدیل شد، تا امروز هم خلاء اخلاقی و معنوی و کارکردی دارد. امروزه بشر در جهان بیش از همیشه نیازمند مباحثی است که انسانیت خود را هم در کنار توسعه علم بتواند حفظ کند.

وی افزود: الهیات و دانشکده الهیات در این عرصه خود را پیشقدم و پیشرو می داند. فضای دیجیتال و فناوری های جدید از نکات مهم در دانشکده است و به همین دلیل با معاونت پژوهش و فناوری دانشکده به توافق رسیدیم همایش در سطح بین المللی در این زمینه برگزار شود. قصد داریم با گرداوری مقالات ارزشمند استفاده از نهادها و شخصیت ها در سطح حقیقی و حقوقی بتوانیم مجموعه نفیسی را در اخلاق دیجیتال و فضای مجازی آماده کرده و ارایه دهیم.

واعظی با اشاره به اهمیت فضای دیجیتال در حوزه های مختلف خانوادگی و اجتماعی افزود: امروز به تبیین مباحث اخلاقی برای روشن شدن جایگاه خانواده نیاز داریم، در عرصه های دیگر هم مانند جامعه، روابط افراد تحت تاثیر محیط دیجیتال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha