مخترعان کم نام‌ و نشان در انتظار حمایت

تهران - ایرنا - مخترعان معمولا مورد حمایت بخش‌های مختلف دولتی و گاهی بخش‌های خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار قرار می‌گیرند اما هنوز هم هستند افرادی که به دلایل مختلف از این حمایت‌ها برخوردار نشده‌ و به همین دلیل نتوانسته‌اند ظرفیت اختراع‌های خود را به طور کامل فعال کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دیوان سالاری اداری حاکم بر سازمان‌های مختلف باعث شده تا روند اخذ مجوز برای بخش‌های گوناگون یک اختراع بسیار زمان‌بر باشد و همین دلیل سبب شده تا برای مثال بسیاری از این اختراع ها از بازارهای بکر کشورهای خارجی محروم بمانند. همچنین کمک‌های مالی در نظر گرفته شده به منظور حمایت از طرح‌های اولیه‌ بعضی از اختراع ها، به دلیل اندک بودن آنها، دلسردی مخترعان را به همراه داشته و بسیاری از این افراد به طور کلی از این حوزه کناره‌گیری کرده‌اند.

احمد یازرلو مخترع ایرانی و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه گرگان، مرداد امسال موفق به کسب مقام دوم در مسابقات فدراسیون بین‌المللی انجمن مخترعان جهان (IFIA) شد و گواهی‌نامه نقره این مسابقات را دریافت کرد.

این مسابقات که امسال سومین دوره آن در کشور سوئیس برگزار شد، افرادی از سراسر جهان را گردهم آورد و اختراع های مختلف این افراد در حوزه‌های گوناگون با هم به رقابت پرداختند.

مخترعان کم نام و نشان در انتظار حمایت نهادهای دولتی

این مخترع ایرانی که در حوزه مکانیک و بخش هیدرولیک و سیالات موفق به اختراعی شده است، در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درمورد اختراع خود و مسابقات فدراسیون بین‌المللی انجمن مخترعان جهان توضیح داد: این مسابقات بین اعضای انجمن مخترعان جهان که از کشورهای مختلف در آن عضو هستند، برگزار می‌شود، این دوره از مسابقات به صورت آنلاین برگزار شد و شرکت کنندگان بین سه تا پنج دقیقه فرصت داشتند تا به زبان انگلیسی اختراع خود را به داوران ارائه کنند.

یازرلو درمورد مشخصات فنی این اختراع هم گفت: این اختراع شیر کنترل سطح تلفیقی است که البته کارهای ثبت آن در سال ۱۴۰۰ انجام شده است. طراحی این وسیله، مخصوص استفاده در مخازن است و بدون برق و کاملا مکانیکی - هیدرولیکی کار خودش را انجام می‌دهد.

مخترعان کم نام و نشان در انتظار حمایت نهادهای دولتی

وی ادامه داد: این وسیله را ابتدا برای سیستم‌هایی که به وسیله آب کار می‌کردند، طراحی کردیم، اما بعد متوجه شدیم که می توان از این وسیله برای مخازن نفت، گازوئیل و بنزین هم استفاده کرد. درواقع چون سیستم کاری این وسیله هیدرولیکی است، بدون ایجاد جرقه و آتش‌سوزی در این مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ویژگی‌های مختلف دیگری که دارد باعث منحصر به فرد شدن این وسیله شده و آن را از سایر شیرهای کنترل متمایز کرده است.

مخترع ایرانی تصریح کرد: این اختراع با هزینه بسیار پایین در مقابل روش‌های متعارف همچون روش برقی، هیدرولیکی است که می تواند در هر دبی و سایز لوله ای نصب شود. اساس راه حل ارائه شده در این دستگاه بر اساس نیروی شناوری گوی و مدل قطع و وصل گلوب است که کاملا مکانیکی است.

یازرلو کاربرد این اختراع را در مخازن آب شرکت‌های آب و فاضلاب یا مخازن سوخت عنوان کرد که برخلاف شیرهای کنترلی موجود که با هزینه بالا و تجهیزات جانبی گران قیمت در خارج از مخازن و بر روی لوله‌ ورودی به مخزن نصب می‌ شود.

وی ادامه داد: این مدل شیر به صورت مکانیکی و در داخل مخزن نصب می شود که ضمن هزینه‌های اولیه‌ پایین، هیچگونه هزینه‌ نگهداری یا تعمیرات ندارد.

مخترعان کم نام و نشان در انتظار حمایت نهادهای دولتی

این مخترع درخصوص حمایت‌های دولت از مخترعین و اختراعات آنها نیز گفت: هزینه‌های ساخت و تولید وسایل بسیار افزایش یافته است و ما به تنهایی نمی‌توانیم کار را جلو ببریم و نیاز داریم که نهادهای دولتی از ما حمایت کنند. برای مثال مراکز رشد، مبلغی که در ابتدا برای حمایت از طرح‌های مختلف در نظر گرفته‌اند، رقمی معادل ۱۰ میلیون تومان است. طبیعتا با این اعداد و ارقام به هیچ وجه نمی‌توان به طرحی فکر کرد و حتی من نمی‌توان نقشه طرح اولیه‌ ای را تهیه کرد و در نهایت کار زمین می‌ماند.

دستاوردی دیگر؛ دستگاه تمام اتوماتیک ایرانی پخت نان لواش

یکی دیگر از هموطنان که با همکاری گروهی دستگاه تمام اتوماتیک پخت نان لواش را تولید کرده است هم در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از مشکلات خود در این راه گفت.

روند مکانیزاسیون واحدهای نانوایی با هدف کاهش چشمگیر ضایعات نان، صرفه جویی در مصرف آرد و کاهش دخالت نیروی انسانی در ایران شتاب گرفته و اکنون بسیاری از واحدهای نانوایی در حال پیوستن به این فرایند هستند.

این روند در حال حاضر با تولید دستگاه های تمام اتوماتیک تولید نان (لواش) به عنوان پر مصرف ترین نان در ایران در حال انجام است، نانی که قدمت آن به صدها سال می‌رسد و مدت ها است، کشورهای منطقه از جمله ارمنستان، ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه برای ثبت آن به عنوان میراث ناملموس تلاش کرده‌اند.

بر همین اساس گروه صنعتی آذربایجان - افخمی، تولید کننده دستگاه‌های تمام اتوماتیک نان لواش، امسال با طراحی و ساخت دستگاه پخت نان لواش منحصربه فرد، در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت غلات، آرد و نان که به مدت چهار روز از ۱۶ تا ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، حضور پیدا کرد.

علیرضا اکبرنیا عضو هیات مدیره گروه صنعتی آذربایجان – افخمی از اصلی ترین تولید کنندگان این دستگاه ها درباره روند تکامل دستگاه های اتوماتیک تولید نان در ایران گفت: روند تولید دستگاه‌های تمام اتوماتیک تولید پخت نان پیش از این با تولید دستگاه های نیمه میکانیک و به تدریج با گذشت زمان به ساخت دستگاه تمام اتوماتیک رسید.

وی افزود: اکنون واحدهای نانوایی در ایران به سرعت در حال تجهیز با دستگاه های تمام اتوماتیک هستند، زیرا با توجه به ارزش آرد و لزوم جلوگیری از هدر رفت آن، با استفاده از دستگاه های اتوماتیک معضل ضایعات برطرف شده و از طرفی واحدهای نانوایی دیگر مجبور به صرف هزینه بسیار برای تولید نان نیستند و در مخارج خود صرفه جویی قابل توجهی می‌کنند.

مخترعان کم نام و نشان در انتظار حمایت نهادهای دولتی


این تولید کننده به افزایش مصرف نان در میان خانواده های ایرانی اشاره و تصریح کرد: مکانیزاسیون واحدهای نانوایی که از سوی مسوولان امر نیز حمایت می‌شود، باعث کاهش صف های تهیه نان و بالا رفتن بهداشت تولید آن می‌شود، اگر چه برای پاسخگویی به میزان تقاضای بالا نیز به افزایش خطوط تولید این دستگاه در ایران نیاز است، امری که در حال انجام است.

اکبرنیا به تولید دستگاه‌های مشابه توسط برخی شرکت‌های روسی و پیشنهادهای همکاری دو جانبه بین بخش خصوصی دو کشور اشاره کرد و افزود: به تازگی گفت و گوهایی برای همکاری در تولید دستگاه‌های تمام اتوماتیک بین طرف‌های ایرانی و روسی انجام شده و طرف روسی ابراز علاقه کرده است با توجه به تجارب ایران در ساخت این دستگاه‌ها، همکاری مشترک بین بخش‌های خصوصی ۲ کشور شکل بگیرد.

مخترعان کم نام و نشان در انتظار حمایت نهادهای دولتی


وی ادامه داد: نان لواش نان نازک و تردی با ضخامت حدود سه میلی‌متر است و از خمیر (کم ورآمده) تولید می‌شود و با قدمتی چند ۱۰۰ ساله از محبوب‌ترین و پرمصرف ترین نان ها در ایران به شمار می‌رود و اکنون هزاران واحد نانوایی به تولید و عرضه آن می پردازند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha