نکات ایمنی برای مقابله با قاتل خاموش

۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰
کد خبر: 85284325
نکات ایمنی برای مقابله با قاتل خاموش

شهرکرد-ایرنا- همه ساله با سرد شدن هوا و استفاده نادرست از وسایل گرمایشی و بی‌توجهی به نکات ایمنی در به‌کارگیری این وسایل، آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش پیدا می‌کند که این مساله می‌طلبد تا کسانی که از وسائل گرمایشی استفاده می‌کنند در نصب و راه‌ندازی وسایل گرمایشی دقت بیشتر داشته باشند.

به گزارش ایرنا، گاز مونوکسیدکربن یک گاز بی‌رنگ و بو است که بر اثر سوختن ناقص نفت، گاز و هر نوع ماده سوختنی به‌ خصوص در محیط‌های دربسته و بدون اکسیژن ممکن است تولید شود.

به گفته برخی از کارشناسان، گاز مونوکسیدکربن بر اثر استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش و یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بوجود می‌آید که علائم مسمومیت با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و حالت بیهوشی، تشنج و اغما است.

سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و تنگی مردمک‌ها از دیگر علائم مسمومیت با گازمونوکسیدکربن است که منجر به فوت فرد می‌شود و ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شود.

امسال ۶ نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن فوت کردند

نکات ایمنی برای مقابله با قاتل خاموش

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به افزایش آمار فوتی ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان گفت: سال‌گذشته ۱۱ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن فوت کردند که همه موارد در ۶ ماهه دوم سال و همزمان با آغاز فصل سرما بود.

محمدرضا نظیفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۶ ماهه نخست سالجاری ۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن فوت کردند و در سال ۱۴۰۰ نیز ۹ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن فوت کردند.

وی با اشاره به افزایش مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن همزمان با آغاز فصل سرما و نصب و راه‌اندازی تجهیزات گرمایشی افزود: گاز مونوکسیدکربن ناشی از احتراق ناقص همه سوخت‌هاست که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون، ۲۰۰ برابر بیش از اکسیژن است و با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند.

نظیفی اظهار داشت: این گاز به علت بی‌رنگ و بی بو بودن، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید مورد توجه قرار نگیرد.

به گفته وی، مغز به عنوان مهمترین ارگان بدن است که نسبت به کمبود اکسیژن حساس است و در ظرف ۲ دقیقه انسان هوشیاری خود را از دست می‌دهد و پنج دقیقه مرگ سلول‌های مغزی رخ می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: افرادی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند، علائمی از جمله سرماخوردگی، خستگی، بی‌حالی، تهوع و استفراغ دارند و فکر می‌کند که سرما خوردند، در حالی که ظرف چند دقیقه هوشیاری خود را از دست می‌دهند.

نظیفی افزود: با توجه به شروع فصل سرما مردم باید از وسایل گازسوز استاندارد استفاده کنند و از باز بودن کانال‌های خروج دود اطمینان حاصل کنند.

به گفته وی، از مهمترین علائم سوخت ناقص وسایل گازسوز گرم شدن لوله خروج دود و تغییر رنگ شعله‌های وسایل گرمایشی است.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: از وسایل گازسوز بدون دودکش در فضای بسته و سرپوشیده استفاده نشود.

نظیفی افزود: در صورت مواجه با افرادی که دچار مسمومیت شدند، بلافاصله فرد را در محیط باز قرار دهید و وسایل چسبیده مانندکمربند، شال، کلاه و یقه لباس را باز کنند و با اورژانس ۱۱۵تماس بگیرند.

نکات ایمنی برای مقابله با قاتل خاموش

۶۸ ماموریت اورژانس ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن انجام شد

رییس اورژانس ۱۱۵و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در سالجاری ۶۸ ماموریت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن توسط تکنسین‌های اورژانس انجام شد.

محمود شمسی‌پور افزود: پارسال ۲۹۲ مورد مسمومیت با مونوکسیدکربن در استان گزارش و توسط تکنسین‌های اورژانس امدادرسانی شد.

وی با اشاره بر اینکه از ابتدای آبان‌ماه آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با مونوکسیدکربن رو به افزایش است، گفت: هموطنان باید اتصالات شیر و شیلنگ گاز و بخاری‌های منزل را دوره‌ای چک کنند و از روشن کردن زغال یا پیک نیک در محیط بسته خودداری کنند.

به گفته وی، علائم گاز گرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شبیه علایم سرماخوردگی است و فرد مسموم با گاز مونوکسید دچار سردرد، ضعف عضلانی، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، احساس فشار در ناحیه قفسه سینه، تپش قلب و تاری دید، کبودی لب و اختلال حرکتی می‌شود ولی تب ندارد.

شمسی‌پور افزود: خارج کردن فرد از محل آلوده به گاز، بازکردن درب، پنجره و بستن شیر اصلی و یا دور کردن عوامل مسمومیت باید قبل از رسیدن اورژانس برای کمک به فردی که دچارمسمومیت شده انجام شود.

نکات ایمنی برای مقابله با قاتل خاموش

نکات ایمنی در زمان نصب و استفاده از وسایل گرمایشی رعایت شود

مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد نیز رعایت نکات ایمنی را به مردم توصیه کرد و گفت: هنگام سوختن ماده سوختنی جامد، مایع و گاز، اگر اکسیژن کافی درمحیط وجود داشته باشد، شعله به رنگ آبی می‌سوزد، اما کمبود اکسیژن باعث زرد رنگ شدن شعله و تولید گاز منو اکسید کربن می‌شود.

عنایت‌الله رهنورد به بازدید و چک کردن مستمر دودکش‌ها در شروع فصل سرما تاکید کرد و به افراد توصیه کرد: برای اطمینان از باز بودن کامل لوله دودکش یک جسم سنگین را به طناب بسته و از پشت‌بام داخل لوله دودکش کنید تا جایی‌که جسم در ابتدای لوله مشاهده شود و بعد از آن انتهای خروجی لوله را کلاهک H قرار داده و کلاهک را هم به طور حتم با بست محکم کنید تا باد یا زمین لرزه نتواند آن را از محل خود جابجا کند و کاغذی را آتش بزنید و در ورودی دودکش بگیرید، دود و آتش باید به سمت بالا کشیده شوند.

وی افزود: فاصله کف پشت‌بام تا انتهای دودکش حداقل یک متر و فاصله دودکش‌ها تا دیوار و ساختمان‌های کناری باید حداقل ۱.۵ متر باشد و طول لوله دودکش در داخل ساختمان باید کوتاه و بدون پیچ و خم باشد.

او از دیگر نکات ایمنی پیشگیری از مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را توجه به اینکه دودکش‌ها حتما در دیوار تعبیه شده‌باشند و و از پنجره خارج نشده باشند، دانست و افزود: بعضا دیده شده که خروجی دودکش‌ها در حیاط خلوتی قرار داده شده که دارای سقف است که این کاربسیار خطرناک است و باعث پس زدگی گاز به درون خانه می‌شود.

به گزارش ایرنا، با سرد شدن هوا در ماه‌های زمستان دمای چهارمحال و بختیاری در برخی از مناطق تا ۲۰ درجه زیر صفر برودت می‌کنند و گاهی باعث یج زدن لوله‌ها می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha