حمایت از پایان‌نامه‌های کاربردی حوزه نانو تا رسیدن به صادرات

تهران - ایرنا - سرپرست ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو اعلام کرد: تلاش این ستاد توانمندسازی شرکت‌ها برای حضور در بازار است و در این راستا از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه نانو که قابلیت تبدیل به یک محصول کاربردی و عرضه در بازار را داشته باشد تا رسیدن به مرحله صادرات به سایر کشورها حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی نانو با حضور شرکت‌های مختلف و فعالان این حوزه از روز شنبه ۱۳ آبان ماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، عماد احمدوند سرپرست ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با خبرنگار ایرنا در خصوص این نمایشگاه و برنامه‌های این ستاد برای توسعه بیشتر این فناوری در کشور گفت و گو کرد.

احمدوند در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌های این ستاد در حوزه ریزفناوری‌ها و ماموریت جدید این ستاد در حوزه میکرو گفت: یکی از برنامه‌های ستاد توسعه فناوری نانو در زمینه میکرو، ابزارهای تشخیص بر بالین است که در این فضا هم تحقیقاتی انجام شده و توانمندی‌های داخل در این زمینه بررسی شده است تا بتوانیم با نگاه دستیابی به محصولات فناورانه جدید کار را پیش ببریم. همچنین روی تولید مدارهایی با کاربرد خاص در حوزه میکروالکترونیک در حال کار هستیم.

وی در خصوص فروش ۳۰ هزار میلیارد ریالی محصولات نانویی در کشور و برنامه‌های این ستاد برای بالا بردن این مبلغ هم اظهار داشت: تلاش ما این است که این شرکت‌های فعال در حوزه نانو، دائما زایش داشته باشند و شرکت‌های جدیدی به این فضا اضافه شوند.

سرپرست ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو ادامه داد: آنهایی که توانمندی‌های فناورانه دارند و در سطح پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری مشغول انجام فعالیت هستند، آنهایی که قابلیت تبدیل شدن به یک محصول را داشته باشند مورد حمایت ما هستند. در این بخش عمده کاری که پیش می‌رود با شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری است که در نمایشگاه امسال نانو هم ۱۵ مرکز شامل ۱۱ شتاب‌دهنده و چهار مرکز نوآوری حضور دارند.

احمدوند درباره سهم ایران در صادرات محصولات نوآورانه حوزه نانو و برنامه‌هایی که برای افزایش این سهم در نظر گرفته شده است هم پاسخ داد: در حجم بازار محصولات نانویی سال گذشته به ۴۸ کشور صادرات داشتیم و بیشتر این کشورهای مقصد محصولات نانویی، کشورهای همسایه بوده‌اند. البته روسیه در سال قبل به این کشورها اضافه شده و تا قبل از این جزو اهداف صادراتی ما نبوده است.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است به شرکت‌ها کمک کنیم تا ظرفیت‌های خود را شناسایی و ارائه کنند تا آنهایی که ظرفیت تولید دارند و می‌توانند محصولی را ارئه کنند، کم‌کم وارد بازارهای صادراتی شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha