معاون شهردار تهران: اولویت نخست ما توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است

تهران بزرگ - ایرنا - معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان اینکه اولویت نخست بودجه امسال شهرداری تهران توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی است، گفت: در این زمینه با کارخانجات اتوبوس سازی بخش خصوصی قراردادی به ارزش ۲۸۰ هزار میلیارد ریال امضا شده است که امیدواریم به زودی شاهد حضور این اتوبوس‌ها در ناوگان حمل و نقل پایتخت باشیم.

به گزارش ایرنا، لطف‌الله فروزنده روز سه شنبه با اشاره به انعقاد قرار داد با کارخانجات اتوبوس سازی بخش خصوصی کشور، گفت: در این قرار داد ساخت اتوبوس های برقی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

فروزنده اولویت نخست بودجه امسال شهرداری تهران را توسعه ناوگان عمومی اعلام کرد و افزود: از مجموع ۴۰۰ هزار میلیارد ریال بودجه سرمایه‌ای امسال شهرداری، حدود ۲۱۰ هزار میلیارد ریال به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است.

معاون شهردار تهران درخصوص توسعه مترو نیز گفت: تکمیل خطوط یک تا هفت اولویت نخست ما بوده است که ۲۳ کیلومتر خط مترو در ۲ سال گذشته توسعه یافته همچنین توسعه ایستگاه‌ها از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.

وی ادامه داد: قراردادی سال ۹۵ برای تامین ۲ هزار دستگاه واگن برای متروهای کل کشور منعقد شده بود که در دولت گذشته موضوع مسکوت ماند اما در این دولت با پیگیری‌های شهردار تهران و حمایت‌های شخص رییس‌جمهور موضوع دوباره در دستور کار قرار گرفت که باید از مجموعه دولت برای این پیگیری تشکر ویژه کرد.

معاون شهردار تهران در رابطه با جزئیات قرارداد واردات واگن از کشور چین نیز گفت: علاوه بر واردات واگن از چین، کارخانه واگن‌سازی تهران که قبلا تعطیل بود با انعقاد قرارداد همکاری م مشارکت چینی‌ها برای تولید در داخل دوباره فعال می شود..

فروزنده با اشاره به اینکه ذاکرات مفصلی با طرف چینی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی انجام شد، گفت: زمان تحویل واگن‌ها هم به حدود یک‌سال کاهش یافت که با ورود این واگن‌ها و ۲۵۹ واگن دیگری که قرارداد ساخت آن منعقد شده است، ظرفیت واگن‌های تهران تقریباً دو برابر می‌شود که اولین سری از واگن‌ها حدود یک‌ سال دیگر وارد کشور خواهد شد و تا سه سال دیگر تکمیل خواهد شد.

فروزنده در رابطه با تامین مالی قراردادهای شهرداری تهران گفت: ارزش قرارداد مربوط به واگن های مترو با چین یک میلیارد دلار است که برای توسعه خط ۱۱ نیز یک قرارداد سه‌جانبه با شرکای چینی و یک شرکت داخلی به ارزش یک میلیارد دلار بسته شده است. طرف ایرانی با شرکای چینی موضوعات مالی را پیگیری می‌کند. برای تامین هزینه این قراردادها منابع ریالی در شهرداری وجود دارد. بیشترین حوزه‌ای که در این باره از آن استفاده خواهیم کرد، مولدسازی املاک است. مثلا در تعامل با اتوبوس‌سازهای داخلی، ۵۰ درصد نقد، ۲۵درصد ملک و ۲۵درصد تسهیلات اعطا کردیم.

وی در رابطه با دستاوردهای اقتصادی سفر شهردار تهران به چین افزود: دستاورد سوم مهم دیگری که در سفر به چین رخ داد، در حوزه مالی و اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری طرف چینی بود. ۵ قرارداد در حوزه نوسازی ناوگان عمومی با این مدل تأمین مالی بسته شد، یک هزار دستگاه اتوبوس گازی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی که البته بخشی از هزینه قراردادها وام است و همه باید برای بازپرداخت آن کمک کنند همچنین از بانک مرکزی و وزارت خانه های صمت و نفت نیز انتظار حمایت داریم.

فروزنده در رابطه با همکاری شهرداری تهران و وزارت صمت در توسعه حمل‌ونقل پاک گفت: با وزیر صمت جلسات مفصلی برای برقی‌سازی خودروهای تهران داشتیم و هم‌اکنون در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم هستیم در تعامل با وزارت نیرو نیز پیگیر تأمین برق موردد نیاز خودروها هستیم.

معاون شهردار تهران با تاکید بر ضرورت و اهمیت فرهنگ‌سازی درمورد حمل و نقل عمومی و پاک، گفت: تا مردم پای کار نباشند، اتفاق خاصی نمی‌افتد. مردم باید پای کار باشند تا موتورسیکلت های بنزینی فرسوده و تاکسی ها، نوسازی شود. بخش خصوصی در حوزه اتوبوس‌سازی هم باید ورود کنند. از رسانه ملی هم برای حمایت در این حوزه تقاضای کمک داریم. البته که برقی‌سازی در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است و می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای ایران باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha