تجمع حافظان قرآن در تمام استان‌ها برگزار می‌شود+ فیلم

تهران- ایرنا- مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن با اشاره به تجمع حافظان قرآن استان تهران در جمعه پیش‌رو از برگزاری این تجمع در سایر استان‌ها در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هنوز کسی نمی داند در این کشور پهناور چند نفر حافظ قرآن هستند! ۵۰ هزار نفر؟ صد هزار نفر یا ۵۰۰ هزار نفر؟ بگذریم از برخی نهادها و موسسات که در مناسبت های مختلف از برگزاری همایش ها و مسابقات قرآنی گرفته تا دهه فجر و برنامه های تابستانی که با آب و تاب گزارش می دهند که مثلا ۱۰ هزار حافظ قرآن تربیت کرده اند. بله؛ واقعا هم ۱۰ هزار حافظ قرآن تحویل جامعه داده اند ولی حافظانی که شاید یک جزء حفظ باشند یا چند سوره. برخی به شوخی می گویند اگر قرار بر دادن آمار است، اسم ما را هم جزو حافظان قرار دهید. چون حمد و سوره را حفظ هستیم!

حدود ۱۲ سال از مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی ضرورت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، البته حافظ کل می گذرد تا در این رهگذر هم خودشان با قرآن انس بگیرند و به مفاهیم بلند کلام الهی دست یابند و هم فضای جامعه را با قرآن معطر کنند؛ همان مطالبه ای که هنوز بر زمین مانده و برخی معتقدند شاید تاکنون ۵۰ هزار نفر موفق به حفظ قرآن شده باشند و بعضی هم می گویند با این شلم شوربایی که در گزارش های تعداد حافظان قرآن وجود دارد، اصلا نمی توان آمار دقیقی داد.

حالا از شوخی گذشته، سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در نظر دارد با برگزاری تجمعی قرآنی در ۱۹ آبان، یعنی همین جمعه از ساعت ۱۴:۳۰ در مصلای امام خمینی(ره) حافظان قرآن استان تهران را دور هم جمع کند و ببینند چند مرده حلّاجند. قرار است برخی چهره های قرآنی که افتخار حفظ قرآن را هم دارند در این تجمع حضور پیدا کنند؛ عزیزانی همچون حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم که هم نماینده مجلس خبرگان رهبری است، هم مشاور رییس جمهور است و هم رییس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت یا حضور الگوهای حفظ قرآن در کشور که در دهه ۷۰ گل کردند. مثل سیدمحمدحسین طباطبایی که آن زمان کودکی خردسال بود ولی حالا برای خودش حجت الاسلامی شده و به صورت چراغ خاموش مشغول ترویج قرآن است.

در این میان حضور شهریار پرهیزکار که هنوز صدای ترتیل قرآنش دل های بسیاری از قاریان و حافظان قرآن را با خود به می برد و به قول فرنگی ها حس نوستالژیک یعنی خاطره انگیز به انسان می دهد، از دیگر میهمانان این تجمع قرآنی است. آن ها که دهه ۶۰ را به یاد دارند، می دانند تعداد حافظان قرآن شاید به تعداد انگشت های دو دست نمی رسید ولی شهریار نوجوان آن دوره، شد الگویی برای سایر کودکان و نوجوانانی که دوست داشتند مثل او همچون ستاره ای در آسمان قرآن بدرخشند و مصداق این حدیث شوند که هر کس در جوانی قرآن بخواند، کلام وحی در گوشت و خونش درهم می آمیزد و مشخص است که چنین جوانی نه به سمت و سوی گناه می رود و نه دست از پا خطا می کند.

تجمع حافظان قرآن در تمام استان‌ها برگزار می‌شود

احمد ابوالقاسمی را هم که می شناسید. او هم قرار است در این تجمع شرکت کند؛ همان استاد و پیشکسوت قرآنی که بعد از برنامه تلویزیونی محفل در ماه مبارک رمضان، بیشتر شناخته شد و سیل درخواست ها از داخل و خارج کشور برای اجرای برنامه و مشاوره قرآنی به سویش سرازیر شد. شاید آوازهای حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان شنیده باشید که در محضر آیت الله عبدالله جوادی آملی برنامه ای اجرا کرد و این مفسر بزرگ قرآن خطاب به او گفت تا حالا کجا بودی؟ او هم از میهمانان این تجمع است. البته قاسمیان هم از برنامه محفل که از قاب تلویزیون پخش شد، معروفتر شد.

بگذریم. نشست خبری اجتماع بزرگ حافظان قرآن استان تهران به میزبانی حجت الاسلام محمدجواد زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد و حضور اساتید و بزرگانی که هر کدام در تلاوت و حفظ قرآن عمری را سپری کرده و موهای خود راسفید و حالا به مقام پیشکسوتی رسیده اند، فرصت مغتنمی را برای حاضران ایجاد کرد. بزرگانی همچون سیدمحسن موسوی بلده، محمدعلی خواجه پیری، محمدمهدی بحرالعلوم و امیر آقایی؛ البته با آن امیر آقایی اشتباه نگیرید.

حجت الاسلام زهرایی که ریاست ستاد اجتماع بزرگ حافظان قرآن را هم به عهده دارد، ضمن خوش آمد گویی به اساتید و خبرنگاران، میان برنامه های قرآنی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب مقایسه ای کرد و گفت که پیشرفت های اساسی در این زمینه از تشکیل خانه های قرآنی تا موسسات قرآنی بسیار چشمگیر بوده ولی باید تلاش کنیم تا جامعه بتوانند انس بیشتری با قرآن بگیرند. بر همین اساس وی معتقد است برگزاری محافل قرآنی و کرسی های تلاوت و همچنین حفظ قرآن در این زمینه بسیار موثر است و پس از موضوع حفظ هم مساله تدبر اهمیت دارد و همه این فعالیت ها باید مقدمه انس با قرآن باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان تهران همچون برگزاری جشن غدیر، گریزی به اصل مساله زد و گفت تجمع بزرگ حافظان قرآن استان تهران برای نخستین بار برگزار می شود تا جریان سازی حافظان قرآن در جامعه رخ دهد. به گفته زهرایی این تجمع، هم فال است هم تماشا؛ یعنی هم حافظان قرآن با هم دیدار می کنند و از تجربیات یکدیگر بهره می برند و اگر هم حافظی در تدبر آیات الهی یا مرورکلام وحی دچار ضعفی است، برنامه هایی برای آنان تدارک دیده شده است.

محمدمهدی بحرالعلوم مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن و حافظ قرآن کریم با اشاره به ضرورت برگزاری این تجمع گفت که قرار است تجمع حافظان قرآن در سایر استان ها به مرور برگزار شود. 

حجت الاسلام اسماعیل کاظمی معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران به ارائه گزارشی از روند برنامه ریزی تجمع جمعه پرداخت و در این میان خبر خوشی برای اصحاب رسانه داشت و آن هم راه اندازی انجمن نخبگانی حفظ استان تهران بود تا این انجمن به دنبال حل مسائل حافظان قرآن باشد و انگیزه بخشی به آنان هم داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کم و کیف تاسیس این انجمن گفت که فعلا منتظر آمار دقیق حافظان قرآن هستند؛ یعنی همان مشکلی که در طلیعه گزارش عرض کردم. کاظمی گفت که برخی از حافظان قرآن تمایل ندارند در آزمون های حفظ سازمان تبلیغات شرکت کنند و به همین دلیل نمی توان آماری دقیق از تعداد حافظان ارائه داد. با این حال او از ثبت نام دو هزار نفر در سامانه پرسلاین که یک سامانه نظرسنجی است، خبر داد و اظهار امیدواری کرد که تا جمعه بقیه حافظان قرآن هم در این سامانه ثبت نام کنند.

صحبت از آمار حافظان قرآن به درازا کشید و هر کسی از ظن خود نظری داد و گفت چرا نمی توان به آمار حافظان دست پیدا کرد؛ از سامانه ای که حدود ۱۰ سال پیش در شورای توسعه فرهنگ قرآنی بالا آمد و شکست خورد، بگیرید تا آماری که نهادهای مختلف ارائه می دادند. خواجه پیری از ضرورت تربیت مربیان قرآن سخن گفت و به پیشرفت طرح اتقان اشاره کرد که از سوی کارشناسان و مدیران در آموزش و پرورش درحال اجراست. یکی از خبرنگاران نیز درباره تجمع حافظان قرآن در دانشگاه تهران سخن گفت که به جایی نرسید. 

امیر آقایی حافظ کل قرآن کریم و داور مسابقات بین المللی گفت که برای رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ باید کار بزرگی انجام داد و یک نهاد و وزارتخانه به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. وی از طرحی سخن گفت که در همان ایام یعنی ۱۲ سال پیش پیشنهاد داده بود تا تربیت ۱۰ میلیون حافظ از آموزش و پرورش شروع شود. یعنی هر دانش آموز فقط سالی یک صفحه حفظ کند و زمانی که مدرسه را پشت سر می گذارد، حافظ یک جزء قرآن خواهد بود به گونه ای که در نهایت ۱۰ میلیون حافظ خواهیم داشت که حداقل حافظ یک جزء خواهد بود ولی باید همه دست به دست هم دهیم. او تاکید داشت که باید نیمه پرلیوان را هم ببینیم و نگاهمان فقط به نیمه خالی فعالیت های قرآنی نباشد.

سیدمحسن موسوی بلده که خود را فقط یک معلم قرآن می دانست، برگزاری این تجمع قرآنی را به فال نیک گرفت و با ذکر خاطره ای از انجمن اسلامی بیمارستانی که در آنجا خدمت می کرد، گفت که کمترین سود چنین تجمعی این است که باید گردهم جمع شویم و بدانیم که در مشکلات تنها نیستیم.

وی گریزی هم به تجمعات مردمی در حمایت از مردم فلسطین و غزه زد و گفت جمع شدن به هر بهانه ای را می توان مقدس دانست و هرچه تعداد بیشتر باشد که چه بهتر و چه بهتر که حافظان کلام الهی برای حل مشکلات خود یکدیگر را ملاقات کنند و با یکدیگر بیشتر آشنا شوند و در نهایت به تقویت روحیه منجر می شود.

اگرچه آقایی می گفت نیمه پر لیوان را ببینیم ولی خواجه پیری یک سوزن به خود زد و یک جوالدوز به مسئولان قرآنی و فرهنگی کشور که ما هم کوتاهی کردیم و باید از این فرصت تربیت حافظان قرآن استفاده بهتر می کردیم. خواجه پیری از طرح اولیه تربیت پنج میلیون حافظ قرآن گفت که تقدیم رهبر انقلاب شد و سپس معظم له با شناختی که از وضعیت جامعه داشتند، فرمودند به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن بپردازید.

در این نشست صحبت از غزه و فلسطین هم به میان آمد و حجت الاسلام کاظمی گفت که قرار است برنامه هایی برای حمایت از مردم مظلوم غزه در تجمع مصلای امام خمینی(ره) برگزار شود. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha