مازندران چشم انتظار امید

۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبر: 85281620
مازندران چشم انتظار امید

ساری-ایرنا- امروز دوشنبه پانزدهم آبان ماه و هنوز از فرود امید تک درنای سیبری به تالاب فریدونکنار در مازندران خبری نشده و چشم محیط بانان و دوستداران این پرنده به آسمان استان همچنان خیره مانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امید، تنها بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری است که تا ۱۶ سال قبل با "آرزو"‌ همسرش برای زمستان گذرانی به تالاب فریدونکنار در مازندران می آمد. پس از شکار یا تلف شدن پرنده ماده که هنوز دلیل اصلی از دست رفتن آن به صورت واضح مشخص نیست، امید هرساله مسیر چند هزار کیلومتری را بال می زند و به این خطه از شمال کشور می آید.

همه ساله در ابتدای آبان ماه این پرنده برای زمستان گذرانی به تالاب فریدونکنار می آمد تا چهار ماه از فصول سردسال را در این خطه از شمال کشور سپری کند.

امید پنجم آبان پارسال در تالاب فریدونکنار فرود آمد و به انتظار همه ساله دوستدارانش پایان داد اما اکنون که ۹ روز از زمان فرود سال گذشته این پرنده می گذرد خبری از او نیست؛ ‌این سوال در اذهان دوستداران به حیات وحش خطور کرده است‌ آیا امید به سرنوشت آرزو گرفتار شده؟ و آیا امید هنوز زنده است؟ ‌

تک درنای سفید سیبری برای رسیدن به مازندران باید مسیر چهار هزار کیلومتری از زیستگاه اصلی اش در سیبری را با گذر از روسیه، قزاقستان و آذربایجان طی کند. مدت ماندگاری امید در مازندران به طور معمول چهار ماهه است.

تالاب فریدونکنار زیستگاه زمستان‌گذرانی درنای سیبری غربی است و این پرنده برای مصون ماندن از سرمای سیبری می بایست به این تالاب بیاید.

امید طی این سالها همواره تا این روز از سال به مازندران می آمد و حتی در سال ۱۳۹۸ مهر ماه در فریدونکنار فرود آمد.

داریوش عبادی، ‌یکی از فعالان محیط زیست و حیات وحش مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امید به عنوان تک درنای از گله غربی درناهای سیبری به عنوان نمادی از پرنده ارزشمند جهان به شمار می رود.

وی ادامه داد : تالاب فریدونکنار به عنوان محلی امن برای زمستان گذرانی این پرنده به شمار می رود که همه ساله با طی کردن مسیر طولانی به این تالاب می آید.

این فعال محیط زیست و حیات وحش مازندران اظهارداشت: مسوولان امر در حوزه مناسب سازی و ایمن سازی تالاب فریدونکنار به محل استقرار و زمستان گذرانی پرنده با تمام تلاش اقدام کردند به طوریکه محیط بانانی به صورت شبانه روز در این منطقه نگهبانی می دهد و زمان فرود پرنده را رصد کنند.

عبادی ادامه داد:‌ امید سال گذشته در پنجم آبان در این تالاب فرود آمد و اینکه امروز پانزدهم آبان ماه هنوز این اتفاق رخ نداده است بسیاری از علاقمندان حیات وحش را نگران و دلواپس سرنوشتش کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که امید طی روزهای آینده دراین تالاب فرود آید و چشم انتظاری ها پایان یابد.

مازندران چشم انتظار امید

با تمام این تفاسیر و دل نگرانی ها موجود در جامعه دوستدار حیات وحش مازندران اما مدیرکل محیط زیست مازندران به سابقه حضور دیرهنگام این پرنده در برخی از سالها اشاره کرد و گفت: اگر این موضوع را لحاظ کنیم می توان گفت نباید آنچنان دلواپس امید بود و این پرنده برای زمستان گذرانی به مازندران خواهد آمد.

عطاالله کاویان افزود: در سال های گذشته تا ۱۴ آذر ماه نیز شاهد ورود درنای امید به فریدونکنار بودیم و تا این تاریخ ورود این درنا به ایران و فریدون کنار ثبت در گذشته داشته است.

وی ادامه داد: امید از نوع پرندگان وحشی به شمار می رود که به به همین دلیل مکان فعلی حضور این پرنده در مسیر زمستان گذرانیش اطلاعی در دست نیست تا اینکه درنا در تالاب فریدونکنار که به مدت حدود چهار ماه می ماند، برسد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، نصب وسایل ردیاب به این نوع پرنده های وحشی معنایی ندارد چرا که از نظر سازمان های حفاظت محیط زیست جهانی توصیه می شود از نصب هرگونه جسم خارجی بر روی این پرنده پرهیز شود تا احساس ناامنی به آن دست ندهد.

وی ابراز امیدواری کرد طی روزهای آینده شاهد حضور و فرود این پرنده در تالاب فریدونکنار باشیم.

دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست و با نام علمی 'گروس لئوکوجرانوس Grus leucogeranus ' شناخته می شود؛ پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک ‌و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است.

درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد.

جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می رود. از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی‌مانده است. زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه ' پویانگ ' در چین و اطراف آن است.

همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آبنبدان های مازندران از جمله تالاب بین المللی میانکاله می آیند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha