فیلم |رفع محرومیت های تاریخی ازکهگیلویه وبویراحمد با حمایت دولت سیزدهم

یاسوج - ایرنا - سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: این استان اگرچه منطقه ای زرخیر با ظرفیت های متنوع و داشته های فراوان است اما به دلیل مشکلات عمیق و انباشت شده از گذشته همواره با واژه نامانوس محرومیت عجین بوده که ظرف ۲ سال گذشته و برغم شرایط سخت اقتصادی در سایه نگاه های ویژه دولتمردان سیزدهم به مسیر اصلی توسعه هدفمند بازگشته است.

به گزارش ایرنا، شاخص ترین ثمرات توجه مسوولان دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد در سفر رئیس جمهور و برخی از اعضای هیات دولت در تابستان امسال متجلی شد و البته که گزارش آن از سوی معاون اول رییس جمهور به رهبر انقلاب لبخند رضایت را بر لبان رهبری نشاند.

بهره برداری از طرح های عمرانی و اقتصادی بزرگ شامل جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت، کارخانه پتروشیمی و سد چمشیر گچساران و همچنین احیای کارخانه قند یاسوج که پس از ۲۰تا۳۰سال انتظار با تلاش های بی وقفه مسوولان در سفر رئیس جمهور به نتیجه رسیدند.

بهره برداری از جاده پاتاوه به دهدشت که خروج ۴۰۰روستا از بن بست ارتباطی یکی از کارکردهای آن است اوج تلاش دولت سیزدهم برای محرومیت زدایی از استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود که لبخند رضایت را بر لبان مردمان رنج کشیده این مناطق نشاند.

اما شیرین ترین خدمت دولت سیزدهم در آیین احیای کارخانه قند یاسوج محقق شد جایی که افزون بر فراهم کردن زمینه تامین بازار فروش محصول چغندر استان و رونق تولید زمینه اشتغال چندین نفر را فراهم کرد.

اما با وجود این تلاش ها استان کهگیلویه و بویراحمد تا رسیدن به ایده آل راه زیادی پیش رو دارد و البته مسوولان با پذیرش این واقعیت با پیش بینی ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای سرمایه گذاری در۲سال برای حوزه زیرساختی استان قصد دارند تا راه توسعه این دیار را شتاب بخشند.

مسوولان محلی می گویند که در سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، افزون بر۱۹۰۰ هزار میلیارد ریال (تسهیلات و ارزی) برای تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی و ۱۳۰ هزار میلیارد ریال دیگر به استان در حوزه راه روستایی، آب شرب و بخش کشاورزی، حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده شده که با اختصاص این اعتبارات تا حد زیادی استان از محرومیت خارج می‌شود .

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.

این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشارزی، گردشگری ، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آن با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha